خودروهای هوشمند با جعبه سیاه و اتصال به اینترنت/ دی.ان.ای نشان می‌دهد اجداد اولیه‌تان دقیقا کجا زندگی می‌کرده‌اند/ اولین پلیس ترافیک فضایی به مدار زمین فرستاده می‌شود/ صخره‌های اسکاتلند، شاخص‌های زمین

بهنوش خرم‌روز:‌ شاید شما هم در این چند روز ماجرای اختاپوس معروفی که می‌گویند نتیجه بازی‌های جام‌جهانی فوتبال را به درستی پیش‌بینی می‌کند شنیده باشید. این اختاپوس که در آلمان است،‌ پال نام دارد و چنان که در تصویر می‌بینید، روی جعبه‌ای که پرچم آلمان درون آن قرار دارد،‌ در مقابل جعبه‌ای که پرچم آرژانتین درون آن قرار گرفته، نشسته است. برخی این رفتار پال را به حساب پیش‌بینی نتیجه بازی گذاشتند. حالا که آلمان با نتیجه پر گل چهار بر صفر آرژانتین را شکست داده، معروفیت پال حتی بیشتر هم شده و برخی بر این باورند که پال می‌تواند نتیجه بازی‌های کشور آلمان را پیش‌بینی کند. هنوز معلوم نیست که این محبوبیت به نفع پال تمام خواهد شد یا برعکس،‌ برایش دردسر خواهد شد. بر اساس گزارش دیروز ای.اف.پی در این مورد، بسیاری از مدافعین حیوانات مدعی شده‌اند که پال به عنوان پاداش هم که شده، باید حق آزادی داشته باشد. پال در حال حاضر در یک آکواریوم کوچک محبوس است و مدافعین این نظر می‌خواهند که پال به آب‌های آزاد جنوب فرانسه انداخته شود که در آن‌ها ماهیگیری و صید ممنوع است. اما پال به تغذیه آماده عادت کرده و ممکن است از پس زندگی طبیعی درون دریا برنیاید. خلاصه این که این اختاپوس با حرکتی که از خود نشان داده، داستان‌ها و بحث‌های زیادی را به راه انداخته است و باعث شده که چشم‌های کنجکاو زیادی به دنبالش باشند. شما چه فکر می‌کنید؟ آیا واقعا پال نتیجه بازی‌ها را پیش‌بینی می‌کند؟

خط ساحلی اسکاتلند این روزها بسیار آرام است، اما حدود 55 میلیون سال پیش این منطقه هر صفتی می‌توانسته داشته باشد به جز آرام!‌ جریان سنگ‌های داغ زیر پوسته زمین، باعث شده که در این منطقه پستی و بلندی‌هایی با اختلاف ارتفاع صدها متر به وجود بیاید. شاید همین تغییرات مسئول تغییر سطح آب اقیانوس‌ها در تاریخچه زمین باشد. بر اساس گزارش دیروز نیوساینتیست، در دوره‌های مختلف تاریخ زمین، طی چند ده هزار سال،‌ ممکن بود با یخ زدن آب‌ها یا برعکس ذوب شدن یخ‌ها، سطح آب اقیانوس‌ها تا 100 متر بالا و پایین بشود. خب به نظر می‌رسد در تمام این سال‌های طولانی، صخره‌های بلند ساحل اسکاتلند درست مانند یک شاخص طبیعی و عظیم عمل کرده‌اند که حالا می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد تغییرات سطح آب دریا به ما بدهند. کنار هم گذاشتن این اطلاعات، از سطح آب و مراحل زمانی تغییر آن گرفته تا آثار به جا مانده از حرکت سنگ‌های داغ زیرزمینی، یافته‌های فراوانی از میلیون‌ها سال سیر وجودی زمین به دست می‌دهد.

یکی از بازارهای داغ رو به آینده، بازار پیشرفت‌های روزافزون در صنعت خودروسازی است. خودروهای هیدروژنی، خودروهای امن، خودروهای پرنده و حالا هم خودروهای هوشمند. تلگراف دیروز ترجیح داده است که اولین عنوان خبری بخش فناوری خود را به خودروهای هوشمندی اختصاص بدهد که با برنامه‌های شرکت اینتل،‌ یکی از غول‌های تولید تراشه‌های رایانه‌ای، تجهیز شده‌اند. خودروی هوشمند اطلاعات مربوط به سرعت خودرو، فرمان دادن و ترمز گرفتن را به همراه تصاویر ویدئویی از درون و بیرون خودرو جمع‌آوری و ثبت می‌کند. در واقع خودروهای هوشمند چیزی شبیه جعبه سیاه هواپیما خواهند داشت که می‌تواند خودش  به طور خودکار اطلاعات لازم را به اداره پلیس و یا دفتر بیمه بفرستد تا تعیین دلیل تصادف و البته شخص مسئول ساده‌تر شود.

خودروی هوشمند

محققین شرکت اینتل که وارد عرصه خودروسازی و برنامه‌ریزی برای خودروها شده‌اند، حتی با سازندگان خودرو در مورد سیستم‌های متصل به اینترنت بدون سیم درون خودروها صحبت کرده‌اند. همه تلاش این محقققین این است که خودرو بتواند خطر را تشخیص بدهد و حتی در مواقع اضطراری کنترل خودرو را از راننده بگیرد و اوضاع را با کم‌ترین خسارت سرو سامان بدهد. حتی حس‌گرهای خودروی هوشمند می‌توانند چاله‌های جاده را تشخیص بدهند و به طور خودکار اطلاعات مربوط به محل، عمق و ... آن‌ها را به اداره مسئول مخابره کنند تا تعمیر شوند. دوربین‌های نصب شده روی خودرو هم تابلوهای کنار جاده را تشخیص می‌دهند و هم قوانین راهنمایی و رانندگی را درک می‌کنند و هم مسیر را پیدا می‌کنند. البته در این گزارش گفته نشده که راننده این خودرو قرار است چه کار کند!

 

دانسته‌های انسان کاملا در دو جهت به طور موازی و با سرعت فراوان در حال پیشروی است،‌ رو به گذشته و رو به آینده. ما هر روز هم مربوط به پیشرفت‌های علمی و حتی پیش‌بینی‌کننده جزییات و کلیات و تجهیزات زندگی آینده بشر و هم مربوط به گذشته زمین،‌ حیات و بشر خبرهای تازه‌ای داریم که در هر دو بعد اعجاب‌آور و البته بسیار هم متنوع هستند. گاهی هم البته این دو مسیر به هم کمک می‌کنند. مانند گزارش دیروز نیوساینتیست درباره اطلاعاتی که دی.ان.ای از اجدادمان به دست می‌دهد. دانشمندان در نمونه‌ای که در اختیار داشتند، ‌موفق شدند نشان بدهند که هر تکه از ژنوم موجود در سلول‌های بدن هر فرد مربوط به اجدادی است که دقیقا کجا زندگی می‌کرده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که بدانیدحتی فاصله‌های 8 کیلومتری محل زندگی اجداد هم تشخیص داده شدند! شاید اگر روزی تهیه توالی کامل ژنوم انسانی ارزان‌قیمت بشود، ‌همه بتوانند از روی توالی ژنتیکی سلول‌هایشان دقیقا بفهمند که اجدادشان کجا زندگی می‌کرده‌اند و به چه گروه اجتماعی باستانی تعلق داشته‌اند.

خب بالاخره اشغال کردن فضا توسط انسان‌ها به حدی رسید که آمریکایی‌ها مجبور شده‌اند یک ماهواره ناظر به عنوان مبصر به فضا بفرستند. در واقع در حال حاضر صدها ماهواره و هزاران قطعه باقیمانده از تجهیزات فضایی مختلف در فضا  و به خصوص در نزدیکی مدار زمین وجود دارند. با رونق گرفتن بازار سفرهای فضایی و فرستادن انواع و اقسام سفینه‌ها و ماهواره‌ها به فضا، این ازدحام باقیمانده‌های فضایی دارد دست و پاگیر می‌شود چون احتمال برخورد آن‌ها خصوصا به ماهواره‌هایی که در مدار زمین می‌گردند وجود دارد. بنابراین بر اساس گزارش دیروز اسوشیتد پرس، نیروی هوایی آمریکا تصمیم گرفته برای اولین بار ماهواره تمام وقتی را به فضا بفرستد که اجرام فضایی را هدایت کند. در واقع ماهواره ناظر فضایی که قرار است تا 6 روز دیگر پرتاب شود، قرار است یک برنامه منظم و عینی برای حرکت در جهت عقربه‌های ساعت را پیاده کند تا برای ترافیک سنگینی که در آینده فضا و به خصوص مدار زمین با آن مواجه خواهد بود آمده باشیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۳
    0 0
    حیوانات موجودات عجیبی هستن.قابل باور نیست ولی هرکس باورخودش رو داره هرچند آلمان بازی عالیه داره شانسم داره دیگه.به امید قهرمانی آلمان.زنده باداختاپوس