ایرنا نوشت:

نگاه رسانه های پاکستان به سفر اخیر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد، سندی بر موفقیت چشمگیر، اهمیت فوق العاده و پردستاورد بودن این سفر 12 ساعته اما پرکار و محتوا برای هر دو کشور و همچنین برای منطقه است.

روزنامه اردو زبان 'نوای وقت' در سرمقاله شماره روز شنبه خود را به سفر روز پنجشنبه گذشته محمد جواد ظریف به اسلام آباد اختصاص داد و نوشت: ایران با وجود شرایط سخت و شرایط تحریم ها، توانست مسایل خود را در طول دو سال مذاکره مفید با گروه 1+5، حل و فصل کند و همچنین از تمایل خود برای حل و فصل اختلافات با اعراب منطقه سخن می گوید. این دیپلماسی موفق می تواند الگویی برای پاکستان برای نحوه بکار گیری دیپلماسی موثر برای حل و فصل اختلافات خود با برخی کشورها باشد.

نوای وقت همچنین به آن بخش از سخنان ظریف که گفت 'ایران اهمیتی ویژه به روابط خود با پاکستان قائل است و اهمیت روابط پاکستان برای ایران، هرگز تحت الشعاع روابط خوب ایران با دیگر کشورها قرار نخواهد گرفت'، نوشت: سفر ظریف به اسلام آباد، موجب اطمینان پاکستان نسبت به حُسن توجه تهران به روابط با اسلام آباد شد.

این روزنامه همچنین اظهارات ظریف درخصوص افغانستان و تاکید وی بر حمایت ایران از صلح در افغانستان اشاره کرد و نوشت: بسیار خوب است که ظریف تاکید کرد که صلح و امنیت افغانستان هم به نفع پاکستان و هم به نفع ایران خواهد بود و مذاکرات صلح افغانستان به امر مبارزه با داعش کمک می کند.
روزنامه اردو زبان 'اکسپرس' هم در سرمقاله روز شنبه خود، به صحبت های اطمینان بخش ظریف درخصوص مسایل گوناگون روابط دوجانبه و منطقه ای اشاره کرد و نوشت: ظریف به صراحت اعلام کرد که برغم برخی گمانه زنی ها، ایران هیچ مخالفتی با طرح کریدور اقتصادی چین-پاکستان ندارد و حتی ظریف در سخنانش در اسلام آباد بارها تاکید کرد که ایران هیچ مخالفت یا نگرانی از توسعه بندر گوادر پاکستان ندارد و بالعکس، از توسعه همه مناطق پاکستان حمایت می کند و این توسعه را ضامن ایجاد امنیت و رفع مشکلات منطقه می داند.
اکسپرس همچنین نوشت: مطالبی که ظریف در سفر اخیرش به اسلام آباد مطرح کرد، برای پاکستان اطمینان بخش بود. صحبت های ظریف درباره مساله افغانستان هم بسیار مهم بود و حاکی از نقش مهمی است که ایران می تواند در کمک به حل مساله افغانستان ایفا کند.
روزنامه اردو زبان جنگ هم در سرمقاله خود نوشت: ظریف یک بار دیگر، و بیشتر و بهتر از هر دفعه در گذشته، نسبت به حُسن نیت ایران در روابطش با پاکستان به مقامات این کشور اطمینان داد و نشان داد که تغییرات مثبت در روابط تهران-اسلام آباد، که در چند سال اخیر به دلیل کاسته شدن از حجم روابط اقتصادی و تجاری ناشی از تحریم ها تا حدودی به سردی گراییده بود، در راه است.

این روزنامه همچنین به اظهارات ظریف درخصوص آمادگی ایران برای بهبود روابط با عربستان اشاره کرد و نوشت که این بخش از سخنان ظریف نیز برای پاکستان اطمینان بخش بود. او همچنین در جلسه ای که با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان پاکستان داشت، اطمینان داد که روابط ایران با پاکستان تحت تاثیر روابط ایران با هیچ کشور دیگری قرار نخواهد گرفت.

موضوع سفر ظریف به اسلام آباد، روز گذشته نیز تقریبا در تمام رسانه های دیداری و نوشتاری پاکستان بازتاب داشت و در صدر اخبار این کشور قرار گرفت.

محمد جواد ظریف روز پنجشنبه گذشته در سفری 12 ساعته به پاکستان، با محمد نواز شریف نخست وزیر، سرتاج عزیز همتای پاکستانی خود، سردار ایاز صادق رییس مجلس ملی و رضا ربانی رییس مجلس سنای پاکستان دیدار کرد.
ظریف همچنین علاوه پاسخگویی به سوالات خبرنگاران در کنفرانس خبری مشترک با سرتاج عزیز، در نشست کمیته روابط خارجی مجلس ملی پاکستان حضور یافت و با سخنرانی و پاسخ گفتن به سوالات کلیدی و راهبردی نمایندگان، درباره بسیاری از مسایل و موضوعات، از جمله حُسن نیت ایران در حفظ و تقویت روابط دوستانه با پاکستان، به آنان اطمینان داد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    4 1
    خدایا شکر، از الطافی که به ملت ایران دارید