توصیه توکلی به روحانی که جدی گرفته شد: در انتخاب وزرا و استانداران با مجلس مشورت نکنید

نماینده مردم تهران گفت که در ابتدای آغاز به کار دولت، به رئیس جمهوری گفته که برای انتخاب وزیر و یا استاندار با نمایندگان مجلس مشورت نکند.

احمد توکلی در گفت و گو با خبرآنلاین در خصوص اقدام نمایندگان استان فارس که در اعتراض به معرفی استاندار این استان از مجلس استعفا کرده بودند، خاطرنشان کرد: اشتباه استراتژیک دولت این است که با نمایندگان مشورت می‌کند و اشتباه دیگرش این است که بعد از مشورت با آن ها، به نظرات شان عمل نمی کند.

 وی افزود: ساختار سیاسی مجلس به گونه ای است که توقع ایجاد می کند و من از همان روز اول، به آقای روحانی گفتم که شما در انتصابات، معرفی وزیر و انتخاب استاندار با نمایندگان، کمیسیون ها و فراکسیون های مجلس مشورت نکنید. هر چند که ممکن است درباره فرد مورد نظرتان نظر اشخاصی افراد را بپرسید اما به عنوان نماینده این کار را انجام ندهید.

توکلی تاکید کرد: پس از آن به رئیس جمهور درباره دلیل این کار گفتم که شما زمانی که با نماینده ای درباره این مسائل صحبت می کنید، یا به نظر او عمل می کنید که در این صورت فردی که شما منصوب می کنید، دیگر امر بر شما نیست و هوای نماینده را دارد. اما اگر به حرف نمایندگان عمل نکنید آن ها را از خود می رنجانید، پس به وی گفتم بهتر است که کلا این کار را انجام ندهید.

رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس همچنین با اشاره به اتفاقی که در فارس رخ داده و مورد اعتراض نمایندگان این استان قرار گرفته، است، خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت کشور از نمایندگان خواسته بودند که آن ها فردی را برای استانداری معرفی کنند و براین اساس، نمایندگان نیز مشترکا به اتفاق نمایندگان استان در مجلس خبرگان جلسه گذاشته و پنج نفر اصلاح طلب را به دولت معرفی کردند. اما دولت هیچ یک از آن ها را نپذیرفته و گزینه ششم را که مد نظر خودش بوده را انتخاب کرده است اما نمایندگان مخالفت خود را با گزینه دولت اعلام کرده بودند.

توکلی اظهارکرد: اشتباه بعدی دولت این است که فردی را به عنوان نماینده خودش در استان منصوب کرده که سران استان مخالف او هستند. پس معلوم می شود که این تصمیم، شکست خورده است.

 وی ادامه داد: اگر دولت اهل دیالوگ و گفت و گوست باید به این مسئله توجه کند. وگرنه فرد منتخبش حتی اگر فرشته باشد هم با وجود مخالفت ها توانایی انجام کار در استان را نخواهد داشت و حتما شکست می خورد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: حق دولت است استاندار انتخاب کند. ولی دولت باید این حق را با عقلانیت اعمال کند. درست نیست نماینده ای را به استانی بفرستد که سران آن استان با او مخالف هستند. پس کار دولت از این جهت به نظرم اشتباه بود؛ البته نمایندگان زمانی که می بینند گفتگو به نتیجه نمی رسد، چه چاره ای دارند جز اینکه اعمال فشار سیاسی کنند؟ هر چند که این کار نباید تکرار شود اما نمایندگان چاره ای جز استعفا نداشتند.

توکلی در پاسخ به سئوالي مبني بر اینکه پیشنهاد شما به دولت چیست و آیا به نظر شما دولت باید از تصمیم خود کوتاه بیاید؟ گفت: نه اسم این کوتاه آمدن نیست، بلکه اسمش رفتار عقلایی است. وقتی که دولت می بیند واکنش خادمان مردم در آن استان به تصمیم او منفی است، اقتضاء می کند آن فرد را تغییر دهد. همانطور که امیرالمومنین (ع) زمانی که به جای شریح قاضی به فرد دیگری حکم داد و با واکنش اعتراضی روبرو شد و دید که شهر دارد شلوغ می شود، حکمش را لغو و دوباره را شریح را منصوب کرد.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 436561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    14 4
    اینکه دخالت مجلس در کار دولت است
  • بی نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    50 1
    مثلا اگر تمام سران استان جز جبهه پایداری هستند چگونه کسی را انتخاب کند که نظر دولت را تامین کند. چون هرکسی را که او انتخاب کند انها مخالفت می کنند
  • بی نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    7 1
    اگر اینطوری که شما میگی باشه ، کار دولت اشتباه بود کار مجلس اشتباه تر