پرونده ثبت نام داوطلبان خبرگان بسته شد

پرونده داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات دور پنجم مجلس خبرگان بسته شد. 801 نفر ثبت نام کردند و البته هنوز مشخص نیست چه تعداد می توانند به حضور در رقابت انتخاباتی امیدوار باشند.

مریم محمدپور: ماجرا در روز پنجشنبه گذشته یعنی 26 آذر ماه کلید خورد. روز اول تعداد ثبت نام کنندگان برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری کم بود و روز دوم هم تعداد چندان بالا نرفت، اما نام نویسی یادگار امام خبرهای ستاد انتخابات را جنجالی کرد. تعداد ثبت نام کنندگان در روزها هفته سیر صعودی داشت به طوری که در روز آخر به 295 نفر رسید. دیروز وزارت کشور ساعات ثبت نام را یک مرتبه در تمامی 31 حوزه ثبت نام تا ساعت 18 تمدید کرد(اینجا) و بعد از آن تا ساعت 24 شب گذشته به کاندیداها فرصت داد که به ستاد انتخابات در وزارت کشور بروند (اینجا).

در این روزها تهران با 176 نفر بالاترین ثبت نامی را داشته؛ اصفهان و آذربایجان شرقی نیز به ترتیب 61 و 46 نفر برای خبرگان رهبری ثبت نام کرده اند. جالب است بدانید از بین داوطلبان خبرگان رهبری 103 نفر دارای مدرک دکتری، 95 نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، 49 نفر دارای مدرک کارشناسی و 4 نفر دیگر دارای مدرک کاردانی و 88 نفر دیگر دارای مدرک دیپلم هستند (اینجا).

ثبت نام زنان برای خبرگان

از بین ثبت نام کنندگان، 16 نفر زن هستند که اگر حتی یک نفر از آنها تایید صلاحیت شود، اتفاق تازه ای در تاریخ ایران رخ می‌دهد. پیش از این تنها منیره گرجی فرد عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بوده و هیچ زنی در این چهار دوره عضو مجلس خبرگان رهبری نبوده است. کاندیداتوری زنان برای انتخابات دوره پنجم را عصمت سوادی کلید زد. عصمت سوادی دکترای فقه و حقوق دارد و معاون فرهنگی سابق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد بوده است و از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد(اینجا). یکی دیگر از زنانی که برای خبرگان ثبت نام کرد زنی 27 ساله است که دکترای زبان عرب دارد (اینجا).

همزمان با ثبت نام زنان، سخنان آیت الله مصباح یزدی در سال 85 در مشهد نقل قول دوباره شد. این سخنان را کانال تلگرام سیدحسن خمینی بازنشر کرد. مصباح در این سخنان حضور زنان در مجلس خبرگان را بدون مانع دانسته بود (اینجا). حسن روحانی رئیس جمهور نیز در زمان ثبت نام از زنان برای ثبت نام در انتخابات خبرگان دعوت کرد (اینجا).

نوه امام بالاخره آمد

کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان با حواشی زیادی همراه بود. او که چند روز پیش از شروع ثبت نام ها از تصمیم قطعی خود برای حضور در عرصه خبر داده بود، در روز جمعه یعنی دومین روز ثبت نام ها به وزرات کشور رفت. سيدحسن خميني با همراهي برادرانش سيدياسر و سيدعلي خميني به ستاد انتخابات رفت  (اينجا).  یادگار امام پس از ثبت نام به خبرنگاران گفت: امام به ما آموختند برای حفظ و تحکیم این انقلاب از همه چیز خود می‌گذرم و من نیز برای انقلاب از آبروی خود خواهم گذاشت، او تاکید که به صورت مستقل در انتخابات شرکت خواهد کرد.  (اینجا)

ثبت نام هاشمی و روحانی در یک روز

رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک روز میهمان ستاد انتخابات شدند (اینجا) حسن روحانی صبح دوشنبه به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت (اینجا) و اکبر هاشمی رفسنجانی عصر همان روز آنجا بود (اینجا). هاشمی یکی از حامیان جدی دولت حسن روحانی است که در سال 92 برای رای آوردن او تلاش کرد.

غرضی همیشه پدیده

یکی از حاشیه های جالب این دوره اعلام کاندیداتوری محمد غرضی برای مجلس خبرگان رهبری بود. او با انتشار یک پیام ویدئویی کوتاه آمادگی خود را برای ثبت‌نام در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد. غرضی در این پیام که در فضای مجازی منتشر شده است، می‌گوید: «کسی که می‌خواهد در خبرگان شرکت کند، حتما نباید روحانی باشد؛ من هم چون بیش از ۶۰ سال به فقه شیعه عمل کرده‌ام، در موقعیتی که پیدا شده، می‌روم و امتحان می‌دهم؛ اگر قبول شدم، ان شاألله در این مجلس شرکت می‌کنم.» دو روز پس از انتشار این ویدئو یعنی در روز یکشنبه غرضی برای هر دو انتخابات مجلس و خبرگان ثبت نام کرد (اینجا).

ثبت نام بزرگان

در این دوره بزرگان زیادی برای حضور در انتخابات ثبت نام کردند، از اعضای فعلی مجلس خبرگان گرفته تا افرادی از هر سه قوه. رئیس دو قوه یعنی قضائیه و مجریه کاندیدا شدند. حجت الاسلام حسن روحانی از حوزه تهران و آیت الله آملی لاریجانی از مازندران کاندیدا نام نوشتند و در زیر مجموعه های آنها ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمود علوی وزیر اطلاعات و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری ثبت نام کردند. مرتضی آقاتهرانی و غلامرضا مصباحی مقدم هم نمایندگانی از مجلسی هستند که برای خبرگان ثبت نام کرده‌اند.

از دیگر کسانی که نام شان برای این رقابت ثبت شد می توان به آیات محمدتقی مصباح یزدی  و احمد جنتی از حوزه تهران، سیدمحمود هاشمی شاهرودی، احمد علم الهدی، شاهچراغی (اینجا)، ابراهیم امینی، محمد مؤمن (اینجا) محمد یزدی، مرتضی مقتدایی و باقری کنی (اینجا)، قربانعلی دری نجف‌آبادی، محمد ری شهری، حسن عالمی، علی طاهری، محمد واعظ موسوی (اینجا) و محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان اشاره کرد. عسگر دیرباز نماینده فعلی مردم ارومیه، اسلامیان نماینده مردم چهارمحال و بختیاری، فیض نماینده مردم آذربایجان شرقی، سیدمحمدعلی موسوی​جزایری نماینده ولی فقیه در خوزستان، احمد خاتمی، حجت الاسلام علی رازینی، محمد تقی واعظی و سید ابوالفضل میر محمدی (اینجا) نیز برای کاندیداتوری نام نوشتند.

27 ساله‌ها

سن و سال داوطلبین کاندیداتوری برای مجلس خبرگان نیز خبرساز شدند. پیرترین داوطلب 92 ساله و جوان ترین داوطلب 23ساله است (اینجا). یکی از انتقاداتی که به مجلس خبرگان می شود، سن بالای اعضاست اما در مرحله اول برگزاری انتخابات دور پنجم به نظر می رسد که جوان ها خود را از دسته نینداخته اند و تقریبا هر روز خبرهایی از کاندیداتوری 27 ساله ها به گوش می رسید.

213

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 492059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =