ایسنا نوشت: عضو شورای فنی و اقتصادی صندوق احیاء گفت: سال گذشته گروهی را از هیلتون به عمارت مسعودیه بردم، پیشنهاد آن‌ها برای بهره‌بردار این بود که دو ساختمان آجریِ بخش اداری تبدیل به هتل شود و از بقیه آن هم برای کاربری فرهنگی استفاده شود.

«محسن امامی»، عضو شورای فنی و اقتصادی صندوق احیاء درباره قرارداد عمارت مسعودیه با شرکت عظام گفت: با توجه به اینکه هر قرارداد دو طرف دارد و هر یک از طرفین تعهداتی برای اجراء و فارغ از بحث کاربری دارند، نخستین قدم برای صندوق احیاء که بنای مسعودیه را در تملک خود دارد یا شرکت عظام که آن را در تصرف خود داشته، این بود که از تخریب بیشتر بنا جلوگیری کند و مانع آسیب بیشتر به آن شود .

وی با اینکه کاربری هتل در عمارت مسعودیه با کاربری فرهنگی و هنری منافاتی با هم ندارند، افزود: سال گذشته گروهی را از هیلتون به عمارت مسعودیه بردم، پیشنهاد این گروه برای بهره‌بردار این بود که دو ساختمان آجری بخش اداری تبدیل به هتل شود و از بقیه آن هم برای کاربری فرهنگی استفاده شود. بهره‌بردار اما پاسخ مشخصی نداد و می‌گفت که تکلیف ما هنوز مشخص نشده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر صندوق احیاء بخواهد اصل کار خود را انجام دهد، باید به اصل قانون در مواردی چون تصرف، تملک، اصلاح سندها، بازسازی، مرمت، اصلاح کاربری عمل شود. صندوق احیاء برای تثبیت موقعیت حقوقی و اداری خود باید بدون اغماض به موارد یاد شده عمل کند تا اهداف تشکیل آن محقق شود .

«امامی» با اشاره به موقعیت عمارت مسعودیه تاکید کرد: مسعودیه از بناهای بسیار بزرگی است که واگذار شد و به دلیل موقعیت آن در تهران طبیعتا هر اتفاقی برای آن بیفتد روی بقیه کارهای صندوق احیاء اثر می‌گذارد. بنابراین بهره‌بردار باید در این مورد مجاب شود که تمام اهداف صندوق احیاء را انجام دهد. اما اگر این اتفاق نیفتد روی بقیه کارهای صندوق هم جو منفی می‌گذارد .

برای مسعودیه مزایده جدید برگزار شود

وی اضافه کرد: در مورد مسعودیه قراردادی وجود دارد که این قرارداد حقوقی را برای صندوق احیاء به عنوان یک مرکز تخصصی و کارشناسی قائل شده که اگر بهره‌بردار به تعهدات خود عمل نکرد، قرارداد فسخ شود.

به اعتقاد این عضو شورای فنی و اقتصادی صندوق احیاء، برای بازسازی مجدد و احیاء مسعودیه باید هرچه زودتر مزایده جدیدی برگزار و بهره‌بردار جدیدی برای مجموعه تعیین شود.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: در قراردادهای صندوق احیاء یک بند قانونی درباره مسایل مالی وجود دارد. یعنی اینکه بهره‌بردار موظف است درآمد و هزینه خود را براساس اسناد حسابرسی شده به مالک اطلاع دهد. بنابراین موضوع درآمد و هزینه و سهم مالکانه باید دقیقا رعایت شود.

چرا عظام درآمدهای خود را شفاف نکرد؟

وی افزود: در حال حاضر یکی از مسایل اصلی با بهره‌بردار مسعودیه این است که چرا این شرکت تا کنون در این زمینه اقدام مناسبی انجام نداده و سیستمی را برای شفاف کردن درآمدهای خود و گزارش‌دهی به صندوق احیاء طراحی نکرده است؟ قطعا اگر شرکت عظام در مباحث مالی شفاف‌تر عمل می‌کرد، تا امروز مسیر بهتر و کم‌تنش‌تری برای رفع این مشکل طی می‌شد و کار به اینجا نمی‌کشید.

«امامی» ادامه داد: البته اشکال دیگری هم وجود دارد، اینکه هر قراردادی یک طرح توجیه اقتصادی باید داشته باشد که بهره‌بردار مشخص کند قرار است با چه هزینه‌ای و بر اساس چه نقشه و کاربری به چه درآمدهایی برسد که این مورد هم در رابطه با بهره‌بردار مسعودیه وجود نداشت،‌ آنها چنین طرحی را ارائه نکردند.

این عضو شورای فنی و اقتصادی صندوق احیاء درباره موضوع اهلیت بهره‌بردار نیز توضیح داد: شاید کسی برای عقد یک قرارداد با صندوق احیاء دارای اهلیت میراثی باشد اما در حوزه اقتصادی و تجاری این موضوع، اهلیت همین فرد زیر سوال قرار داشته باشد. چون هر کدام از این قراردادها علاوه بر وجوه فرهنگی و میراثی خود دارای وجوه اقتصادی هم هست و اگر وجوه اقتصادی را در نظر نگیریم، یعنی اینکه باز هم به همان پله اول بر می‌گردیم و واگذاری‌ها اصلا معنای خود را از دست می‌دهد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 560132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =