۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۱۸

بازار غیر رسمی خرید و فروش وام مسکن این روزها تحت تاثیر بازار راکد مسکن به‌سر می‌برد.

ایسنا:قیمت وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن که همچنان پرطرفدارترین وام مسکن است، این روزها نسبت به اواخر سال گذشته کاهش یافته است؛ به طوری که توسط مراکز فروش وام در صورت عدم ارائه ضمانت توسط این مراکز، از دو میلیون و 750 هزار تومان تا سه میلیون تومان به فروش می‌رسد. این در حالیست که اگر مراکز فروش خود اقدام به تهیه ضامن کنند، قیمت این وام حدود 400 هزار تومان افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش هزینه قطعی رهنی در دفتر اسناد رسمی نیز حدود 300 هزار تومان اعلام می‌شود؛ بنابراین خرید یک فقره وام 18 میلیونی خرید مسکن در شهر تهران با در نظر گرفتن کلیه هزینه‌ها حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان برای خریدار تمام می‌شود.

همچنین مراکز خرید و فروش وام از کاهش انتقال وام از شهر تهران به حومه به دلیل بازار راکد وام و ارزان شدن وام خبر می‌دهند.

دراین راستا یکی از فعالان این بازار غیر رسمی به ایسنا گفت: در صورت انتقال وام به حومه، قیمت وام 18 میلیونی حدود 3 میلیون و 300 تا 3 میلیون و 400 هزار تومان می‌شود که که در صورت در نظر گرفتن هزینه ضامن و قطعی رهنی، وام حدود 4 میلیون تومان برای خریدار تمام می‌شود.

همچنین مراکز خرید و فروش وام، وام 18 میلیون تومانی را بدون دریافت گواهی ضمانت با قیمت دو میلیون و 650 هزار تومان تا دو میلیون 750 هزار تومان خریداری می کنند و این در حالی است که اگر دارندگان وام خودشان اقدام به تهیه گواهی ضمانت کنند، قیمت آن حدود 300 هزار تومان افزایش می‌یابد.

براساس این گزارش مراکز خرید و فروش وام به دارندگان توصیه می‌کنند که خودشان اقدام به تهیه گواهی ضمانت نکنند، چرا که اگر خریدار وام اقدام به پرداخت قسط‌ها نکند، دارنده اولیه وام باید جوابگوی بانک باشد.

گفتنی است، علاوه بر تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن، این روزها فروش اوراق برای خرید ملک بیش از پیش مرسوم شده و تا حدودی توانسته بازار وام را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در این راستا یک فروشنده وام و اوراق به ایسنا گفت: قیمت هر برگ اوراق یک میلیون تومانی از 176 تا 178 هزار تومان متغیر است.

وی با اشاره به اینکه خرید اوراق از بانک‌ها نیاز به سپرده‌گذاری دارد، ادامه داد: از آنجا که با خرید اوراق ملک به نام خریدار می‌شود، خرید اوراق بهتر از خرید وام بانکی است.

در مقابل، یکی دیگر از فروشندگان این مراکز خرید تسهیلات بانکی را به صرفه‌تر از اوراق می‌داند و معتقد است که خرید اوراق پرداخت پول بیش از اندازه است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 63567

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =