به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در بخشی از این نشست معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از تصویب شاخصهای طرح رتبهبندی معلمان در شورای توسعه مدیریت خبر داد و گفت: ضوابط و دستورالعمل اجرایی طرح رتبهبندی ظرف یکی دو روز آینده برای اجرا به مناطق ابلاغ میشود.
بطحایی گفت: هیات وزیران اجرای طرح رتبه بندی را از ابتدای مهرماه مصوب کرده است و شاخصهای آن هفته گذشته در شورای توسعه مدیریت مصوب شد و ضوابط و دستورالعمل اجرایی رتبه بندی ظرف یکی دو روز آینده برای اجرا به مناطق ابلاغ میشود.
او گفت: همه معلمان مشمول طرح طبقهبندی مشاغل که بیش از شش سال سابقه کار دارند، بر اساس قانون میتوانند از مزایای طرح رتبه بندی استفاده کنند، درباره اعتراضاتی به اجرای ناقص رتبه بندی وجود دارد و از مهمترین روشها برای ارتقای کیفیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش، رتبه بندی است؛ هرچند به تبع آن تغییری در نظام پرداخت ها هم اتفاق بیفتد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس یکسری شاخصها، معلمان در رتبههای پایه حرفهای، ارشد حرفهای، خبره و عالی حرفهای قرار می گیرند و به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد حق شغل بهره مند میشوند.
مبارزه با بیسوادی
همچنین محمد دیمهور معاون آموزش ابتدایی گفت: تفویض اختیار پیشدبستانیها که در مهد کودک برگزار میشود، به آموزش و پرورش اظهار داشت: موافقتنامه آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در خصوص اداره پیشدبستانیها امروز در سایت وزارت آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت.
او ادامه داد: براساس این موافقتنامه به دنبال مدیریت یکپارچه پیشدبستانیها هستیم و تمام مهدهای کودکی که دانشآموزان 5 و 6 ساله را ثبتنام کرده و خدمات پیشدبستانی به آنها ارائه میکنند از تاریخ 30 شهریور به مدت 45 روز فرصت دارند تا برای دریافت مجوز به سازمان مدارس غیردولتی مراجعه کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص سوادآموزی به کودکان کار گفت: انسداد مبادی بیسوادی با جدیت دنبال میشود و اخیراً با امضای وزرای کشور و آموزش و پرورش دستورالعملی را به استانها ابلاغ کردهایم که بر بازگشت کودکان کار به مدارس تأکید دارد.
او گفت: برای کاهش آمار مردودیها و افت تحصیلی در پایه اول ابتدایی ۲۷۵ خانواده که مانع تحصیل فرزندانشان شدهاند به دستگاه قضا معرفی شدند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مردودی 47 هزار دانشآموز پایه اول ابتدایی گفت: ما هیچ وقت اعلام نکردیم که مردودی 47 هزار دانشآموز پایه اول ابتدایی به دلیل دیرآموزی بوده است. متاسفانه به غلط شایع شده است که ارزشیابی توصیفی باعث ارتقای خود به خودی دانشآموزان دوره ابتدایی میشود در حالی که اینگونه نیست.
دیمهور ادامه داد: آمار مردودی 47 هزار دانشآموز ابتدایی مربوط به سال تحصیلی 92 ــ 91 است که در آن سال 32 هزار دانشآموز دیرآموز داشتیم و ممکن بود برخی از معلمان آموزش کافی را برای ارتباط با این دانشآموزان ندیده باشند و بخشی از این مردودیها نیز مربوط به مناطق دوزبانه بود که به همین دوره آموزشی 110 ساعته را برگزار کردیم تا دانشآموزان مناطق دوزبانه که میخواهند به کلاس اول ابتدایی بروند با زبان فارسی آشنا شوند.
ساعت ورزش زیاد نمی شود
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپرورش هم در این نشست گفت: امکان افزایش ساعت درس تربیت بدنی را به 4 ساعت نداریم.
مهرزاد حمیدی گفت: با توجه به تعطیلی پنج شنبه ها و محدود شدن ساعت آموزشی، امکان افزایش ساعت درس تربیت بدنیه 4 ساعت را نداریم. اما در کلاس سوم دبیرستان که پیش از این به یک ساعت کاهش یافته بود و در پیش دانشگاهی حذف شده بود، تصویب کرده ایم ساعت این درس به دوساعت افزایش یابد.
او ادامه داد: تلاش ما این است تا کاری کنیم دانش آموزان در محیط مدرسه ساعاتی را در هفته یا در قالب 2 ساعت برنامه آموزشی و یا 4 ساعت فوق برنامه درسی، فعالیت ورزشی داشته باشند.
حمیدی ادامه داد: همچنین تلاش می کنیم تا فعالیت های حرکتی دانش آموزان در حد اثرپذیری نسبت به فیزیولوژیک بدنشان حداقل 6 ساعت در هفته فعالیت ورزشی داشته باشند.
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش وپرورش به فعالیت های فوق برنامه ای در نظر گرفته شده در مدارس اشاره کرد و گفت: امیدوار هستیم تا بتوانیم المپیاد درون مدرسه ای، طرح صبا، ورزش صبحگاهی، طرح مدرسه قهرمان، کانون های ورزشی درون مدرسه ای را در مدارس پیاده کنیم. همه این برنامه ها با رویکرد درون مدرسه ای و مدرسه محور هستند و تلاش می کنیم به گونه ای سامان داده شوند تا میزان تحرک جسمانی دانش آموزان افزایش یابد و دانش آموزان تناسب اندام و آمادگی جسمانی پیدا کنند و مهارت های جسمانی را بیاموزند.
47232
نظر شما