ایسنا نوشت: رئیس کمیته فلسطینی مسئول تحقیقات درباره دلایل مرگ یاسر عرفات اعلام کرد که این کمیته هویت "عامل ترور" عرفات را شناسایی کرده و منتظر کشف یک معمای کوچک در این پرونده است و به زودی نتایج نهایی تحقیقاتش را اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المنار، توفیق الطیراوی، رئیس کمیته حقیقت‌یاب فلسطین در مورد مرگ یاسر عرفات، رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت: در تحقیقات خود موفق شدیم هویت عامل ترور عرفات را مشخص کنیم. در حال حاضر تنها یک مساله مانده که برای حل آن به زمان احتیاج داریم و با روشن شدن این مورد، بقیه جزئیات عملیات ترور عرفات روشن خواهد شد.

وی بدون ارائه اطلاعات بیشتر در مورد مظنون پرونده و روند تحقیقات تاکید کرد: اسرائیل مسوول این ترور است.

الطیراوی در ادامه گفت: همه می‌دانیم که مرگ یاسر عرفات به دلیل بیماری نبود بلکه وی توسط ماده سمی پلوتونیوم مسموم و ترور شد.

خبر شناسایی "عامل ترور عرفات" توسط کمیته حقیقت‌یاب فلسطین همرمان با یازدهمین سالگرد وفات وی اعلام شد.

تا به امروز علت اصلی مرگ عرفات مبهم باقی مانده است. قضات فرانسوی که به درخواست سهی عرفات، بیوه یاسر عرفات تحقیقات در مورد این پرونده را برعهده گرفتند نیز پرونده را مختومه اعلام کردند اما سهی عرفات رسیدگی به این موضوع را از سر گرفت. پس از آنکه ماده پرتوزا و بسیار خطرناک پلونیوم 210 در لوازم شخصی عرفات کشف شد، سهی عرفات شکایت خود را به دادگاه ارائه کرد. این ماده سمی یکی از موفق‌ترین مواد سمی به کار گرفته شده در عملیات‌های اسرائیل برای ترور چهره‌های سرشناس است.

یاسر عرفات روز 12 اکتبر 2004 دچار یک بیماری ناشناخته شده و در 11 نوامبر همان سال در سن 75 سالگی در بیمارستان درگذشت. فلسطین بعدها در 26 نوامبر 2012 برای انجام تحقیقات درباره علل مرگ وی اقدام به نبش قبر کرد.

کارشناسانی که از سوی قضات فرانسوی برای رسیدگی به پرونده تعیین شده بودند، دو مرتبه فرضیه مسموم شدن عرفات را رد کردند، این درحالی است که کارشناسان سوئیسی اعلام کردند نتایج تحقیقات آنان فرضیه مسموم شدن عرفات با پلونیوم را تقویت می‌کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 477176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =