۰ نفر
۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴

«خبرجنوب» نوشت: از زیر قرآن مادر رد شد، اشک های دلتنگی او را بوسید و گفت خداحافظ و رفت! برای همیشه رفت. بی آن که بداند پوتین هایش را به مرگ گره زده است، بی آن که بداند به همین زودی قرار است برایش بر طبل مرگ بکوبند.

فاجعه تلخ کشته و زخمی شدن 96 سرباز در جاده های فارس به همین راحتی از حافظه مردم پاک نخواهد شد، سربازانی که بیشتر آن ها تحصیل کرده، لیسانس و حتی مهندس عمران و الکترونیک بودند و اگر مرگ امانشان می داد سرمایه های این مملکت به حساب می آمدند.
اولين حادثه
در حالی قربانیان واژگونی اتوبوس حامل سربازان کرمان در محور نی ریز به 20 نفر رسید که همچنان 13 نفر از مصدومان این حوادث رانندگی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان شهید رجایی شیراز تحت درمان هستند.
سحرگاه چهارشنبه گذشته، جاده کرمان به شیراز در دو حادثه جداگانه شاهد سقوط و واژگونی مرگبار دو دستگاه اتوبوس و کشته و زخمی شدن بیش از 96 مسافر بود.
در نخستین حادثه که ساعت یک و 20 دقیقه بامداد چهارشنبه در نزدیکی شهرستان نیریز رخ داد؛ یک دستگاه اتوبوس ولوو در حالی که مسیر شرق به غرب محور سیرجان به نیریز را طی میکرد، در گردنه «لای رز» از جاده منحرف شد و به دره 20 متری سقوط کرد. این اتوبوس که از پادگان آموزشی 05 کرمان راهی اهواز بود حامل سربازان لیسانس وظیفه بود که بر اثر این حادثه دلخراش 19 سرباز جان باختند.
همزمان با اعلام خبر به پلیس، نیروهای آتشنشانی و هلال احمر راهی محل حادثه شدند. اما در این تصادف 16 نفر در محل حادثه و 3 نفر در بیمارستان جان باختند.
30 مسافر نیز مجروح شدند که برای درمان به بیمارستان شهدای شهرستان نی ریز منتقل شدند. کارشناسان علت این حادثه را سرعت زیاد اتوبوس و ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه و شیب جاده اعلام کردند.
حادثه دوم
حادثه دوم نیز ساعت 2 و 20 دقیقه بامداد چهارشنبه گذشته در همان مسیر رخ داد. این بار یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در اطراف شهرستان سروستان به علت بیتوجهی به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده، از جاده خارج و واژگون شد.
در این حادثه نیز 47 نفر از مسافران اتوبوس مجروح و به بیمارستان شیراز منتقل شدند.
سرهنگ کسری سیروسی، فرمانده پلیس راه شمال استان فارس در این باره گفت: بررسیهای کارشناسی درباره علت حادثه ادامه دارد.
در این دو حادثه رانندگی در ابتدا 19 نفر کشته و 77 نفر مجروح شدند. در حالی که چند ساعت بیشتر از وقوع این حادثه نمی گذشت خبر رسید که راننده اتوبوس نیز به دلیل شدت جراحات وارده فوت کرده است از این رو تعداد قربانیان این حوادث رانندگی در جاده های فارس به 20 نفر رسید.
برای این جاده ها عید و عزا یکی است
تمام شد؛ سربازها رفتند و ما باز هم در جادههایی که هر بار خانواده ای را در داغ عزیزی بر زمین می زند ذره بین انداخته دنبال مقصر و عوامل درجه دوم می گردیم، آن هم در استانی که طبق اعلام اخیر استاندار فارس حتی از داشتن یک کیلومتر آزاد راه هم محروم است و طبق آمار هر ساله پزشکی قانونی رکورد دار تلفات رانندگی در سراسر کشور است. جاده هایی که برایش عید و عزا یکی است و حتی در نوروز هم این محورهای بلاخیز به مردم رحم نمی کند. نگاهی به آمارهای هر نوروز نشان می دهد که چگونه جاده های این استان تعداد قابل توجهی از مسافران نوروزی را به کام مرگ می کشد و عید و عزا نمی شناسد.
سیگار و انبه عامل تصادف!؟
معاون وزیر بهداشت می گوید: یکی از این اتوبوس ها به جای 40 نفر 45 نفر را سوار کرده بود و علاوه بر این 8 مسافر قاچاق داشته که در کنار باک و صندوق اتوبوس جا گرفته بودند و سه بار ماشین های مختلف در کنار این اتوبوس نگه داشته و جنس قاچاق مانند سیگار و انبه و سایر میوه جات تحویل آن می دهند. بعضی هم ادعای انتقال مواد مخدر به این اتوبوس را کرده اند.
به گفته وی، سرشیفت این سربازان به راننده 70 ساله این اتوبوس اعتراض می کند که سرعت خود را کم کن اما راننده توجهی به این مساله نمی کند و سرعت غیر مجاز و عدم توانایی در کنترل خودرو اعلام شده است.
به گزارش «خبرجنوب»، در کنار تخلفات ذکر شده از سوی معاون وزیر بهداشت، هیچ توضیحی داده نشد که محموله سیگار، انبه یا حتی مواد مخدر چه ارتباط فنی و معناداری با سقوط مرگبار این اتوبوس به پرتگاه داشته است و دیگر این که یک راننده به قول او 70 ساله در پشت فرمان یک اتوبوس آن هم در محور پر حادثه فارس چه می کرده است؟ و در صورت 70 ساله بودن راننده چه کسی مسئول کنترل این تخلفات است؟
سوخت اضافه و چند مسافر افغانی عامل تصادف؟!!
مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری گفت: نمی توان ظرف 24 یا 48 ساعت همه ابعاد فنی حادثه را استخراج کرد و در مورد آن تصمیم حقوقی و قضایی گرفت. اتفاقاتی قبل از بروز حادثه رخ داده است که باید بررسی شود، لازم است از چند روز قبل از بروز تصادف، رفتار راننده مورد بررسی قرار گیرد، بررسی های سر صحنه نیز انجام شود و سپس کارشناسان همه این یافته ها را کنار هم قرار داده و موضوع را از لحاظ فنی بررسی کنند.
جواد هدایتی افزود: در هیچ جای دنیا امکان پذیر نیست که در مدت زمان بسیار کوتاهی همه عوامل فنی بروز چنین حادثه ای بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود؛ در بهترین عملکرد، بیان علت وقوع چنین حوادثی در اروپا هم حداقل یک ماه به طول انجامیده است.
مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان کرد: پس از وقوع این حادثه، پلیس به عنوان مدیر صحنه تصادف سر صحنه حاضر می شود و سپس اظهار نظر می کند، از سوی دیگر تیم های کارشناسی سازمان راهداری در استان مبدأ (کرمان) و استان محل حادثه (فارس) مستقر هستند، آن ها اطلاعات خود را جمع آوری می کنند و سپس این یافتهها در کنار هم قرار می گیرد تا تصمیم گیری نهایی داشته باشیم و قطعاً اگر شرکت اتوبوسرانی قصوری داشته باشد با شرکت خاطی برخورد قانونی خواهیم داشت.
هدایتی در پاسخ به این سوال که آیا اتباع غیرمجاز هم در این اتوبوس حضور داشته اند؟ گفت: من نیز شنیده ام که اتباع غیر مجاز در این اتوبوس جا داده شده بودند اما بیان قطعی همه موارد منوط به تهیه و تجمیع گزارش های کارشناسی است و قطعاً آن چه در صدور و شدت رای می تواند مهم باشد، بحثی است که ارتباط مستقیم با وقوع تصادف دارد.
مدیر کل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری بیان کرد: ممکن است راننده مشکلاتی نظیر اعتیاد داشته است و یا مشکلاتی دیگر که هنوز تایید نشده اما همان گونه که گفتم آن چه در صدور و شدت رای موثر است به این بر می گردد که موارد کشف شده بر سر صحنه چه ارتباطی با وقوع تصادف داشته است. هدایتی اظهار داشت: مثلاً ممکن است این اتوبوس مخزن سوخت اضافه هم داشته است اما باید بررسی شود که این باک اضافه چه تاثیر مستقیم یا غیرمستقیمی در وقوع حادثه داشته است، باید موضوعات مختلف توسط کارشناسان بررسی و سهم و نقش آن ها در وقوع تصادف مشخص شود و سپس بر اساس آن سهم تقصیر و شدت برخورد را تعیین کرد.
وی افزود: تیم بررسی حادثه استان کرمان از نقطه شروع سفر اطلاعات را برای ما جمع آوری می کنند و به این موضوع نیز خواهند پرداخت که چرا 57 نفر مسافر سوار اتوبوس 44 نفره بودند و یا وجود اتباع غیرمجاز در اتوبوس بررسی خواهد شد و مکان سوار شدن این اتباع نیز مشخص می شود.
هدایتی گفت: حتی کارشناسان سازمان راهداری در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال بررسی موضوع هستند زیرا راننده و اتوبوس مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است آنها نیز هم اکنون سوابق اتوبوس و راننده را بررسی می کنند.
زمزمه هاي استیضاح وزیر راه
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز كه ديروز از مصدومان اين حادثه در بيمارستان شهيد رجايي عيادت كرد نسبت به وضعيت راه هاي فارس واكنش نشان داد و هم به كمبود تخت هاي بيمارستاني در اين استان.
محمد رضا رضايي به «خبرجنوب» گفت: اين فاجعه ابعاد مختلفي داشت و ضعف هاي زيادي در اين استان را نمودار ساخت. از آن جمله آن كه بيش از گذشته غير استاندارد بودن و حادثه خيز بودن جاده هاي فارس را نشان داد. در همين نقطه كه اتوبوس سربازان واژگون شد طبق گزارش پليس راه در سال گذشته چندين واژگوني خودرو و تصادف مرگبار اتفاق افتاده است و مسئولان پليس راه مي گويند اين معضل را به اداره كل راه و شهرسازي استان گزارش داده اند اين در حالي است كه مسئولان اين اداره كل معتقد هستند اين نقطه رفع حادثه شده و صورت جلسه آن هم موجود است.
وي گفت: معضل ديگري كه در اين حادثه خود را نشان داد عدم نظارت بر شركتهاي تعاوني اتوبوسراني است، عدم نظارتي كه باعث شده راننده اي مسن با دفترچه قرمز كه حاكي از متخلف بودن وي در رانندگي است بتواند همچنان در جاده هاي فارس براند، راننده اي كه علاوه بر تخلفات رانندگي فراوان يك قاچاقچي كالا نيز مي باشد و دامنه تخلفات وي تا آن جا پيش رفته كه بدون نگراني از نظارت هاي قانوني به صورت قاچاقي اتباع غير مجاز افغاني را در اين اتوبوس جاي داده است.
رضايي گفت: در عيادتي كه از مصدومان حادثه داشتيم همگي متفق القول عدم صلاحيت راننده اتوبوس را اعلام كردند. اين معضل تا بدان جا ادامه داشته كه راننده اتوبوس در برابر اعتراض سربازان نسبت به سرعت بالا اقدام به تهديد كرده و حتي وقتي در پليس راه براي چك كردن مدارك نگه مي دارد اجازه پياده شدن سربازان را نمي دهد چرا كه گمان مي كرد امكان دارد سربازان گزارش تخلف او را به پليس راه بدهند.
رئيس كميسيون عمران مجلس با بيان اين كه در اولين جلسه اين كميسيون وزير راه و شهرسازي به مجلس فراخوانده مي شود گفت: وضعيت جاده هاي فارس و نظارت بر سيستم حمل و نقل استان كه زير نظر اين وزارتخانه است محورهايي است كه در اين جلسه پيرامون آن از وزير راه جواب خواهيم خواست.
وي گفت: چگونه امكان دارد در اين استان اجازه داده شود راننده اي مسن با دفترچه قرمز با انواع و اقسام تخلفات رانندگي با خيال راحت هم بيش از ظرفيت اتوبوس مسافر سوار كند هم جنس قاچاق بار بزند و هم افغاني غير مجاز در اين اتوبوس جايي براي خود داشته باشد. به جز ضعف نظارتي شديد چه نامي مي توان بر اين وضعيت گذاشت؟.
رضايي گفت: از ديگر موارد نگران كننده در اين زمينه ضعف ساختارهاي درماني فارس است، در حالي كه بيمارستان هاي فارس جوابگوي بيماران اين استان نيست همين بيمارستان ها بار درمان مردم استان هاي همجوار را نيز بر دوش مي كشند كه نياز است وزارت بهداشت نگاهي ويژه به مراكز درماني فارس داشته باشد.
نماينده مردم جهرم در مجلس شوراي اسلامي در عين حال به رضايت مصدومان و همراهان سربازان مصدوم حادثه از خدمات بيمارستاني اشاره كرد و گفت: گرچه اين افراد گلايه هايي از نيروهاي خدمات در زمان انتقال بين بخش هاي مختلف بيمارستان شهيد رجايي داشتند اما در عين حال از كادر درماني بيمارستان شامل پرستاران و پزشكان رضايت كامل خود را اعلام كردند، ضمن آن كه اورژانس هم خوشبختانه به موقع سر صحنه رسيد.
رضايي با بيان اين كه امروز به همراه مسئولان راه و شهرسازي، پليس راه و رجبي نماينده مردم شيراز در مجلس بازديدي از اين محور خواهد داشت افزود: اي كاش ها در اين زمينه زياد است ولي ديگر چه سود؟ اما به هر حال اي كاش اين اتوبوس شبانه حركت نمي كرد، اي كاش از مسئولان پادگان فردي با اختيارات بالا به عنوان مسئول 45 سرباز با اين سربازان همراه مي شد تا راننده ملزم به رعايت قوانين مي گرديد، اي كاش مسئولان فارس بر صلاحيت رانندگان اتوبوس نظارت بيشتري داشتند و اي كاش اين حادثه تلخ و غم انگيز درسي براي مسئولين براي هوشياري بيشتر در قبال مسئوليت خطيري كه بر عهده دارند مي شد.
وي يادآوري كرد: فصل تابستان فرا رسيده و اردوهاي دانشجويي و دانش آموزي در راه است و مسئولين بايد با هوشياري كامل جلوي تكرار حوادث تلخ اين چنيني را بگيرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =