مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: پالایشگاه نفت بندرعباس با اجرای موفقیت آمیز طرح مبتکرانه بدون انجام هزینه و سرمایه گذاری با 30 هزار بشکه افزایش در میعانات گازی تزریقی به واحدهای تقطیر و غلظت شکن، ظرفیت خود را به 350 هزار بشکه در روز رساند و با همین ظرفیت تولید مشغول به فعالیت است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از هرمزگان، شركت پالايش نفت بندرعباس كه به عنوان سومين پالايشگاه كشور پس از پالايشگاه هاي آبادان و اصفهان به لحاظ ظرفيت شناخته مي شود در هجدهمين سال فعاليت توانايي تامين 18 درصد فرآورده هاي نفتي مورد نياز كشور را دارد.

اين پالایشگاه یکی از 9 شرکـت پالایشی کشور است که در زمینی به وسعت تقریبی 700 هکتار در کرانه شمالی آبهای خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث شده و در مرداد سال 1376 به بهره برداری رسيد.

مديرعامل شركت پالايش نفت بندرعباس در مراسم سالروز افتتاح و بهره برداري رسمي از پالايشگاه بندرعباس در جمع مديران و كاركنان گفت: هدف اصلي اين شركت توليد فرآورده هاي نفتي و انرژي مورد نياز كشور با تلاش و همدلي كاركنان است و با وجود مشكلاتي همچون تحريم و تامين قطعات توانسته ايم با نهادينه كردن تفكر جهادي و كار با بهره وري بالا در بين كاركنان در مسير پيشرفت حركت كنيم.

هاشم نامور افزود: تلاش شده است با برنامه ريزي و اجراي طرح هاي توسعه و بهبود، فرآورده هاي با ارزش افزوده بيشتر توليد شود و فرآورده هاي با ارزش افزوده كمتر، ضايعات و مصرف انرژي كاهش يابد.

وي با بيان اينكه خودباوري و اعتماد به نفس از ويژگيهاي كاركنان پالايشگاه بندرعباس است تاكيد كرد: كاركنان پالايشگاه با يك فرهنگ و تفكر بسيجي بصورت شبانه روزي مشغول توليد فرآورده هاي نفتي و انرژي مورد نياز كشور، به منظور حركت چرخ هاي اقتصادي و ايجاد رفاه براي هموطنان هستند.

شركت پالايش نفت بندرعباس كه در سال 1376 بـه منظـور تـأمین بخشـی از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده‌های مازاد با ظرفیت پالايش 232 هزار بشکه در روز راه اندازی شد، با تـلاش و کوشش نیروهای متعهد و متخصص داخلی ظرفیت اسمی تولید خود را در مرداد ماه سال 1387 به 320 هزار بشکه در روز افزایش داد و در نهايت در سال 1391 توانست با اجرای موفقيت آميز طرح مبتکرانه بدون انجام هزینه و سرمایه گذاری با 30 هزار بشکه افزایش در میعانات گازی تزريقي به واحدهای تقطیر و غلظت شکن، ظرفیت خود را به 350 هزار بشکه در روز برساند و با همین ظرفیت تولید مشغول به فعالیت باشد. در طراحي اين پالايشگاه كه با پيشرفته‌ترين فن‌آوري‌هاي روز جهان ساخته شده، رعايت اصول ايمني، پيشگيري از آلودگي محيط زيست، تقليل اتلاف انرژي و انعطاف‌پذيري عمليـاتي و توليد، مهمترين اصولي است كه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

هم اکنـون خـوراک ایـن پـالایشـگاه روزانه شامل 20 هزار بشکه نفت خام سبک جزیره هنگام و 300 هزار بشکه نفت خام سنگین ذخیره شده در مخازن جزيره خارك و 30 هزار بشکه میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و عسلویه است كه در نهايت محصولاتي همچون گاز مـايع، بنزين، سـوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت كوره و محصولات ويژه اي مانند وكيوم باتوم، گوگرد، لوبكات سنگين، آيزوريسايكل، حلال 402، نفتاي سنگين توليد مي شود.

مدير عامل شركت پالايش نفت بندرعباس مهمترين مزيتهاي پالايشگاه بندرعباس را استفـاده از آب دریـا در حجـم زیـاد براي خنک کردن و تهیه آب شیرین، استفـاده از اسـکله نفـتی به منظور دریـافت و پالایش نفت خام سنگین و فوق سنگین، توانایی تـولیـد و امـکان صـادرات و واردات فرآورده‌های نفتی، کنترل کامل میزان آلاینده‌های آب، هوا و خاک در حد استانداردهای ملی و بین المللی، بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش چشمگیر ضایعات و حداکثر بازیافت حرارتی در راستاي کاهش مصرف سوخت، دارا بودن بزرگترین واحد هیدروکراکر كشور از نظر ظرفيت، بزرگترین واحد تولید بنزین با روش احیاء مداوم کاتالیست ، بزرگترین واحد کاهش گرانروی در کشور از نظر ظرفيت و توانايي تبدیل بیشترین درصد خوراک به بنزین موتور عنوان كرد.

براساس نتايج رتبه بندي 100 شركت برتر ايران در سال 1393، شركت پالايش نفت بندرعباس به عنوان "شركت پيشرو" رتبه اول بين 500 شركت بزرگ كشور و رتبه اول در گروه فرآورده هاي نفتي را بدست آورد.

نامور در راين رابطه گفت: حضور در اين رتبه بندي باعث افزايش شفافيت وضعيت اقتصادي شركت در مقايسه با ديگر شركت ها و افزايش آگاهي سهامداران شركت گرديده و در فرآيند توسعه شركت تاثيرگذار بوده است.

وي تاكيد كرد: بررسي نتايج رتبه بندي سال 1393 نشان مي دهد كه در مقايسه با سال قبل دو رتبه صعود در جايگاه شركت بوجود آمده است كه مهم ترين دليل آن افزايش حجم توليدات و بتبع آن افزايش حجم فروش و سهم بازار و در نتيجه بهبود وضعيت شاخص هاي مالي است.

در چند سال گذشته الگوی تولید و مصرف محصولات نفتی کشور از محصولات میان تقطیر به بنزین با ارزش افزوده بیشتر تغییر كرده است. در راستای پاسخ به این نیاز روز افزون و نیز ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی بر اساس الزامات زیست محیطی و استانداردهای بین المللی طرح هاي افزايش ظرفيت نيز در پالايشگاه نفت بندرعباس به اجرا در آمد كه مهمترين آن طرح افـزایش ظـرفیت و بهبـود کیفیت فـرآورده‌هـای پالایشگاه بندرعباس است كه با هدف تكميل واحدهاي پـالايشگاه بنـدرعباس و در راستاي خـودكفـايي كشـور در توليد بنزين و ارتقاء كيفيت محصولات در زميني به مساحت 345 هزار متر مربع در حال احداث است.

با بهره برداري از اين طرح توليد بنزين سوپر به ميزان 3 ميليون ليتر در روز، تصفيه نفت گاز توليد شده به ميزان 8 ميليون ليتر در روز ، توليد 250 تن گوگرد دانه‌اي در روز، توليد 33 هزار و 600 ليتر گاز مايع در روز، توليد 151 تن گاز غني از هيدروژن در روز و بهبود كيفيت فرآورده‌ها مطابق با آخرين استاندارهاي اروپا (EURO 5) محقق مي شود.

حفظ و استمرار توليد فرآورده هاي نفتي، دستيابي به بازار هاي جهاني با توجه به موقعيت ويژه پالايشگاه، بهينه سازي مصرف انرژي و كاهش مصرف سوخت و ضايعات، رعايت قوانين، مقررات و الزامات بهداشت، ايمني و محيط زيست و رعايت استاندارد هاي فني محصولات و تجهيزات و اجراي طرحهاي بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت و در نتيجه ارتقاء كيفيت محصولات توليدي، افزايش توليد فرآورده هاي نفتي با ارزش افزوده بيشتر ،كاهش توليد فرآورده هاي نفتي با ارزش افزوده كمتر و صيانت از محيط زيست از راهبردهاي مهم شركت پالايش نفت بندرعباس است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =