بزرگداشت شهید صدوقی در تهران: از تجلیل دکتر عارف تا چاپ کتاب شنود تلفن منزل آیت ا...

مراسم افطاری بمناسبت سالروز شهادت آیت ا... صدوقی پنجشنبه شب باحضور یزدی های مقیم تهران در آمفی تئاتر موسسه اطلاعات برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، در این مراسم که باحضور بیش از 500 نفر از یزدی تباران همراه بود، از خدمات دکتر محمد رضا عارف در دهه های گذشته به نظام و کشور قدردانی شد.

رمضان، ماه انقلاب درونی انسان ها
حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن معزالدینی که سخنران این مراسم بود، با بیان اینکه رمضان ماه انقلاب ماهوی انسان هاست، تصریح کرد: انقلابی که انسان را از خوی حیوانیت و نفسانیت بیرون راند و او را به انسانیت ارتقاء دهد.
وی گفت: انسان در رمضان بخاطر خوشتنداری که بروز می دهد، روح جمعی در او تقویت می شود و بیشتر از سایر ایام به دیگران می اندیشد.

معزالدینی ادامه داد: کسانی که می خواهند در سلوک الی ا... سیر کنند نیز از ماه رمضان آغاز می کنند.
امام جمعه موقت یزد با بیان اینکه انعقاد این مراسم بمنظور گرامیداشت یاد و خاطره شهید صدوقی بعنوان فردی موثر در جامعه ایرانی و اسلامی ماست، گفت: این روحانی، از ترویج کنندگان اسلام و آیین محمدی است و جا دارد درخصوص نحوه تبلیغ و تبلیغ کنندگان دین مطالبی تبیین شود.

حجت الاسلام معزالدینی گفت: امروز تبلیغ دین همگانی شده و اختصاص به هم لباسان بنده ندارد و بدین خاطر طرح مباحثی درخصوص بایدها و نبایدهای تبلیغی برای همگان مفید خواهد بود.
وی بیان داشت: آنچه که مهم است این که تبلیغ دین یک رویه و چارچوب دارد، اگر این چارچوب رعایت شد تبلیغ است والا بلعیدن دین! همه کسانی که عهده دار تبلیغند باید به این نکته توجه کنند.
نواده شهید صدوقی افزود: هر کاری برای اقدام و عمل، نیازمند شاخت است والا موجب خسارت می شود.
محمد حسن معزالدینی گفت: همه ادیان در عصر صنعت و تکنولوژی با روش های جدید اقدام به تبلیغ می نمایند، و لازم است مسلمین هم درباره روش های تبلیغ تجدید نظر کنند.

این عالم دینی با طرح این موضوع از قول شهید مطهری که دین سرمایه است نه سربار، گفت: هر کسی دوست دارد سرمایه اش را حفظ کند و همانطور که انسان ها، سرمایه های مادی را دوست دارند و آن را از معرض آسیب نگه می دارند؛ دین هم باید حفظ شود و برای آن تدابیر صحیح اندیشیده شود، چه بسا افرادی فکر کنند رفتار آنان در جهت ترویج دین ولی تخریب دین است.

وی در این ارتباط متذکر شد که برای حفظ دین، باید مدار دین و حرکت بر آن مدار حفظ شود. چه اگر دین مانند همه پدیده ها از مدار خود خارج شود، خسارت می آفریند.

مدار دین، تذکره است نه سیطره
حجت الاسلام معزالدینی گفت: مدار دین، تذکره است نه سیطره. همانگونه که قران می فرماید پیامبر مذکّر است نه مسیطر. مدار دین مدارا است.
این استاد حوزه علمیه گفت: حرکت دین در مدارها باعث می شود تا دین باقی بماند و از آسیب ها نیز در امان باشد. آنچه در این بین مهم است اینکه تبلیغ کنندگان به مدارها توجه داشته باشند و بدانند تنها مذکّر هستند و مردم مخیّر در انتخاب دین. و نمی شود بالای سر آنها ایستاد که تذکر ما بر آنان موثر می شود یا نه!

وی گفت: وقتی قرار بر تذکر شد، سلوک به سوی دین باید به آرامی صورت گیرد و انجام شود تا جذبه داشته باشد. همچنانکه برای نگهداشت دین و پاسداری حقیقی از آن، باید عنصر زمان و مقتضیات زمان در آن لحاظ شود.
حجت الاسلام معزالدینی گفت: نماد دین و دینداری در همه زمان ها یکسان است ولی شدت و ضعف دارد.

وی در این ارتباط به ارائه حدیثی از جامع الاصول ابن اثیر پرداخت و گفت: پیامبر در آن می فرماید شما در زمانی هستید که اگر یک دهم آنچه را باید انجام دهید، انجام ندهید، هلاک می شوید. و زمانی می آید که اگر یک دهم آنچه را که باید انجام دهید، انجام بدهید نجات می یابید!
حجت الاسلام در برداشت از این روایت تصریح کرد: باید بپذیریم که نمادهای دین داری در زمان های متفاوت، مختلف است. و اگر ما نتوانیم دین را بر اساس آنچه اقتضای زمان است، ارائه دهیم، دگرگونی پیش می آید و دین به آسیب مبدّل می شود.
وی در ادامه به بیان علت سرعت پیشرفت و فراگیری دین اسلام از قول یک بانوی متفکر ایتالیایی پرداخت و گفت: پیامبر، دین را بعنوان آنچه مزاحم زندگی بشر تلقی شود، مطرح نکرده است. و می توان گفت دین بخاطر ماهیت اخلاقی و آرام پیامبر توسعه یافت. باید در نظر داشت پیامبر خیلی با استدلالات مردم را به دین نکشانده، که با اخلاق و رفتار این کار را کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبلیغات سوء علیه دین اشاره کرد و گفت: شهید مطهری در کتاب عدل الهی می فرماید هرچه قدر شبهات درباره دین افزایش یابد خوشحال می شوم چراکه قدرت مانور دین بیشتر می شود و فرصت برای ارائه استدلالات فراهم می آید.
معزالدینی در این رابطه گفت: تبلیغات علیه دین، دین را بواسطه ارائه استدلالات صحیح بارور می کند. او در عین حال گفت: باید درخصوص تبلیغ سوء درباره دین نگران بود.

حجت الاسلام محمد حسن معزالدینی تاکید کرد: در حوزه دین هرکسی نمی تواند تلیغ کننده دین شود، جراکه هرکس بدون کارشناسی کار کند، فسادش بیشتر از صلاح خواهد بود.

نحوه عملکرد شهید صدوقی و آیت ا... خاتمی
نواده شهید صدوقی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص عملکرد نمایندگان امام راحل در استان هم گفت: آیت ا... صدوقی در یزد و آیت ا... خاتمی در اردکان، بیشتر با استدلالات مردم را به دین ترغیب می کردند؟ یا روش و منش و سلوک آنان و مدارای آنها و روح جمع گرای و آرام بودن و دلسوزی آنان، مردم را به سمت دین سوق می داده است؟ قطعا روش دوم است و باید دانست اگر شیوه را عوض کنیم، آسیب می بینیم.

چاپ کتاب شنود تلفن منزل شهید صدوقی
وی با طرح این مطلب که بزودی کتابی مشتمل بر 500 ساعت شنود تلفن منزل شهید صدوقی به چاپ خواهد رسید، گفت: در مطالب این کتاب خواندم که رئیس شهربانی چندین مرتبه با آیت ا... شهید صدوقی تماس گرفته و تشکر کرده که ایشان جو شهر را کنترل و از تندروی ها جلوگیری کرده است.
معزالدینی گفت: در واقع مسئولان رژیم پهلوی مردد بودند که آقای صدوقی را به جایی دیگر تبعید کنند تا بگذارند در یزد بماند تا مقداری جو را کنترل کنند؟! که در نهایت تصمیم بر ماندن ایشان در یزد بود تا ایشان بتواند هم حرف هایش را بزند و جو هم کنترل شود.
وی همچنین درباره شهید صدوقی گفت که خدمات عمرانی ایشان بیشتر از خدمات علمی ایشان است و شهید در پاسخ به این سوال که چرا کتاب نمی نویسید می گفت برای نوشتن کتاب باید این کارها را تعطیل کنم، درحالی که کارهای عمرانی خدماتی اهمیت بالایی دارد.

پیشنهاد احداث مرکز جامع خدمات یزدی های مقیم مرکز
در ابتدای مراسم سیدحمید کلانتری مدیرعامل بنیاد احسان و اندیشه توحید با تقدیر از عملکرد دکتر عارف در عرصه انتخابات مجلس دهم گفت: ایشان با تلاش و پیگیری های خود توانست وحدت ملی را در جامعه به نمایش بگذارد.
وی همچنین از ارائه طرحی بمنظور مرکز جامع یزدی های مقیم مرکز خبر داد و گفت: با مشارکت یزدی ها می توان مرکزی را بنیان نهاد تا خدمات رفاهی، فرهنگی، مذهبی، سلامت و تجاری از سوی یزدی ها ارائه شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =