ظریف در گفتگو با دیپلمات: عدم توافق برای آینده کشور خطرناک بود

محمد جواد ظریف در گفتگو با ماهنامه دیپلمات به سردبیری کیهان برزگر جزئیاتی ناگفته از مذاکرات هسته ای را فاش می کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تفصیلی با "ماهنامه دیپلمات" در خصوص دور آخر مذاکرات وین، توافق هسته ای و انتقادات وارد شده بر آن، برنامه دستگاه دیپلماسی پس از توافق هسته ای و همچنین دیپلماسی منطقه ای سخن گفته است. برخی از مهم ترین محورهای سخنان ظریف در ادامه می آید:

مخالفان داخلی برجام  اشتباه می کنند. اگر آقایان می خواهند یک چیزی بر برجام اضافه کنند که در برجام نیست، حتما آنها یک جایی مذاکره کردند که ما خبر نداریم.

احساس می کردم که عدم توفیق در مذاکره، در وضعیت فوری کشور فاجعه ایجاد نمی‌کند، اما این نسخه خیلی خطرناکی می توانست برای آینده باشد.

مخالفان توافق هسته ای تحت تاثیر تبلیغات غرب قرار گرفته اند. آنچنان این تبلیغات تاثیر گذاشته که می‌گویند اگر پلوتونیوم تولید کنیم به دلیل این که غربی ها می‌ترسند این موضوع می تواند اهرم مبادلاتمان شود

بعضی وقت ها بعضی حرف های انقلابی می زنیم که تاثیرش در تقویت نظام سلطه بیش از حرف های دیگر است. همین که می گوییم که قدرت همه چیز را می‌گوید. خب اگر قدرت همه چیز را می گوید بروید در مقابل قدرت آمریکا دولا شوید.

موضوع موشکی و موضوع تسلیحات در توافق ما نیست. در برجام هیچ اشاره‌ای نه به سلاح می بینید و نه به موشک. این خط قرمز ماست.

اگر اوباما و کری نبودند توافق هسته ای مشکل تر می شد.

امتیازات مهم را در شبهای آخر و لحظات پایانی مذاکرت گرفتیم . در مورد لغو تحریم هواپیمایی و نحوه اشاره به ممنوعیت و محدودیت موشکی در لحظه های آخر به نتیجه رسیدیم. دریک فاصله چند ساعته در اکثریت موارد اختلافی به نتیجه رسیدیم

امنیت عربستان برای ما حیاتی است. نگاه ما به این کشور تعاملی است ونه تقابلی.

قدرت فقط توپ و تانک نیست. اگر شما واقعا پیام انقلاب و  امام را فهمیده باشید این است که وقتی می گوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند یعنی اینکه آمریکا موشک ندارد!؟ بلکه یک مفاهیم قدرت آفرینی است خارج از آن قدرت که می تواند برای شما قدرت و مصونیت ایجاد بکند.

ماهنامه دیپلمات مجله ای تخصصی در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی است که دومین شماره اش به روی دکه ها رفته است. این مجله به سردبیری دکتر کیهان برزگر مدیر گروه علوم سیاسی داشگاه علوم تحقیقات و رئیس پژوهشکده مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه و مدیر مسئولی سید صاحب صادقی منتشر می شود.

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =