تا 50 سال پیش ایران در صنعت نساجی جهان حرف اول را می‌زد اما اکنون در طی یک تهاجم اقتصادی ناشی از عدم توجه به تولیدکنندگان داخلی به جایی رسیده است که تجار ایرانی مجبورند پارچه‌های جین مرغوب خود را برای مارک شدن به ترکیه بفرستند و حسرت جایگاه کشورهای هند و ترکیه را نیز در دل داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، صنعت نساجی ایران روزی در جهان زبانزد بود و مخمل کاشان به اندازه‌ای در دنیا معروف بود که بسیاری از کشورهای منطقه نیز مخمل مورد نیاز خود را از کشورهای اروپایی مانند آلمان که بیشترین مشتری این پارچه بودند تهیه می کردند اما اکنون به جایی رسیده ایم که البسه بی کیفیت چینی و حداکثر تایلندی وتایوانی در بازارهای ما جولان می دهند و بدون توجه به تغییر سلیقه ایرانی در توجه به کیفیت اجناس تنها با خیال قیمت ارزان بودن این اجناس بی کیفیت خوشنودیم.

بدین ترتیب نه تنها سود پارچه های خوب ایرانی بلکه نام آوری پارچه ایرانی نیز در جیب کشورهایی همچون ترکیه سرازیر می‌شود به گونه ای که در همه دنیا و حتی کشور خودمان نیز هرگاه صحبت از پارچه خوب به میان می آید همه یک‌صدا می گویند " لباسهای ترکی"

تا سالیانی نه چندان دور تنها در همین اصفهان چندین و چند نوع کارخانه نساجی وجود داشت اما در طی سالها کار به جایی رسید که تمامی کارخانه های نساجی اصفهان یکی پس از دیگری از نفس افتادند بدون اینکه توجه کنیم نوعی تهاجم اقتصادی توسط کشورهای خارجی درباره ایران در حال انجام است تا صنعتی که با ارزان ترین مواد اولیه جزو پردرآمدیترین صنایع جهان محسوب می شود از دست ایرانی خارج شود.

اکنون کارخانه پلی اکریل که تولیدکننده الیاف پارچه است نیز سالهاست با توجه به قوانین صادرات و وارداتی که خودمان بر علیه تولیدکنندگان وضع کرده ایم و با توجه عدم حمایت مسئولان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

رضایی مدیرعامل شرکت پلی اکریل اصفهان در این باره می گوید: اگر به اطراف خود دقت کنیم بیشترین صنعتی که از گذشته های دور تاکنون مشاهده خواهیم کرد صنعت نساجی است؛ صنعتی که از مواد ارزان بهترین درآمدزایی را حتی در مشاغل خانگی داشت و هرکس با یک قلاب و یک کلاف کاموا می توانس کارآفرینی کند.

وی ادامه داد: اصفهان در صنعت نساجی حرفهای خوبی برای گفتن داشت اما به تدریج از این امر فاصله گرفتیم و یکی از دلایل این امر عدم ترغیب سرمایه گذاران به حضور در این صنعت است.

مدیرعامل شرکت پلی اکریل اصفهان تاکید کرد: کشور ایران جایگاه نخست جهانی را در زمینه نساجی را داشته است اما به تدریج کشورهای دیگر این جایگاه را از ایران گرفتند و اکنون به جایی رسیده ایم که از خودمان می پرسیم چگونه جایگاه ترکیه و هندوستان را در صنعت نساجی داشته باشیم و این در حالی است که باید بپرسیم چگونه به جایگاه اصلی خود برگردیم.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه تا 20 سال پیش هیچ گونه پیشرفتی نداشت اما با کمک صنعت نساجی اکنون به قدرت بلامنازع منطقه مبدل شده است، ابراز داشت: بسیاری از همکاران ما مجبور هستند به دلیل باور غلط مردم درباره پارچه های ایرانی، جین مرغوب خود را به ترکیه بفرستند تا بار دیگر و این بار با نام ترک وارد کشور شود و ما هم با افتخار بگوییم که به طور مثال از قشم جنس ترکی خریداری کرده‌ایم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =