۰ نفر
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
وزش باد عامل مرگ ورزشکار زنجانی

به گزارش روزنامه همشهری زنجان باد عصرگاه اردیبهشت ماه در حال وزیدن است. سایت پرواز یا مهدی(عج) گاوازنگ زنجان پذیرای علاقه‌مندان ورزش‌های پروازی است. اوضاع برای پرواز مساعد نیست اما خلبان ترجیح می‌دهد در این روز بهاری اوج بگیرد تا خاطرات پرواز را تکرار کند. غافل از این‌که دست سرنوشت برای او روایت دیگری را به رشته تحریر درآورده و این آخرین پرواز خلبان است.

حادثه تلخ عصر یكشنبه هفته جاری که منجر به فوت مرحوم «علی بابایی» خلبان پاراگلایدر حین پرواز شد، موجی از غم و اندوه را در بین جامعه ورزش زنجان در پی داشت. این اتفاق در سایت پروازی یا مهدی(عج) گاوازنگ زنجان روی داد که خلبان فوت شده با سقوط از ارتفاع 50 متری جان خود را از دست داد.
این رویداد تلخ در شرایطی روی داد که طبق گفته‌ها شرایط هوا برای پرواز نامناسب بود و خلبان برای فرود با مشکلاتی مواجه شد.
رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان درباره جزییات این اتفاق می‌گوید: وزش باد عصرگاهی برای پرواز مناسب نبود و خلبان نباید در این هوا پرواز می‌کرد، چرا که پرواز در این هوا باعث عدم کنترل شده و خلبان را در فرود آمدن با مشکل مواجه می‌کند.
«حمید ارجمندفر» با تاکید بر این‌که خلبان نباید در این شرایط هوایی اوج می‌گرفت، می‌افزاید: وی پرواز در داخل و خارج کشور را بارها تجربه کرده بود، اما نمی‌دانم چرا تصمیم به پرواز گرفت.
به گفته وی هنوز جزییات دقیق دلایل این اتفاق در دست بررسی است و عامل هوا تنها یکی از دلایل وقوع مرگ بابایی می‌تواند باشد. ارجمندفر با اشاره به استاندارد بودن سایت پرواز یا مهدی(عج) زنجان برای پرواز بیان می‌کند: تعجب ما از این است که بابایی دوره‌های هواشناسی برای پرواز و کنترل بال و سایر دوره‌ها را طی کرده و نباید در این هوای نامساعد به پرواز اقدام می‌کرد.
رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان از تشکیل جلسات مختلف برای بررسی جزییات دقیق این اتفاق تلخ خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: محل فرود برای خلبانان در این سایت شبیه باند فرود فرودگاه طراحی شده است وما انتظار وقوع این رویداد را نداشتیم.
ارجمندفر با تاکید بر این‌که خلبانان نباید اصول پرواز را زیرپا بگذارند، اظهار می‌کند: سایت پروازی یا مهدی(عج) جزو سایت‌های کم نظیر کشور است که تمامی شرایط برای پرواز در آن تدارک دیده شده است اما برخی خلبان‌ها خارج از حریم سایت پروازی فرود می‌آیند.
رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان با تاکید بر رعایت نکات ایمنی و فرهنگ پرواز از سوی خلبانان و چتربازان در محیط سایت پروازی بیان می‌کند: برخی مواقع خلبانان با وجود طی دوره‌های مختلف آموزشی اصول پرواز را زیر پا می‌گذارند و دچار حوادث می‌شوند.
وی با بیان این‌که باید خلبانان از اتفاقات تلخ و ناگوار عبرت بگیرند، اضافه می‌کند: تجهیزات و بستر برای پرواز در این سایت مناسب است و باید علاقه‌مندان به پرواز باید موارد پیشگیری و مقابله با هرگونه حادثه را رعایت کنند. ارجمندفر حضور خلبانان از استان‌های همجوار برای پرواز در این سایت را در هفته گذشته یادآور می‌شود و می‌افزاید: استاندارد بودن این سایت موجب حضور علاقه‌مندان از سایر استان‌ها شده که در رونق صنعت توریسم شهری نیز تاثیر دارد. رئیس هیات انجمن‌های ورزشی استان از فعال بودن سایت‌های پرواز در شهرستان طارم نیز خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در شهرستان طارم نیز شرایط پروازی فراهم است و در پای سایت تابلو رعایت موارد ایمنی و هشدارهای لازم قید شده است. این صحبت‌ها در حالی است که پرواز این خلبان فوت شده به شکل ارادی یا غیرارادی در هوای نامساعد پرواز در دست بررسی است و تا لحظه تنظیم این گزارش به دست ما نرسیده است.

پیچ خوردن پاراگلایدر
عصر همان روز موضوع حادثه سقوط پاراگلایدر و مصدوم شدن خلبان به مركز اورژانس اعلام می‌شود تا عوامل اورژانس مستقر در پایگاه قائم زنجان برای اقدام‌های درمانی و انتقال مصدوم به محل اعزام شوند.
طبق گفته‌های روابط عمومی اورژانس استان عوامل در کمترین زمان ممکن در صحنه حادثه حاضر می‌شوند. آنها هر چند خلبان را فاقد علایم حیاتی می‌بینند اما پس از اقدام‌های پیش بیمارستانی او را به بیمارستان منتقل می‌کنند. مسئول روابط عمومی مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی استان درباره علت مرگ این خلبان به همشهری می‌گوید: با وزش باد پاراگلایدر خلبان مرحوم 2 بار پیچ می‌خورد و در نتیجه از ارتفاع 50 متری به زمین سقوط می‌کند. به گفته «جواد مرادی» پیچ خوردن چند باره باعث سقوط شده و آسیب جدی به سر باعث مرگ خلبان می‌شود. این فرد در زمان حضور عوامل اورژانس هیچ علائم حیاتی نداشته است.
وی با بیان این‌که علائم فوت این خلبان قطعی بود، اضافه می‌کند: یک زخم جزیی در سر مرحوم بعد از سقوط وجود داشت که با انتقال او به بیمارستان و تشخیص پزشک، قطعی بودن مرگ تایید شد. این حادثه در ارتفاعات سایت پروازی یا مهدی(عج) رخ می‌دهد و پایین آوردن این خلبان زمان زیادی به طول می‌انجامد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =