بامداد جمعه یا یکشنبه ؛چه روزی پایان مذاکرات است؟

موج خبرها از ظهردیروز و از صحبت های موگرینی آغاز شد از آنجایی که اعلام کرد مذاکرات بدون اینکه تمدید شود برای چند روز آینده ادامه خواهد داشت.

او اعلام کرد  امروز بعد از ظهر (سه شنبه)برخی از وزرا وین را ترک خواهند کرد ولی من اینجا هستم و مذاکرات را ادامه خواهیم داد وزرا هم دوباره به وین باز خواهند گشت. موگرینی گفت وارد سخت ترین و واقعی ترین مرحله مذاکرات شده ایم. چندین دیدار هماهنگی داشته ایم. آخرین مسایل سخت را در بالاترین سطح در حال بررسی هستیم.
بعد از این صحبت ها 4 وزیر خارجه فرانسه و روسیه و انگلیس و چین وین را ترک کردند و البته مذاکرات سخت همچنان ادامه پیدا کرد .
گمانه زنی ها درباره مدت تمدید و یا به عبارتی مدت زمان ادامه مذاکرات قوت گرفت اولین خبر درباره تمدید مدت زمان هتل محل اقامت هیات امریکایی بود که تا یکشنبه تمدید شد و این برداشت را ایجاد می کرد که مذاکرات قرار است تا یکشنبه ادامه پیدا کند.
این در حالی است که ضرب الاجل آمریکایی ها برای فرستادن توافق نامه به کنگره تنها تا بامداد روز جمعه به وقت وین است و با توجه به انتقادهای که از حضور بی سابقه دو هفته ای وزیر امور خارجه امریکا ،و تمرکز او تنها برای حل یک مسئله بین المللی می گذرد جان کری بعد از بامداد جمعه تو جیه منطقی برای حضور در وین داشته باشد.
از طرفی و با توجه به فشارهای که تیم آمریکایی برای ضرب الاجل کنگره دارد عرافچی در مصاحبه ای که با شبکه های تلویزیونی داشت اعلام کرد که هیچ ضرب الاجلی برای ما مقدس نیست . ما آمادگی داریم تا هرزمانی که لازم باشد برای ادامه مذاکرات در وین بمانیم حتی اگر مذاکرات روز به روز تمدید شود او ادامه داد که موارد اختلافی نیاز به تصمیم سیاسی طرف مقابل دارد.
بدون شک منظور عراقچی از تصمیم سیاسی بحث دلبستگی شدید طرف مقابل به تحریم ها و عدم توانایی برای تصمیم گیری سخت درمورد رفع تحریم ها و عدم اجماع و جمع بندی واحد در میان اعضای پنج بعلاوه یک است .
وزرای امور خارجه 4 کشوری که وین را ترک کرده اند قرار است ظرف امروز و فردا به وین باز گردند(چهارشنبه و پنجشنبه) تا در وقت اضافه بازی مذاکرات موارد باقی مانده را حل و فصل کرده و به نتیجه برسند اما این که با خوشبینانه ترین حالت 30 ساعت ؛وقت کافی برای حل موارد باقی مانده است یا نه ؟
و یا این که با عبور عقربه های ساعت از حدود 3 بامداد جمعه  به وقت وین و یا به عبارتی 12 شب 9  جولای بازهم هیات امریکایی بر طبق رزرو هتل شان برای پایان دادن به 22 ماه مذاکره برای مهمترین الویت سیاسی خارجی آمریکا تا یکشنبه در وین خواهند ماند یا بعد از دوهفته سخت و پرکار ترجیح می دهند ادامه را به وقت دیگری موکول کنند هنوز مشخص نیست.

اما به نظر می رسد که هیات امریکایی حتی بعد از مدت ضرب الاجل هم بنای رفتن ندارد و مذاکرات تا 12 جولای یعنی 5 روز بعد از مدت زمان تعیین شده ادامه پیدا کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 434245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    12 7
    چه فرقی میکنه حالا؟ اسم مذاکرات که میاد حالم بهم میخوره دیگه...
    • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۸
      1 7
      ماشالله چه دنبال کننده های فرهیخته ای دارد خبر آنلاین وزین