۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
اسبی که ظریف در میدان مسابقه زین کرد

مذاکره کار سختی است به قول یک روزنامه نگار قدیمی "مذاکره کردن با مردمانی دیگر که آن‌ها هم منافع ملی خود را تعقیب می‌کنند چقدر پیچیده و سخت است، به آدمی یادآور می‌شود دیپلماسی چه کاربردی دارد و چرا گفته‌اند علم ممکن کردن غیرممکن‌هاست."

تا اینجای کار هم مذاکره کنندگان ایرانی کار های غیر ممکن زیادی را ممکن کردند مذاکره مستقیم با امریکایی ها که تا همین دو سال پیش یکی از بزرگترین تابوهای ایرانی ها بود .چه برسد به این که وزیر امور خارجه امریکا بیش از دو هفته در کشوری دیگر به حل یکی از موارد سیاست خارجی آمریکا بپردازد این یعنی کاری بی سابقه در تاریخ آمریکا .و یا به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران توسط 7 قدرت بزرگ جهان که تا دو سال پیش غیر ممکن بود و حالا ما بر سر رفع تحریم های تسلیحاتی در سازمان ملل چک و چانه می زنیم .
اما هوشمندانه عمل کردن در بحث رسانه ای همراه با دیپلماسی قوی بحث دیگری است .
دیروز در بحبوحه حضور جان کری وزیر امور خارچه آمریکا در میان خبرنگاران ،توئیت دو جمله ای ظریف موجی ایجاد کرد که کلا ابتکار عمل را به دست ایرانی ها سپرد .ظریف که به بهترین شکل ممکن دست طرف مقابل را در بازی خوانده بود این امر رابا ضرب الامثلی کاملا آشنا برای آمریکایی ها «تغییر اسب در وسط مسابقه» تعبیر کرد این روش آمریکایی هاست که همیشه در یک مقطع حساسی از مذاکره یک چرخش می کنند تا طرف مقابل یا پا پس بکشد و یا مجبور به پذیرش بازی آن ها شود . دکتر ظریف با این تاکتیک غریبه نیست.‌و تنها با یک جمله افکار عمومی را متوجه این نکته کرد که اگر بازی بهم بریزد تمام مسئولیتس به عهده آمریکایی هاست .
حالا آمریکای ها برای جبران این اتفاق دو راهکار دارند این که به این مسیر ادامه دهند و هزینه های ترک میز مذاکره توسط طرفین را هم بپذیرند از طرفی همانطور که بارها و بارها گفته شده است دواتمردان امریکایی می دانند که دیگر هیچگاه شرایط تحریم ایران به دو سال قبل باز نمی گردد ساختار تحریم  شکسته شده است و آمریکا باید انرژی زیادی صرف کند تا آن را به شرایط قبل  برگرداند. بازی بعدی ایران هم معلوم نیست که چی باشد و ممکن است کار را سخت تر کند. مططمئنا آمریکایی ها صحبت های رییس جمهور رادر مراسم افطار خبرنگاران شنیده اند که به شتاب بیشتر در هسته ای شدن و تصمیملت متفاوت تری در این حوزه دلالت داشت .این همان چیزی است که آمریکا را نگران می کند.
راهکار دوم تعدیل مواضع آمریکا است ؛حالا بعد از 24 ساعت به نظر می رسد آمریکایی ها این مسیر را ترجیح دادند و او ضاع متفاوت تر شده است .حضور ظریف دو بار پشت سرهم بر روی بالکن هتل کوبرگ و امیدواری او وصالحی به حل اختلافات می تواند نشان دهنده این نکته باشد که ایران با اتخاذ مسیر مذاکره از خود چهره ای مصمم و قابل تعامل به نمایش گذاشته است.
چهره ای که  که دکتر ظریف درباره آن می گوید : "متاسفانه ما شاهد تغییر مواضع و هم شاهد زیاده خواهی هستیم؛ همچنین شاهد این هستیم که چند کشور که در گروه پنج به اضافه یک هستند مواضع متفاوتی دارند اما همه تلاش خودمان را می کنیم.ما گفت وگوها را ادامه داده و میز مذاکره را ترک نکردیم و ترک نخواهیم کرد؛ اگر طرف مقابل به دنبال توافق شرافتمندانه و متوازن باشد به طور حتم این توافق قابل دسترسی است."

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی RO ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۹
    4 0
    باید به یاد داشته باشید که پیام ظریف در شبکه اجتماعی بوده و تاثیر فراوان آن شبکه ای که کل ملت ایران از آن محروم هستند آن هم بخاطر اینکه مسئولین اعتماد به مردم ندارند به کشور های دیگر هم اعتماد ندارند راستی به چه کسی اعتماد داررند ؟ شبکه اجتماعی خود می تواند واکنش ملی را به جهان نشان دهد کاری که از راه پیماهی های دولتی بسیار موثرتر است .
  • اسب مسابقه A1 ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
    9 0
    ادم که با سواد باشه و به فرهنگ دیگر کشورها هم اشراف داشته باشه میتونه میخش و محکم تر بزنه.وقتی سخنگوی امریکا از ضرب المثل های ایرانی استفاده میکنه و خط میده ما هم میتونیم از ضرب المثل های خودشون خیلی از گره ها رو وا کنیم.یک جمله میتونه کل مطلب و برسونه و نمیشه بابت یک جمله معروف که از فرهنگ اون کشور هم هست و همه امریکایی ها یا انگلیسی زبان ها بیسواد یا کم سواد هم مفهمند منظور چیه تعریفهای مختلف اورد و تحلیل های مختلف کرد./دمت گرم ظریف
    • دانشجو IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
      0 0
      من خیلی خوشحالم که دکتر ظریف مال خودمونه... حداقل فهمیدیم این قدر که ما تو سر خودمون می کوبیم، بد هم نیستیم. یه زمانی رابطه ما با ونزوئلا بود؛ الان شش تا کشور پیشرفته جهان رو دور انگشت کوچیکه می چرخونیم. ایرانی؛ پرچم بالا است.