۰ نفر
۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰

محسن مهرعلیزاده

در ماه های گذشته باوجود بمب گذاری های متعدد، ناامنی ها و کودنای نظامی در کشور ترکیه شاهدیم که میزان سفر گردشگران ایرانی به ترکیه تغییر چندانی با گذشته نکرده است و همچنان بخش های مختلف این کشور از مقاصد اصلی سفر گردشگران ایرانی محسوب می شود. در تشریح این رویداد در وهله نخست باید به این نکته اشاره کرد که گردشگر کسی است که می خواهد جایی را که برایش تازگی دارد ببیند و ما نمی توانیم جلوی مسافری که علاقه مند هست برود به یک کشور و محیط دیگر را بگیریم و نمی توانیم به او بگوییم «فلان کشور نرو و ایران بمان و در داخل سفر کن.»

ترکیه نزدیک ترین کشور به ایران است، مشترکات فرهنگی داریم، در این کشور امکانات سیاحتی خوبی برای گردشگران درست شده است و جاذبه هایی را ماهرانه و حرفه ای در آن جهتی که سلایق گردشگران ایرانی هست طراحی کرده است مثل هتل خوب، بازارها، مراکز تفریحی و... و البته بازاریابی قوی هم برای جذب گردشگر انجام داده است و توانسته به موفقیت برسد اما این که چرا مردم با وجود ناامنی ها می روند که البته به اعتقادم باتوجه به تحولات امنیتی کمتر شده و حالا هم می بینیم فعلا متوقف شده، این است که هزینه های سفر به شدت به این کشور پایین آمده و ارزان تر شده، حراج های فصلی راه افتاده و.. و همه این ها باعث شده کفه ترازو به سمتی سنگین باشد که همچنان ایرانی ها به ترکیه سفر کنند؛ البته به اعتقاد من ما نمی توانیم در این قضیه ممانعتی داشته باشیم و نباید هم بکنیم.

کاری که ما باید انجام دهیم اولا شرایط را طوری فراهم کنیم که مردم ایران با جاهای و فضاهای متنوع کشور خودمان آشنا شوند؛ ما فضاها و مکان های متنوع بسیار زیادی در کشور داریم که هموطنان مان نسبت به آن ها شناخت ندارند؛ مثلا شما از یک تهرانی می پرسید چند بار رفته این ترکیه؟ پاسخ می دهند 2 یا 3 بار، دبی چقدر؟ 2 بار و... بعد می پرسید چندبار رفته اید کهگیلویه و بویراحمد ، شیراز و.. پاسخ می دهند که نرفته اند یا زندگی عشایر را دیده ای؟ می گویند نه. البته من مردم را در این ماجرا متهم و مقصر نمی دانم بلکه این سوال را مطرح می کنم که ما چه امکاناتی را در این جهات مهیا کرده ایم آیا الان اگر کسی بخواهد برود برای استفاده از فضاهای طبیعی کشور و گردشگری طبیعت ما فضاها، هتل، زیرساخت ها، راه ها، امکانات و... را فراهم کرده ایم؟ متاسفانه خیر یا امکانات نیست یا خیلی خیلی کم هست و باید در این زمینه ها کار شود و سرمایه گذاری صورت گیرد.

 

*رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران

 

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 558350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    18 0
    متاسفانه علت عدم استقبال لز مسافرت های داخلی، امکانات پایین، هتل های بی کیفیت ولی با قیمت بالا و نبود واحدهای پذیرایی و سرویس های بهداشتی و خدماتی می باشد.
  • رسول IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    9 0
    حرف حساب متاسفانه خیر یا امکانات نیست یا خیلی خیلی کم هست
  • محمدرضا US ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    9 1
    بالاخره ترکیه خارجه و خیلی جالبه دیدنش
  • بی نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    6 0
    وقتی هتل و تفریح خوب با امکانات مناسب و قیمت مناسب نباشه همین میشه که الان هست . دریغ از غذاهای متنوع و با کیفیت ملل دیگه تو ایران و حضور برند های معتبر نه فقط اسمشون باشه و هرچی بنجله چند برابر قیمت قالب کنن که همین هم علتیست.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    8 1
    به نکته توجه داشته باشید که یه بخشی از ترافیک ترکیه مربوط به سفارت هاست. مردم مجبورند برای وقت سفارت برن ترکیه
  • بی نام IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    2 2
    احسنت بر شما
  • محسن IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    9 2
    خب به فرض در داخل کشور هم سفر کردن.اخرش چی؟بالاخره باید جاهای جدید و کشورهای دیگر رو هم دید یا نه؟اخه این چه منطق مسخره و مضحکیه که همش میگم ما خودمون در ایران جاهای دیدنی داریم و چرا میرید خارجخب همه کشورهای دنیا برای خودشون جاهای دیدنی دارن اینکه دلیل نمیشه
  • سیا US ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
    15 1
    دقیقا چرا مخالف سفر هستین؟ بنده شما و تمام عالم میدونیم ایده ال های سفر برای گردشگرانی که به خارج کشور سفر میکنند با ایده ال ها و امکانات شما برای در اختیار قراردادن چنین ایده ال هایی همخوانی نداره.بجای تلاش برای کاهش سفر ایرانیان به خارج کشور به فکر جذب گردشگران خارجی باشین.
  • همدانی A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
    8 10
    ایران چه جذابیتی دارد ؟؟ هتل خوب ؟ سرویسهای بهداشتی استاندارد؟ ساختمانهای مدرن؟ طبیعت خوب؟ ماشالله ساختمانها شبیه دیزاینهای کارتن شکرآباد. ایران هیچ جذابیتی ندارد . مثلا شخصی برود پشمهای گوسفندهای عشایری را بشمرد. این کجایش مثلا جذابیت دارد . شیراز و اصفهان چه جذابیتی دارد مثلا اصفهان تعدادی پل فرسوده خشتی چندصدساله دارد برای عوام چه جذابیتی دارد؟ بله اینجا اصفهونس این هم پل دربه داغون الله وردی است که حالا سی سه پل میگویند . به دشت کویر لوت خوش آمدید اینجا ایران است ساحلهای پر از آشغال و کثافت. مراتع خشک بی درخت و کویری. جمع کنید بساط بابا . استانبولش می ارزد به کل ایران با مردم مایوس و افسرده