تسنیم نوشت: نمایندگان آمریکایی شامل حامیان توافق هسته‌ای واشنگتن با تهران، از اقدام کاخ سفید در به تاخیر انداختن وضع تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر برنامه موشکی، انتقاد کردند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، نمایندگان آمریکایی ضمن انتقاد شدید از اقدام دولت باراک اوباما در به تاخیر انداختن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر برنامه موشکی، هشدار دادند که این اقدام موجب بی ثبات شدن بیشتر خاورمیانه خواهد شد.

تصمیم کاخ سفید برای به تاخیر انداختن تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران در شرایطی است که حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران علنا به نیروهای نظامی دستور داده است تا برنامه‌های موشکی کشور را با قدرت بیشتری ادامه دهند.

مقام‌های ارشد آمریکایی به نمایندگان گفته‌اند که تحریم‌ها به خاطر "شکل گیری کار دیپلماتیک" بین کاخ سفید و دولت ایران، به تاخیر افتاده است.

دولت اوباما روز چهارشنبه به کنگره اطلاع داد که تحریم‌های جدیدی را علیه ده‌ها شرکت و شخص به خاطر نقش داشتن در برنامه موشک بالستیک ایران اعمال خواهد کرد ولی همان روز اعلام کرد که در شرایط کنونی اعمال تحریم‌ها را به تاخیر انداخته است.

نمایندگان ارشد آمریکایی از جمله متحدان کاخ سفید هشدار داده‌اند که عدم واکنش در برابر 2 آزمایش موشک بالستیک اخیر ایران، موجب کاهش توانایی غرب برای اجرای توافقنامه هسته‌ای خواهد شد که بین قدرت‌های جهانی و ایران در ماه جولای حاصل شده است.

کریس کونز سناتور دموکرات و از حامیان توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد: من معتقد به استفاده از زور در برابر رفتارهای بد ایران هستم. اگر ما این کار را انجام ندهیم، ایران را دعوت به تقلب می‌کنیم.

در حالی که رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی تلاش‌های زیادی در روزهای اخیر داشته‌اند تا در خصوص مساله تحریم‌ها مذاکره کنند ولی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند که درباره چه مساله‌ای با طرف ایرانی مذاکره انجام شده است.

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند: جان کری در روزهای اخیر تماس‌های مداومی با جواد ظریف وزیر خارجه ایران داشته است.

منتقدان کاخ سفید، باراک اوباما را متهم کرده‌اند که به قول‌های خود در خصوص اتخاذ اقدام‌های لازم در قبال ایران در صورت رفتارهای تحریک آمیز مثل شلیک موشک، عمل نکرده است. منتقدان بر این باورند که اوباما این بار نیز مانند قول‌هایی که برای دخالت نظامی در خاک سوریه داده بود، عمل نکرده است.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرد: من از این نگران هستم که فشار از سوی شرکای ما یا این تهدیدات از سوی دولت ایران که ممکن است از توافق خارج شود یا سایر راه‌هایی که آمریکا را تهدید کرده است، موجب شده باشد که دولت آمریکا در اعمال تحریم‌ها به خاطر نقض ممنوعیت شلیک موشک از سوی ایران، تجدیدنظر کرده باشد.

این تحریم‌ها نخستین اقدام ضدایرانی آمریکا علیه ایران پس از توافق هسته‌ای ماه جولای نیست چراکه پیش از این نیز اوباما با امضای طرحی که از سوی نمایندگان کنگره تنظیم شده بود محدودیت‌هایی برای مسافرانی که به ایران سفر می‌کنند قائل شده بود.

طبق طرح کنگره، مسافرانی از 38 کشور که شهروندان آنها برای سفر به آمریکا نیاز به دریافت ویزا نداشته‌اند، از این پس اگر در مدت 5 سال به ایران و برخی کشورها سفر کرده باشند باید برای رفتن به آمریکا ویزا دریافت کنند.

غرب به سرکردگی دولت آمریکا مدعی است که ایران از زمان توافقنامه هسته‌ای تاکنون 2 آزمایش موشک بالستیک انجام داده است، یکی در اکتبر و دیگری در ماه نوامبر و دولت آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که برای تحریم ده‌ها شرکت و شخص در ایران، هنگ کنگ و امارات متحده عربی به خاطر نقش داشتن در برنامه موشک بالستیک ایران اماده می شود.

آدام ژوبین معاون وزیر خزانه داری آمریکا نیز تاکید کرد: برنامه موشک بالستیک ایران تهدیدی بزرگ برای امنیت منطقه و جهان به شمار می رود.

ولی وزارت خزانه داری آمریکا بعدا ایمیل دومی را برای مقام های کنگره ارسال و تاکید کرد که اعلام تحریم‌های جدید چند ساعت به تاخیر افتاده است.

در نهایت کاخ سفید با ارسال ایمیل دیگری به کنگره اعلام کرده است که اعمال تحریم‌ها علیه ایران به تاخیر افتاده و هنوز مشخص نیست این تحریم‌ها چه زمانی اعمال خواهد شد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز روز جمعه گفت: کاخ سفید مناسب ترین پاسخ را در قبال اقدامات تحریک آمیز ایران در نظر می گیرد.

مقام های دولت اوباما اعلام کرده‌اند که آمریکا احتمالا اجرای توافقنامه هسته‌ای را در ماه ژانویه آغاز خواهد کرد. ایران نیز گام‌هایی را برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای خود برداشته است. آزاد کردن 100 میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی ایران توسط آمریکا بخشی از توافقنامه هسته‌ای به شمار می رود.

برخی از مقام‌های سابق آمریکایی بر این باورند که عدم تمایل کاخ سفید برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خاطر نگرانی از این مساله بوده است که موضع روحانی در انتخابات ماه آینده مجلس به خطر خواهد افتاد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =