«خبرجنوب» نوشت: رییس اداره چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان این که طرح تدوین شناسنامه صنعت چاپ استان، امسال در قالب یک کار پژوهشی کلید میخورد گفت: این طرح در زمره طرحهای پیشنهادی این اداره کل به استانداری فارس قرار دارد و امیدواریم بتوانیم در سال جاری آن را عملیاتی کنیم.

جمشيد رضايي با اذعان بر اين كه يكي از مشكلات عمده در حوزه مديريت صنعت چاپ استان نبود بانك اطلاعاتي جامع در اين حوزه ميباشد ابراز داشت: اداره چاپ و نشر در 2 سال اخير تمام تلاش خود را به كار بسته است تا بتواند در قالب يك فعاليت پژوهشي و تحقيقاتي، بانك جامع اطلاعات حوزه چاپ استان را تهيه كند چرا كه معتقديم تهيه اين بانك اطلاعاتي امكان مديريت و برنامهريزي براي صنعت چاپ را بهتر فراهم ميكند.
وي با بيان اين كه در حال حاضر يكسري اطلاعات از حوزه چاپ و نشر استان در دسترس ميباشد اما اين اطلاعات براي انجام برنامهريزي و مديريت حرفهاي كافي نيست گفت: واقعيت اين است كه آن چه در حال حاضر در بانك اطلاعاتي ما از حوزه چاپ و نشر وجود دارد اطلاعات كامل و جامعي نيست به عنوان مثال در زمينه نوع فعاليت چاپخانهها، امكانات و وضعيت نيروي انساني به لحاظ ميزان تحصيلات، سن و تخصص آنها اطلاعات كاملي نداريم، همچنين ويژگيها و شاخصههاي مورد نياز نيروي انساني براي فعاليت در صنعت چاپ و نشر مشخص نشده است.
دبير شوراي نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس به كمبود اطلاعات در زمينه دستگاهها، تجهيزات و زيربناي چاپخانهها هم اشاره كرد و ادامه داد: واقعيت اين است كه ما در آيتمهاي مختلف صنعت چاپ آمار حرفه اي نداريم و تمام تلاش ما اين است كه اين بانك اطلاعاتي را تحت عنوان شناسنامه صنعت چاپ و نشر استان تهيه و تدوين كنيم.
رضايي در ادامه از آغاز به كار فعاليت هاي پژوهشي در خصوص تهيه و تدوين اين بانك اطلاعاتي خبر داد و گفت: طرح پژوهشي اين بانك اطلاعاتي در حال نهايي شدن است و پرسش نامههاي آن نيز آماده شده در عين حال اين طرح در زمره طرحهاي پيشنهادي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي براي معرفي به استانداري فارس قرار دارد تا بتوانيم عمليات اجرايي آن را در سال جاري آغاز كنيم.
وي اظهار اميدواري كرد كه همزمان با جشن خانواده صنعت چاپ در روز 25 شهريور از پرسش نامه يا خود طرح رونمايي شود.
به گفته ریيس اداره چاپ و نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس، طرح تدوين شناسنامه صنعت چاپ استان در 2 سطح عملياتي ميشود كه سطح اول آن از ابتداي دي ماه سال جاري آغاز شده و چاپخانه داران استان كه از اين اداره كل مجوز گرفته اند را در شمول خود قرار ميدهد. در مرحله دوم طرح نيز جمع آوري اطلاعات چاپخانه واحدهاي توليدي را در دستور كار داريم كه عموماً از سازمان صنعت، معدن و تجارت مجوز فعاليت ميگيرند.
رضايي با تاكيد بر اين كه جمعآوري و تجميع اطلاعات چاپخانههاي استان امكان برنامهريزي و ارايه خدمات مناسب را فراهم ميكند تصريح كرد: اداره چاپ و نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس در همين خصوص در روز يازدهم شهريور يك نشست كارشناسي را برگزار مي كند كه طي آن كارشناسان و فعالان صنعت چاپ به بررسي وضعيت موجود و بيان مشكلات خود خواهند پرداخت.
وي با بيان اين كه يكي از بزرگترين مشكلات صنعت چاپ فارس خروج سفارشات چاپي از استان ميباشد خاطر نشان كرد: متاسفانه اين موضوع علاوه بر اين كه آسيب بزرگي را به چاپخانه داران وارد مي كند باعث مي شود كه بخش قابل توجهي از اعتبارات دولتي نيز از فارس به سمت استان هاي ديگر سرازير شود.
دبير شوراي نشر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس اظهار اميدواري كرد كه با همكاري مديران دستگاه هاي اجرايي از تداوم اين روند پيشگيري به عمل آيد و حساسيتي در خصوص جلوگيري از ارايه سفارشات چاپي به استانهاي ديگر ايجاد شود.
اين مسئول با تاكيد بر اين كه دستگاه هاي چاپ موجود در استان فارس به لحاظ كيفيت در سطح مطلوبي قرار دارند و به همين دليل ارايه سفارش چاپ به استانهاي ديگر منطقي به نظر نمي رسد ادامه داد: يكي ديگر از مشكلات صنعت چاپ استان به هم پوشانيهاي صنفي مربوط مي شود به طوري كه برخي اصناف ديگر با تهيه امكانات و تجهيزات چاپي، باعث اخلال در فعاليت و دريافت سفارش چاپخانهداران شده اند.
رضايي با اشاره مجدد به برگزاري نشست تخصصي در روز يازدهم شهريور ماه اظهار اميدواري كرد كه اين نشست در محل استانداري و با حضور مديران دستگاههاي اجرايي برگزار شود و نتايج حاصل از آن در روز 25 شهريور ماه همزمان با برگزاري جشن خانواده صنعت چاپ به استحضار چاپخانه داران برسد.وي، جشن امسال را سومين جشن خانواده صنعت چاپ عنوان كرد و افزود: اين جشن با حضور چاپخانه داران، فعالان صنعت چاپ و مديران ارشد استاني و كشوري برگزار مي شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 572426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =