عصر امروز رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با دبیرکل جمعیت هلال احمر در سالن کنفرانس ساختمان صلح جمعیت هلال احمر ایران دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پیتر مائورر امروز در نشست مشترک کمیته بین‌ا‌لمللی صلیب سرخ با جمعیت هلال‌احمر ایران در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره شدت حقوق بشردوستانه در یمن، گفت: هم‌اکنون تجهیزات بخش بهداشت و درمان در یمن، بیمارستان‌ها، ساختارهای ابتدایی زندگی، اقتصاد و همه ساختارهای زندگی اجتماعی یمن آسیب‌دیده است و ۲۴ میلیون تن از مردم این کشور تحت تأثیر این آسیب قرارگرفته‌اند.

به گفته وی، همه تلاش کمیته این بوده است تا طرف‌های درگیری در یمن را متقاعد کند تا عملیات را در جنگ تغییر دهند و در این زمینه جلساتی نیز در صنعا و عدن با طرف‌های درگیری برگزارشده و واکنش آنها نسبت به رعایت حقوق بشردوستانه مثبت بوده است.

سفر به عربستان لغو نشده است

مائورر در پاسخ به این‌که «چرا سفرش به عربستان به تعویق افتاده است؟»، گفت: این سفر به علت برنامه کاری خاصی انجام نشد، اما همچنان گفت‌وگوهای ما با طرفین سعودی ادامه دارد؛ لذا سفر کنسل نشده، بلکه به زمان دیگری موکول شده است.

وی با بیان اینکه امروزه غیرنظامیان بیشترین آسیب را از تعداد فزاینده بازیگران مسلح غیردولتی متحمل می‌شوند، گفت: این تعداد شاخه به شاخه غیرنظامیان فضا را در کشورهای درگیر جنگ متشنج‌تر کرده و لذا کمیته مجبور شده است تا با تعداد زیادی از افراد حاضر در این درگیری‌ها در حوزه مسائل بشردوستانه گفت وگو کند.

به گفته رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، رهیافت این کمیته این است که کمک‌های بشردوستانه بر پایه رعایت اصل بی‌طرفی، بی‌غرضی و استقلال در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد که به این منظور ارزیابی صحیحی از نیازها، برای ارزیابی باید نزدیک نیازمندان، برای نزدیکی به نیازمندان باید در مناطق عملیاتی حاضر و برای حضور در مناطق عملیاتی باید در امنیت و ارتباط با همه طرف‌های درگیر بود.

وی درباره هموار کردن مسیر ارسال کمک‌های ایرانی به مردم یمن عنوان کرد: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همه جمعیت‌های ملی را تشویق کرده است تا کمک‌های خود را از طریق کمیته ارسال کنند. در این زمینه، دولت عمان با راه‌اندازی مرکز لجستیکی کمیته در بندر صلاله موافقت کرده و از طریق کمیته، کمک‌ها به یمن ارسال خواهد شد.

ترویج ارزش‌های برابر اسلام و حقوق بشردوستانه در کشورهای درگیر جنگ

مائورردرباره سفرش به قم با بیان اینکه موضوع این سفر فقط در ارتباط با یمن نیست، توضیح داد: مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بشردوستانه چندین سال است که در قم مطالعات بسیاری داشته و کمیته نیز با علمای مذهبی قم در این زمینه دیدارها و گفت‌وگوهایی داشته است تا بتواند به ارزش‌های برابر اسلام و حقوق بشردوستانه دست‌یافته و آنها را به‌عنوان هدفی والا در کشورهای درگیر جنگ ترویج دهند.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: این کمیته همواره در زمینه تقویت حقوق بشردوستانه در درگیری‌ها، دیپلماسی آرام را شامل گفتگوی دوجانبه با طرفین درگیری در پی گرفته است و این بهترین راه بهبود اوضاع در کشورهای درگیر خواهد بود.

وی در پایان از همکاری با هلال‌احمر ایران به‌عنوان شریک کاری توانمند در انجام عملیات بی‌غرضانه، بی‌طرفانه و مستقل بشردوستانه ابراز خرسندی کرد.

فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در ۴ شهر یمن

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در نشست خبری مشترک با دبیرکل جمعیت هلال احمر ایران به فعالیت این کمیته در ۴ شهر در کشور یمن اشاره کرد و گفت: عدن، صنعا، تعز و سعده از جمله شهرهایی هستند که کمیته بین المللی صلیب سرخ در آن فعال است و خدمات مورد نیاز را به افرادی که نیازمند به کمک هستند ارائه می دهد.

پیتر مائورر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با مقامات عالی رتبه ایران، گفت: صبح امروز دیداری با رئیس جمعیت هلال احمر داشتیم که این دیدار به منظور به اشتراک گذاشتن مسائل بشر دوستانه با همتایان خود صورت گرفت.

وی به برگزاری جلسات متعدد با مقامات عالی رتبه وزارت امور خارجه و معاون اول رئیس جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: پنجشنبه نیز دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در دستور کار قرار دارد و پس از آن تهران را به مقصد قم به منظور دیدار با آیات عظام ترک خواهیم کرد.

رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تاکید کرد: بر اساس توافق حاصل شده با جمعیت هلال احمر ایران، همکاری ها در زمینه های مهاجرت، بحران آب و حقوق بین الملل بشردوستانه بیش از پیش گسترش پیدا می کند.

دستیابی به موضوعات مشترک و اجرای آن

مائورر با بیان اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر ایران می توانند در زمینه موضوعات مورد علاقه به اشتراکاتی دست یابند، گفت: با تدوین برنامه های مشترک،می توان در سال های آینده و در قالب برنامه های آتی فرارو، نسبت به انجام آن اقدامات لازم را انجام داد.

به گفته وی، در دیدار با مقامات وزارت امور خارجه ایران و همچنین جمعیت هلال احمر در زمینه نیازهای بشر دوستانه منطقه به ویژه کشورهای سوریه، عراق و یمن صحبت شد.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ به قربانیان جنگ در کشورهای عراق و یمن اشاره کرد و یادآور شد: مردم در عراق و یمن آسیب می بینند و در این کشورها خشونت و نقض حقوق بین الملل به مردم آسیب می رساند.

وی در خصوص ملاقات بیماران در بیمارستان های عدن و صنعا، گفت: در این بیمارستان ها مردم عادی هستند که بیشترین آسیب را متحمل می شوند و به نوعی قربانی استمرار جنگ در کشور خود هستند.

حضور ۵۰ ساله کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن

مائورر با اعلام اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ ۵۰ سال است که در یمن مستقر بوده و خدمات بشردوستانه به مردم این کشور ارائه می دهد، افزود: این کمیته به صورت مستمر در یمن حضور دارد و اقدامات امدادی و بشردوستانه لازم را برای کمک به مردم یمن انجام می دهد.

وی ضمن تشکر از جمعیت هلال ایران به منظور ارائه کمک های لازم در زمینه امدادرسانی کمیته به مردم یمن، ادامه داد: هلال احمر ایران در امدادرسانی های کمیته بین المللی صلیب سرخ به مردم یمن بسیار کمک رسان بوده است.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با تاکید بر اینکه این کمیته در عراق و سوریه هم کمک های امدادی و بشر دوستانه خود را به صورت بی‌طرف و بی‌غرض ارائه می‌دهد، گفت: تمامی کشورهای عضو نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر متعهد هستند تا به صورت بی طرفانه به ارائه خدمات بشردوستانه بپردازند و در این زمینه قدردان تمامی کشورهایی هستیم که از این سیستم به صورت بیطرفانه حمایت می کنند.

افزایش ۲ برابری کمک‌های بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در یمن

مائورر با تاکید بر اینکه کمیته صلیب سرخ انجام عملیات های بشردوستانه خود در یمن را به ۲ برابر افزایش داده است، اضافه کرد: در این زمینه کمک به بیمارستان ها، تامین آب و غذای مورد نیاز جنگ زدگان در دستور کار جدی کمیته بین المللی صلیب سرخ قرار دارد.

وی به فعالیت کمیته بین المللی صلیب سرخ در ۴ شهر در کشور یمن اشاره کرد و یادآور شد: عدن، صنعا، تعز و سعده از جمله شهرهایی هستند که کمیته بین المللی صلیب سرخ در آن فعال است و خدمات مورد نیاز را به افرادی که نیازمند به کمک هستند ارائه می دهد.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با بیان اینکه کمک به مردم یمن اولویت نخست این کمیته در میان ۱۰ اولویت کمک رسانی موجود در جهان است، اظهارداشت: در حال حاضر دو سوم فعالیت های امدادرسانی کمیته بین المللی صلیب سرخ در کشورهای اسلامی ارائه می شود.

وی در ادامه با اشاره به فقیر تر شدن کشور یمن پس از وقوع جنگ در این کشور، گفت: یمن یک کشور فقیر بود و با آغاز جنگ فقیرترشدن این کشور با واردات کالاهای مورد نیاز رقم خورد، چرا که اقتصاد یمن تحت تاثیر مستقیم وقوع جنگ در این کشور قرار گرفت.

کمک های بشردوستانه در یمن مطابق با نیازها نیست

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ با تاکید بر اینکه کمک های بشردوستانه در یمن مطابق با نیازها نیست و باید اقدامات سیاسی محکمی در این زمینه اعمال شود، اضافه کرد: با اعمال اقدامات سیاسی محکم در کشور یمن، اقتصاد این کشور دوباره جان می گیرد تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند.

به گفته وی، با تشویق و ترغیب اعضای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ارائه کمک های بشردوستانه، می‌توان از کشورهای عضو این نهضت در کمک به مردم یمن استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ متعهد بر تحقق حقوق بین المللی بشردوستانه است، بیان کرد: در این راستا از حمایت ها و همکاری های هلال احمر ایران در راستای ارائه آموزش ها، احترام به رعایت حقوق بین الملل بشر دوستانه تشکر می کنیم.

مائورر با بیان اینکه باتوجه به حضور ۱۰ ساله کمیته صلیب سرخ در ایران و اهمیت حضور آن در این کشور فعالیت های این کمیته در محافل علمی و مذهبی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: کمیته صلیب سرخ در ایران با کنوانسیون های بین المللی همگام هستند و هماهنگی هایی میان اصول اسلامی و اصول بشردوستانه وجود دارد.

ضرورت ایجاد ضمانت اجرایی قوی برای حمایت از حقوق بشردوستانه در درگیری‌ها

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در کنفرانس خبری مشترک با  کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ اظهار امیدواری کرد: ضمانت‌های اجرایی قوی‌تری برای حمایت از حقوق بشردوستانه در کشورهای درگیر جنگ ایجاد شود.

علی‌اصغر احمدی با تشکر از رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ به‌منظور انتخاب ایران به‌عنوان هدف سفر پس از حضور در یمن، سوریه و عراق، گفت: آنچه در این کشورها شاهد آن هستیم ازجمله زجر کشیدن افراد بشری در این کشورها، یکی از بزرگ‌ترین آلام بشری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سفر پیتر مائورر به قم گفت: سفر رئیس کمیته بین‌المللی به قم به منظر اطلاع‌رسانی درباره اوضاع یمن و استفاده از نظرات علما و مراجع و نگاه اسلام به مسائل بشردوستانه است.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر گفت: رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ پس از سفر به یمن جمعیت‌ها را بیش‌ازپیش نسبت به عمق فاجعه در این کشور هشیار کرده و اکنون به جهانیان هشدار می‌دهد که فاجعه جهانی در یمن در حال شکل‌گیری است.

وی با بیان اینکه هلال‌احمر ایران به پشتوانه ملت بزرگ ایران همواره در صحنه‌ها حاضر بوده و کمک‌هایی برای مردم یمن ارسال کرده است، اظهار کرد: همه کمک‌های مردم ایران به یمن و سایر کشورها با رعایت کامل بی‌طرفی و بی‌غرضی و با هماهنگی کامل با کمیته انجام‌شده و خواهد شد. چراکه هدف اصلی ما کاهش آلام بشری است.

احمدی تأکید کرد: هلال‌احمر ایران آمادگی دارد بر پایه تجربیات خود در موضوعات مرتبط با جنگ، مهاجرت، پاک‌سازی مکان‌های آلوده به مین، جراحی جنگ و برنامه Help همکاری‌های لازم را با کمیته و سایر جمعیت‌های ملی داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه وظیفه اصلی همه جمعیت‌های ملی پیروی جدی از اصول بشردوستانه با رعایت کامل بی‌طرفی و بی‌غرضی است خاطرنشان کرد: بر این اساس آماده‌ایم بر پایه توافقات قبلی توان خود را در زمینه‌های همکاری مشترک به‌ویژه آموزش، با کمیته به کار گرفته و همکاری‌ها را توسعه دهیم.

گسترش دامنه نقص قوانین حقوق بین الملل بشردوستانه، «جرایم جنگی» است

رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس کمیته ملی حقوق بشردوستانه ایران با صدور بیانیه ای حمله به اماکن غیرنظامی، به‌ویژه مراکز بهداشتی و درمانی و آمبولانس‎ها در یمن را محکوم کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر، در بیانیه صادره از سوی دکتر سیدامیر محسن ضیائی آمده است: «این روزها در یمن، حملات به مناطق مسکونی و افراد غیرنظامی به حمله به تجهیزات پزشکی و درمانی تسری یافته است. طبق گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ، متعاقب شلیک به آمبولانس هلال‌احمر یمن در شهر تعز، دو غیرنظامی جان خود را از دست داده اند. بدیهی است، ادامه این روند می‌تواند پیامدهای بشردوستانه غیرقابل جبرانی را در آینده به جای بگذارد.

در حالی که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی با گذشت بیش از ۱۳۰ روز از آغاز حملات نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بیش از ۴ هزار نفر جان خود را از دست داده اند که نیمی از آن‌ها زنان و کودکان هستند و قریب به ۲۰ هزار نفر مجروح شده اند و بیش از ۳۰۰ هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده اند، به گزارش سازمان ملل متحد، وضعیت انسانی در یمن اسفناک است و بیش از ۲۱ میلیون یمنی(۸۰ درصد جمعیت یمن) اعم از زنان، کودکان و مجروحان نیازمند دریافت کمک های غذایی، درمانی و بهداشتی هستند؛ به طوری که از آغاز درگیری‌ها و خشونت‌های شدید در یمن، علیرغم هشدارهای مکرر سازمان ها و نهادهای بشر دوستانه، برخی از مهمترین اصول و قواعد حاکم بر جنگ ها و درگیری های مسلحانه نقض گردیده است.

"اصل تفکیک" به عنوان یکی از اصول اساسی حاکم بر حقوق بین الملل بشردوستانه نقض می‌شود و حملات علیه اهداف و اموال غیرنظامی به طور گسترده صورت می گیرد. اصابت موشک‌ها و گلوله‌های انفجاری به مناطق مسکونی منجر به کشته، زخمی و آواره شدن غیرنظامیان به ویژه زنان، کودکان و سالخوردگان گردیده است. علاوه بر مناطق مسکونی، دیگر مراکز تجمع غیرنظامیان از جمله مدارس نیز مورد حمله قرار گرفته که در نتیجه این حملات، تعداد زیادی از زنان و کودکان کشته و زخمی شده اند. حمله به تجهیزات و افراد ارائه دهنده خدمات بهداشتی - درمانی، همچون آمبولانس‌ها، از جمله موارد نقض قواعد و مقررات حاکم بر حقوق بین الملل بشردوستانه می باشند. ادامه و گسترش دامنه این موارد نقض می‌تواند در زمره جرایم بین المللی از جمله «جرایم جنگی» قرار گیرد.

حق دسترسی افراد به آب، غذا و نیازهای اساسی رعایت نمی‌شود و به سازمان‌ها و نهادهای بشردوستانه اجازه دسترسی آزاد به منظور خدمات‌رسانی بشردوستانه به افراد آسیب دیده و نیازمند کمک داده نمی شود.

جمعیت هلال احمر و کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن موارد نقض حقوق بین الملل بشردوستانه از سازمان ملل متحد، کمیته بین المللی صلیب سرخ و دیگر سازمان های بین‌المللی می خواهد تا تدابیر لازم را به منظور یادآوری تعهدات بین‌المللی مربوطه نسبت به رعایت قواعد و مقررات کنوانسیون های چهارگانه ژنو ۱۹۴۹ و دیگر اسناد حقوق بین‌الملل بشردوستانه در پیش گیرند. بدیهی است، نقض گسترده قواعد یادشده مسئولیت بین المللی ناقضان را در پی خواهد داشت و تعلل بیش‌تر جامعه بین المللی در متوقف کردن فرآیند نقض قواعد معاهداتی و عرفی می‌تواند گسترش« فرهنگ بی‌کیفری» را در پی داشته باشد.

۴۷۲۳۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 445819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =