واحدمرکزی خبر نوشت: مدیر سابق سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا و رئیس کنونی شورای روابط خارجی تاکید کرد : هدف آمریکا جلوگیری از سقوط خارومیانه از پرتگاه است.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان ، ریچارد هاس در گفتگو با فرید زکریا در برنامه جی پی اس درباره تصمیم آمریکا برای اعزام پنجاه نیروی ویژه به سوریه گفت : شاید بتوان گفت این تصمیم به نوعی بهبود ماموریتی است که هم اکنون وجود دارد. البته این تصمیم تغییری قابل توجه در رویکرد آمریکا درباره بحران سوریه و نبرد علیه داعش است. در واقع هدف از این تصمیم تصحیح نواقص اساسی در سیاست آمریکاست. ما سالها بود که شریکی برای خود در روی زمین نداشتیم یا اگر هم داشتیم کارآمد نبوده است. به علاوه ما به این نتیجه رسیده ایم نمی توانیم ماموریت خود را در سوریه از طریق هوایی انجام دهیم یا نمی توانیم شریکی در روی زمین برای خود ایجاد کنیم. البته هنوز این کار با مداخله زمینی گسترده که در عراق و افغانستان شاهد بودیم، فاصله خیلی زیادی دارد.
فرید زکریا گفت با توجه به اینکه آمریکا این کار را با همکاری کردهای سوریه انجام می دهد به نظر می رسد همکاری آنها بیشتر برای محافظت از مناطق تحت کنترل خودشان است و کردها قصد ندارند با حمایت آمریکا کل سوریه را به کنترل خود درآورند. در واقع این مداخله از طریق آمریکا بیشتر ماموریتی بشردوستانه است.
ریچارد هاس گفت : استراتژی آمریکا، استراتژی مربوط به کل سوریه نیست و اصلا بلندپروازانه نیست. در واقع نمی توان آن را ماموریتی برای آغاز بازپس گیری سوریه تلقی کرد. به نظر من اگر قرار باشد جنگ میان گروههای مختلف در سوریه به همین شکلی که هست پایان یابد و هر گروه بخشهای تحت کنترل خود را حفظ کند، عملا سوریه به چند منطقه خودمختار تبدیل خواهد شد که یک تکه تحت کنترل دولت سوریه خواهد بود، یک تکه در کنترل داعش، یک ترکیه برای گروههایی مثل النصره و یک تکه برای کردها و احتمالا یک تکه نیز در کنترل عربهای متحد کردها خواهد بود. حتی اگر استراتژی آمریکا در سوریه موفق باشد که دست کم چند سال طول می کشد، نمی توان انتظار سوریه ای یکپارچه را داشت و در واقع توقف جنگ به شکلی که سوریه تحت کنترل گروههای مختلف قرار گیرد خودش نوعی موفقیت است.
فرید زکریا افزود : اگر قرار باشد آمریکا با کمک کردها کنترل سوریه را به دست بگیرد و در نهایت کردها حاکم شوند، مطمئنا بقیه مردم سوریه که عرب هستند حاضر نمی شوند اقلیت کرد بر آنها حکومت کنند مثل شرایطی که هم اکنون برقرار است و اقلیت علوی بر سوریه حکومت می کند.
ریچارد هاس گفت : به نظر من استراتژی آمریکا این است که ابتدا اوضاع را آرام و باثبات کند و اجازه ندهد اوضاع بد سوریه بدتر از این شود. این کار سبب می شود فرصت بیشتری برای شما فراهم شود و امکان دیپلماسی و گفتگوهای وین هموارتر می شود و این بخشی از هدف ماست. در چنین شرایطی به تدریج آمریکا با روسیه و احتمالا با ایران و عربستان سعودی و دیگران می توانند درباره انتقال سیاسی در دمشق گفتگو کنند. البته مهمترین مسئله این است که در دمشق شریکی حاکم شود که بتوانیم با آن همکاری کنیم. ما نمی توانیم با بشار اسد کار کنیم اما ما می توانیم با دولتی انتقالی گفتگو کنیم. این استراتژی درازمدت ماست.
فرید زکریا گفت نظرتان درباره اینکه از ایران دعوت شده است در این گفتگوها شرکت کند چیست. همانطور که می دانید شبه نظامیان ایران به رژیم اسد در جنگ سوریه کمک می کنند. حزب الله که تحت حمایت ایران است، به رژیم اسد کمک می کند. بنابراین ایران بازیگری بزرگ و مهم در میدان است. آیا این بدان معناست که ایران می تواند در مذاکرات سوریه مفید باشد؟
ریچارد هاس گفت : ایران باید از این نگران باشد که سنیها در خاورمیانه تحت سلطه داعش قرار گفته اند. این اتفاق خوبی برای ایران نیست. بنابراین ایران می داند که در روند انتقال قدرت در سوریه بشار اسد باید برود. البته آنها این کار را به عنوان لطف به ما انجام نمی دهند بلکه آنها برای منافع خود این کار را می کنند. روسیه نیز به همین مسئله واقف است. در عین حال ما نیز باید نرمش نشان دهیم و قبول کنیم که قرار نیست در گام اول روند سیاسی در سوریه بشار اسد کنار برود. البته حضور ایران در گفتگوهای سوریه به این معنا نیست که ما می توانیم در سوریه نیز همانند افغانستان با ایران شراکت داشته باشیم اما ارزش امتحان کردن را دارد. در عین حال با همکاری کردها و برخی عربها شاید بتوانیم سرعت پیشرویهای داعش را کند کنیم که به نوبه خود باعث می شود تعداد بیشتری از کردها و عربها به صف ما بپیوندند. هم اکنون ما هیچ بستری برای دیپلماسی در سوریه نداریم و برهم خوردن توازن قدرت علیه ماست. اما تلاشهای ما می تواند دست کم به توازن قدرت کمک کند و به نفع ما باشد.
ریچارد هاس درباره حضور سه هزار و پانصد نیروی آمریکایی درعراق و تصمیم برای اعزام پنجاه کماندو به سوریه و استراتژی آمریکا در جنگ فرقه ای در منطقه ای گفت به نظر من هدف آمریکا این نیست که عراق و سوریه مثل سابق با ثبات شوند بلکه هدف آمریکا این است هر تعداد که می تواند از جان انسانهای بیگناه در منطقه محافظت کند. همچنین هدف آمریکا این است که مانع گسترش کنترل تروریستها بر منطقه شود و مداخله محدود نظامی در این کشورها می تواند این هدف را محقق کند. گاهی در سیاست خارجی شما اهدافی بلندپروازانه دارید و دنبال به دست آوردن چیزهایی هستید. اما درباره خاورمیانه امروز اهداف ما این است که جلوی برخی چیزها را بگیریم. شاید نسبتا این هدفی کوچک باشد اما برای خود ما به اندازه کافی بلندپروازانه هست. خلاصه اینکه هدف از تصمیماتی که در یک هفته گذشته گرفته شده این است که نگذاریم خاورمیانه از پرتگاه سقوط کند و هدف این نبوده است که بخواهیم خاورمیانه و چهره خود را در خاورمیانه دوباره بسازیم.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 473859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =