به بهانه شکستن رکورد حضور بانوان ایرانی در المپیک/ لشگر کشی 9 نفره به ریو!

بانوان ایران حالا با 9 سهمیه در المپیک حضور خواهند داشت.

مرتضی رضایی- خبرگزاری خبرآنلاین؛ صبح روز گذشته بود که خبر رسید که مهسا جاور ملی پوش روئینگ سوار کشورمان موفق شد سهمیه المپیک ریو را به دست آورد.این اتفاق جدا از سهمیه انفرادی که برای جاور به دست آمده از این جهت اهمیت دارد که تعداد سهمیه بانوان ایران برای حضور در مهمترین تورنمنت ورزشی جهان به عدد 9 رسید تا این رکورد در تاریخ ورزش ایران شکسته شود.

دقیقا 52 سال پیش بود که بانوان ایران نخستین حضور در المپیک را کسب کردند..مسابقاتی که به میزبانی توکیو برگزار شد و بانوان ایران با 4 نماینده در این رقابت ها حاضر شدند. نازلی بیات ماکو (پرش ارتفاع)،ژولیت گفرکف (پرتاب دیسک)، سیمین صفامهر(دو 100 متر و پرش طول) و جمیله سروری (ژیمناستیک) نمایندگان ایران در این مسابقات بودند.هر چند که بانوان ایران در نخستین حضورشان چندان موفق عمل نکردند اما همین اتفاق جرقه ای شد تا بانوان برای حضور در المپیک ترغیب شوند.با این حال از المپیک نخست تا دومین المپیک که بانوان ایرانی توانستند در آن شرکت کنند سه دوره فاصله افتاد.

در المپیک مونترال  سال 1976 هم ایران دوباره 4 سهمیه گرفت.این بار ژیلا الماسی، گیتی محبان و مهوش صفایی و مریم آچاک در رشته شمشیر بازی نمایندگان ایران بودند که آنها هم موفق به کسب مدال نشدند.

از آن سال به بعد تا بیست سال یعنی سال 1996 عملکردها آنقدر ضعیف بود که ایران در بخش بانوان نماینده ای در المپیک نداشت. در ان سال لیدا فریمان در رشته تیراندازی با سهمیه وایلدکارت (سهمیه‌ای که کمیته بین‌المللی المپیک به کشورهای نوپا اهدا می‌کند تا حضور در این بازی‌ها را تجربه کنند) به عنوان اولین نماینده زن کشورمان در این بازی‌ها به میدان رفت.فریمان همچنین بعنوان نخستین  ورزشکار زن، پرچمداری کاروان ورزشی کشورمان  را در بازیهای المپیک برعهده داشت.

از المپیک آتلانتا به بعد تا امروز که سه ماه به رقابت های المپیک در ریو باقی مانده است بانوان ایران در هر دوره سهمیه المپیک را کسب کرده اند.در سیدنی و سال 2000 منیژه کاظمی در رشته تپانچه 100 متر بادی تنها بانوی کاروان ایران بود اما همین حضور باعث شد تا دیگر وقفه ای بین حضور بانوان در المپیک نیفتد.4 سال بعد هم نسیم حسن پور در همین رشته و همین ماده تنها نماینده ایران بود.

سال ۲۰۰۸ و  المپیک پکن .این بار نجمه آبتین(تیروکمان)، هماحسینی( قایقرانی )و سارا خوش جمال فکری (تکواندو) نمایندگان ایران در المپیک بودند اما آنچه که مشخص است در تمام این ادوار تا به حال سابقه نداشت که تعداد حضور بانوان از تعداد انگشتان دست تجاوز کند.

سال 2012 اما برای ایران در تاریخ المپیک خاطره انگیز شد.در لندن بانوان ایران بدون وایلد کارت و با گرفتن 8 سهمیه مستقیم به این مسابقات رسیدند. زهرا دهقان( تیروکمان)، لیلا رجبی (دومیدانی )، آرزو حکیمی و سولماز عباسی( قایقرانی)، مه لقا جام بزرگ و الهه احمدی(تیراندازی) ، ندا شهسواری( پینگ پنگ) و سوسن حاجی‌پور( تکواندو) نمایندگان ایران بودند که متاسفانه موفق نشدن هیچ مدالی را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.

با این حال اگر قرار باشد همه المپیک ها در طول تاریخ را کنار بگذاریم،المپیک ریو برای کاروان ایران خاطره انگیز تر از همیشه خواهد شد.این بار و برخلاف سال های قبل هم  رکورد تعداد سهمیه های گرفته شده شکسته شد و هم اینکه بانوان ایران از امیدهای اول کسب مدال در سال 2016 هستند.

لیلا رجبی (پرتاب وزنه) رجبی نخستین سهمیه بانوان ایران برای حضور در المپیک را کسب کرد. رجبی  در جام کازانف وزنه خود را ۱۸:۰۴ متر پرتاب کرد تا علاوه بر کسب سهمیه حضور در المپیک ریو، عنوان قهرمانی در این مسابقات را هم به دست بیاورد.

الهه احمدی(تیراندازی 10متر تفنگ بادی) احمدی در فینال رشته تفنگ بادی دختران که سال گذشته برگزار شد توانست با قدرت مقابل حریفان جهانی اش قرار بگیرد و تیرهایش را به هدف بزند تا ضمن کسب عنوان قهرمانی سهمیه المپیک ریو را هم کسب کند.

نجمه خدمتی(تیراندازی 10 متر تفنگ بادی)خدمتی در فینال رشته تفنگ بادی که در آذربایجان برگزار شد مدال برنز رقابتهای جام جهانی را به دست آورد و جواز حضور در المپیک ریو را گرفت.

مه لقا جام بزرگ(تیراندازی تفنگ سه وضعیت) تیرانداز کشورمان در ر‌قا‌بت‌های تیراندازی قهرمانی آسیا، موفق شد به مدال نقره تفنگ سه وضعیت بانوان برسد و سهمیه حضور در المپیک ریو را نیز به دست بیاورد.

گلنوش سبقت الهی(تیراندازی تپانچه) سبقت الهی در رشته تپانچه 10 متر پس از صعود به فینال رقابت های تیراندازی قهرمانی آسیا در هند سهمیه المپیک 2016 ریو را کسب کرد.

زهرا نعمتی(تیروکمان) نعمتی سهمیه اش را در مسابقات تیروکمان آسیا در تایلند گرفت.او که یکی از مدال آوران در پاراالمپیک بانوان است برای اولین بار در طول تاریخ ورزش کشورمان به عنوان یک فرد دارای معلولیت، سهمیه بازی‌های المپیک را دریافت کرد.نعمتی در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۲ - لندن موفق به کسب مدال طلا شده است.

ندا شهسواری(تنیس روی میز) بانوی پینگ پنگ باز ایرانی در مسابقات بین المللی ازبکستان سهمیه المپیک را کسب کرد. او با پیروزی در فینال انتخابی المپیک مقابل حریف ازبکستانی سهمیه المپیک ریو 2016 را کسب کرد.

کیمیا علیزاده(تکواندو) کیمیا علیزاده سهمیه اش را در فیلیپین گرفت.او با شکست نماینده نپال در این رقابت ها به فینال در قاره آسیا رسید و سهمیه خود را قطعی کرد تا تنها دختر تکواندوکار ایرانی باشد که در المپیک 2016 ریو حضور دارد.

مهسا جاور(روئینگ)سهمیه ای که جاور گرفت از آن جهت اهمیت دارد که رکورد تعداد سهمیه بانوان برای حضور در مسابقات المپیک را شکست.

جاور صبح دیروز در مسابات روئینگ تک و دو نفره انتخابی المپیک که در کره جنوبی برگزار شد به فینال این رقابت ها راه پیدا کرد تا موفق شود نهمین سهمیه بانوان ایران در بازی های المپیک 2016 را به دست بیاورد.

 

251 41

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =