۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۳۵

اگر جامعه را به صورت یک شخص فرض کنیم که دارای ذهن جمعی است، این ذهن هرچه توانایی‎های فرهنگی آن کمتر باشد طبیعتا مشکلات اجتماعی در آن بیشتر خواهد بود.

هرجامعه‏ای از افراد شکل می‎گیرد و هیچ فردی خالی از نقص و معایب فرهنگی و اخلاقی نیست، زیرا در آن صورت هیچ جامعه‏ای دچار مشکلات مختلف در زمینه‏های گوناگون نمی‎شد. بنابراین اگر جامعه را به صورت یک شخص فرض کنیم که دارای ذهن جمعی است این ذهن هرچه توانایی‎های فرهنگی آن کمتر باشد طبیعتا مشکلات اجتماعی در آن بیشتر خواهد بود.
این موضوع را با بررسی شمارگان مطبوعات، کتاب و تعداد کتابخانه‏های عمومی، مقدار کتابها در آنها و تعداد مراجعه کنندگان به آنها می‎توان پی برد.

بنابراین هرنسلی زمینه‏ای در این طریق برای نسل بعدی فراهم می‎کند که مبنای زندگی آینده آن جامعه را تشکیل می‏دهد. معضلات ناشی از فقر فرهنگی و ضعف مدنیت که حاصل به کار نگرفتن فرهنگ ملی است سبب می‎شود که ذهن جامعه به تدریج متوجه فرهنگ‏های فریبنده بیگانه که امروزه از طریق وسایل ارتباطی بی محتوا جهان را انباشته، موجب آشفتگی‎های اجتماعی و درنتیجه پدید آمدن فساد به صورت‏های مختلف در میان طبقات مختلف جامعه شده است.

عامل اصلی چنین وضعیتی ایجاد محدودیت‏های فکری، دیدگاه‏های تنگ‏نظرانه و عدم طیران آزادانه مرغ اندیشه در میان اهل نظر است که سبب می‎شود تا ذهنهایی که گرایش به خلافهای اجتماعی و فرهنگی دارند به دلیل آن که نیشتر نقد را در پیش‎رو نمی‎بینند و منتقدان را در حالت منفعل می‎یابند بی مهابا در طریق خلاف کاری‎های خویش بتازد.

چنین است که یکباره خبرهایی دهشت‏زا از اختلاس و نادیده گرفتن حق الناس جامعه را نسبت به تمامی ارزشها، دلزده و آن را پریشان می‎سازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =