واحد مرکزی خبر نوشت: مقامات آمریکایی گفتند دولت اوباما همچنان خود را به مقابله با برنامه موشکی ایران متعهد می داند

به گزارش روزنامه وال استريت ژورنال نوشت: کاخ سفيد در پي تشديد تنش ها بر سر توافق هسته اي اخير، برنامه خود را براي تحميل تحريم هاي جديد مالي عليه ايران که به علت فعاليت هاي موشکي اين کشور طراحي شده بود، به تعويق انداخت.

اين مقامات گفتند دولت اوباما همچنان خود را به مقابله با برنامه موشکي ايران متعهد مي داند و تحريم هاي وزارت خزانه داري روي ميز باقي مي ماند.آنها افزودند، اعمال چنين مجازات هايي طبق توافق تاريخي هسته اي که ژوئيه گذشته حاصل شد ، قانوني است.

مقامات آمريکايي تاريخ مشخصي براي اعمال تحريم هاي جديد ارائه نکردند.قرار بود طبق يادداشتي که کاخ سفيد به کنگره ارسال کرده است ، اين تحريم ها صبح چهارشنبه در واشنگتن اعلام شود.
رهبران جمهوريخواه روز پنج شنبه دولت اوباما را به ضعف اراده در مقابل ايران بعد از واکنش روز پنج شنبه تهران متهم کردند.تهران اعلام کرد که توسعه زرادخانه خود را سرعت مي بخشد.

مايک پومپئو نماينده مجلس نمايندگان و از منتقدان توافق هسته اي در يک مصاحبه گفت:« اگر تحريم هاي اعلام شده رئيس جمهور اجرايي نشود ، شاهد سستي و ضعف خواهيم بود که حتي رئيس جمهور نيز تا پيش از اين از خود نشان نداده بود.»
منتقدان تحريم هاي پيشنهادي نيز مي گويند که اين تحريم ها در مقابله با توسعه دائمي برنامه موشکي ايران کفايت نمي کنند.
حسن روحاني رئيس جمهور ايران روز پنج شنبه در تويتر اعلام کرد که به وزارت دفاع خود دستور داده است در پاسخ به تحريم هاي جديد آمريکا توسعه موشک هاي بالستيک را با سرعت هرچه بيشتر ادامه دهد.

جان کربي سخنگوي وزارت خارجه در توضيح گفت که زمان اجراي تحريم هاي موشکي به تهديدات روز پنج شنبه ايران و همچنين توافق اخير هسته اي با تهران ارتباط ندارد.وزارت خارجه توضيحي براي تعويق اجراي تحريم ها نداد.
کربي گفت:«ما از همان ابتدا - خارج از پارامترهاي برنامه هسته اي ايران - به طور شفاف گفتيم که در مقابله با رفتار بي ثبات کننده تهران اقدامات لازم را به عمل خواهيم آورد.»
کاخ سفيد روز چهارشنبه يادداشتي به کنگره ارسال کرد مبني بر اين که وزارت خارجه در ساعت ده و سي دقيقه صبح تحريم هاي جديد عليه دهها شرکت و شخص در ايران ، هنگ کنگ و امارات عربي متحده را به خاطر نقش در توسعه برنامه موشک هاي بالستيک ايران اعلام مي کند.
اين تحريم ها اگر اجرا مي شد ،‌اولين تحريم ها بعد از توافق هسته اي محسوب مي شد.اما کاخ سفيد در ساعت يازده و دوازده دقيقه ايميل دوم خود را به کنگره ارسال کرد و گفت که زمان اعلام تحريم ها «چند ساعت» به تاخير افتاده است.
کاخ سفيد در آخرين ايميل خود که بعد از ساعت ده شب ارسال شد ، اعلام کرد که تحريم ها به تعويق افتاده است و تاريخ ديگري نيز مشخص نشد.
در ايميل کاخ سفيد آمده است:«ما در حال بررسي ابعاد مختلف مرتبط با تعيين اسامي ديگر علاوه بر گسترش کار ديپلماتيک هماهنگ با منافع امنيت ملي مان هستيم.از اين رو امروز اسامي ديگري را اعلام نمي کنيم و تا وقتي در خصوص مسائل باقيمانده کار مي کنيم ، شما را در جريان امور قرار خواهيم داد.»
مقامات دولت اوباما مي گويند که آمريکا ممکن است اجراي برجام را در ماه ژانويه آغاز کند البته اگر ايران براي عقب راندن بخش هاي کليدي برنامه هسته اي اش قدم هاي لازم را برداشته باشد.طبق بخشي از توافق ، آمريکا متعهد است که تا يکصد ميليارد دلار از پول نفت ايران را که در حساب هاي خارجي مسدود شده است ، آزاد کند.
رهبران ايران در ماههاي اخير بارها به مقامات آمريکايي هشدار داده اند که هرگونه تحريم جديد عليه اين کشور از جمله مجازات هاي مرتبط با توسعه موشکي مي تواند اجراي برجام را تضعيف کند.
مقامات آمريکايي مي گويند که جان کري در تماس دائم با همتاي ايراني خود جواد ظريف در خصوص مسئله توافق و اجراي آن است.

روحاني در توييت روز پنجشنبه خود واشنگتن را به نقض توافق متهم کرد و گفت:«اگر آمريکا به مداخله غيرمشروع خود در خصوص حق ايران براي دفاع از خود ادامه دهد ، يک برنامه جدي براي تقويت توانمندي هاي موشکي شروع مي شود.ما هرگز در خصوص توانمندي هاي دفاعي خود از جمله برنامه موشکي مذاکره نکرديم و هيچ محدوديتي را در اين خصوص نمي پذيريم.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 494523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۱
    35 19
    خصلت آمریکایی ها مثل سگ است هر چقدر عقب بکشی آنها جلو میان حالا روحانی که چوب را بلند کرده سگ ها فرار کردند..