هیأت علمی دانشگاه شهرکرد موفق به کشف 4 گونه جدید از جورپایان در سواحل خلیج فارس و دریای عمان شد.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، دكتر ولي‌ا... خلجي پیربلوطی عضو هيأت علمي دانشگاه شهركرد (تنها متخصص جورپایان (Isopoda) دریایی ایران) در تحقیقات اخیر خود بر روی سخت‌پوستان خلیج فارس و دریای عمان توانست چهار گونه جدید از جورپايان را کشف و به دنیای علم معرفی نماید.

اين گونه‌ها عبارتند از: Atarbolana makranensis، Cymodoce waegelei، Heterodina qeshmensis و Cymodoce delvarii.

دکتر خلجی بهره‌گيري از روش‌های جدید ریخت‌شناختی مانند میکروسکوپ الکترونی (SEM) و همچنین روش‌های مطالعه مولکولی و آنالیزهای تبارشناسی (فیلوژنی) را از ویژگی‌های مطالعات اين اكتشاف‌ها عنوان کرد.

لازم به ذکر است جورپایان به عنوان یک گروه از سخت‌پوستان نقش بسیار مهمی در چرخه‌ غذایی جانوران در محیط‌های دریایی دارا هستند، بدون حضور اين جانداران زیست بوم‌های دریایی در معرض خطر قرار می‌گیرد، همچنين از آنجا كه شناسایی گونه‌های جانوری اکوسیستم‌ها اساس مطالعات بعدی محققین می‌باشد، بدون شناسایی فون جانوری یک منطقه نمی‌توان برای حفاظت از این جانوران برنامه‌ریزی نمود، لذا اين اكتشافات كمك بسزايي به حفظ تنوع زيستي، چرخه غذايي و اكوسيستم دریایی خواهد کرد.

گفتني است دکتر ولی ا...خلجی پیربلوطی تا کنون توانسته 15 گونه جدید جانوری را کشف و شناسایی نموده و در مجلات معتبر جانور شناسی دنیا منتشر و در موزه های تاریخ طبیعی جهانی به ثبت برساند. وي در حال حاضر در مطالعات فون جورپایان غرب اقیانوس هند، سواحل مکران، سواحل امارات، عمان و کویت همکاری دارد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =