افزایش شهریه‌ها رشد ورزش پایه را کاهش می‌دهد

وقتی باغبانی نهالی می‌کارد، برای پرورش آن ابتدا از جیب خود هزینه کرده و پس از سال‌ها تلاش و صرف هزینه‌ها آن را به درختی تنومند تبدیل می‌کند و میوه‌هایش را مورد استفاده قرار می‌دهد.

روزنامه همشهری زنجان نوشت: این مثال ساده مصداق بارز روند تبدیل نونهالان ورزشکار به قهرمانان آینده است. ورزشکارانی که روزی می‌توانند نام آور وطن خویش باشند. امروزه کارشناسان تربیتی اذعان دارند، ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است به طوری که با کمترین هزینه ممکن می توان از معضلات بزرگی مثل اعتیاد و بی‌بند و باری در جامعه -که می‌تواند هزینه‌های سنگینی را در پی داشته باشد- جلوگیری کرد.
از این جهت بیهوده نیست که در بسیاری از کشورها با حمایت‌های ویژه دولتی و تبلیغات خاص، باشگاه‌های ورزشی در جذب کودکان برای پرورش در مسیر قهرمان‌پروری به طور رایگان شکل می‌گیرد.
اما شرایط در ورزش کشور ما متفاوت است. چراکه این تصور وجود دارد مخارج باشگاه‌ها باید از طریق ورزشکاران تأمین شود. همین موضوع موجب شده تا بسیاری از ورزشکاران پایه توان ادامه دادن در مسیر ورزش را نداشته باشند و از پس مخارج آن بر نیایند. شاید بهترین استناد آمار بیمه‌شدگان در هیات پزشکی ورزشی استان باشد. رئیس هیات پزشکی ورزشی استان این آمار را در سال گذشته 41 هزار و125 نفر اعلام کرد. در سال 93 این میزان 42 هزار و125 نفر بود. این کاهش نسبی بیمه شدگان ورزشی با توجه به جمعیت استان گویای کاهش ورزشکاران حرفه‌ای در زنجان است.

کشتی و تکواندو
کشتی و تکواندو علاوه بر نبود امکانات، همواره افتخارات بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده اند. کارنامه خوب استان در این ورزش‌ها نشان از وضعیت تقریباً مناسب در چند سال اخیر از نظر کسب مقام در رده سنی بزرگسالان دارد. اما در این ورزش‌ها به خصوص کشتی ضعف تیم‌های پایه ورزش اول کشور در زنجان کاملا مشهود است. سال گذشته در مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان و در رشته کشتی آزاد و فرنگی، تمام نفرات این تیم‌ها با باخت خود در دور اول از مسابقات حذف شدند.

کشتی به گِل نشسته کُشتی
«حامد علیاری» یکی از مربیان موفق کشتی پایه زنجان است. کسی که سال‌ها چه در عرصه قهرمانی و چه در کسوت مربیگری جور ضعف مدیریت‌ها در دوره‌های مختلف را کشیده و توانسته کارنامه خوبی را تاکنون بر جای بگذارد.
علیاری در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: کشتی ورزشی است که همواره مردمان طبقات ضعیف جامعه از لحاظ مالی به آن روی می‌آورند. حتی گاهی مشاهده می‌شود ورزشکارانی به دلیل نداشتن پول از حبه قند برای تغذیه خود استفاده می‌کنند. با وجود مرام پهلوانی در این ورزش از قدیم یکی از زیباترین خصلت‌ها بود تا کسانی که تمکن مالی دارند با همدلی دست ورزشکاران بی‌بضاعت را بگیرند.
این مربی ادامه می‌دهد: در چند سال اخیر افزایش توأمان شهریه موجب شده ورزشکاران نونهال و خردسال عطای ورزش را به لقایش ببخشند. تا همین چند وقت پیش در کلاس من 50 نفر کشتی‌گیر تمرین می‌کردند اما حال کمتر از 10 نفر باقی مانده اند.
علیاری با بیان این‌که کشتی همواره ورزش اول کشور بوده و در آوردگاه‌های جهانی مثل المپیک جور تمام ناکامی‌ها را می‌کشد، می‌گوید:‌ قهرمانان کشتی از نظر مردم جایگاه بزرگی دارند و آنها را پهلوان خطاب می‌کنند. «تدیاشولی» قهرمان روسیه پهلوانان ایران را حماسه ملی این کشور نام می‌دهد. تصمیم‌‌های غلط و حمایت نکردن‌ها، باعث فراری شدن کشتی‌گیران می‌شود و اگر قرار باشد این‌ وضع ادامه پیدا کند کُشتی زنجان به گِل خواهد نشست.

تعرفه بالا
تکواندو یکی دیگر از ورزش‌های قهرمان پرور استان و کشور در میادین بین‌المللی است. «سعید ملابابایی» از مربیان پایه تکواندو شهریه‌های بالا را موجب ضربه زدن به ورزش همگانی می‌داند که ورزش حرفه‌ای و قهرمانی را آسیب پذیر می‌کند.
ملابابایی با تأکید بر این‌که با جذب اعتبار از محل‌های مناسب بایدکمترین اتکاء به ورزشکار را داشت به همشهری می‌گوید: هزینه‌های ورود ورزشکار به تکواندو به اضافه مبلغ بیمه، حق ثبت‌نام، تعرفه اخذ کمربند و البسه نزدیک به 400 هزار تومان می‌شود. با شرایط اقتصادی موجود این چنین هزینه‌ای بسیار بالاست. از طرفی درآمدزا نبودن هیات‌های ورزشی موجب شده بسیاری از هزینه‌ها از ورزشکاران اخذ شود و تکواندوکاران با اتکا بر هزینه‌های شخصی در مسابقات استانی و کشوری شرکت کنند.
این مربی می‌گوید: ورزشکاران به سختی می‌توانند از پس مخارج تأمین البسه و دیگر ملزومات بربیایند. درحالی‌که هیات باید دستگیر تکواندوکاران حرفه‌ای باشد و با برنامه‌های سلیقه‌ای در جذب منابع به بعد قهرمانی ورزش صدمه نزند.

پیشگیری
در جهان کنونی ورزش به موضوع مهمی به خصوص در روند ایجاد سلامت اجتماعی تبدیل شده است. از طرفی ورزش در جهان می‌تواند سودآور باشد و موفقیت در این زمینه، تبلیغی برای کشورها محسوب می‌شود‌.‌ این موارد باعث شده تا ورزش در کانون توجه حتی سیاستمداران و سرمایه‌گذاران اقتصادی قرار بگیرد. با این وجود، وضعیت کمی در کشورمان متفاوت است. چرا که ورزش قهرمانی و چندان مورد توجه بسیاری از مسئولان نیست. این مساله در دیدگاه رؤسای هیات‌های ورزشی گرفته تا گفته‌های وزیر ورزش و جوان دیده می‌شود. چون به این مقوله بیشتر تحت عنوان تفنن و تفریح نگاه می‌کنند. این وضعیت در زنجان به مراتب بدتر است. با توجه به شرایط اقتصادی و ساختارهای اجتماعی استان کمتر کسی به فکر ورزش قهرمانی و حرفه ای است و مردم اغلب به فکر تأمین معیشت و زندگی خودشان هستند. افزایش شهریه‌های ورزشی نیز بر این مشکلات دامن زده است. مدیرکل ورزش و جوانان استان، با بیان این‌که شهریه‌ها در کل کشور طبق روال هر ساله افزایش می‌باید این موضوع دغدغه‌ ای برای ورزشکاران مناطق محروم است به همشهری می‌گوید: سلامت اجتماعی ورزش، همان پیشگیری قبل از درمان است و خانواده‌ها باید هزینه‌ ای برای ورزش در اقتصاد خود کنار بگذارند. باید تلاش‌ها در این راستا باشد که کمترین هزینه‌ها متحمل خانواده‌ها شود. در تمام جهان ورزش مقوله‌ای دولتی است و دولت باید کمک‌های خود را داشته باشد اما گاهی بخش خصوصی گوشه‌‌ ای از کار را برای ترویج ورزش، به شرط سود مالی بر عهده می‌گیرد. «ارسلان حسینی» معتقد است ورزش استان باید به سمتی حرکت کند که روی اخذ شهریه تکیه نکند. زیرا هیات‌های ورزشی علاوه بر دریافت بودجه از اداره کل ورزش و جوانان، از فدراسیون‌ها بودجه دریافت می‌کنند. حسینی ادامه می‌دهد: کم بودن اعتبارات و وضعیت اقتصادی نامناسب چند سال اخیر باعث شده بودجه ادارات کفاف ندهد و مسئولان باشگاه‌ها را مجاب به افزایش شهریه‌ها کنند. اما این هیات‌ها باید به فکر تخصیص اعتبار از محل مناسبی باشند و آن هم جذب اسپانسر خصوصی است. از سمتی مسائلی چون افزایش هزینه خدمات مانند گاز، برق و آب در کنار افزایش 50 درصدی نرخ بیمه ورزشی پزشکی موجب بالا رفتن هزینه شهریه باشگاه‌ها شده است. حسینی در مورد روند نرخ‌گذاری شهریه باشگاه‌ها اظهار می‌کند: همه ساله زیر مجموعه کمیسیون ماده 5 استان، جلسه‌ای با حضور کمیته نرخ‌گذاری، نماینده اتحادیه صنوف استان، نماینده باشگاه‌داران، مسئول امور باشگاه‌ها ونماینده هیات‌های ورزشی شهرستان‌ها تشکیل می‌دهد. در این جلسه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و هزینه‌های موجود ورزشی نرخ شهریه‌ها اعلام می‌شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 530222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =