۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
مردم محلی بهترین حافظان میرک هستند

سرپرست هیأت کاوش در محوطه میرک در نشست مشترک تبادل نظر بین هیات باستان شناسی محوطه میرک و مردم روستای دلازیان، گفت: مردم محلی بهترین محافظان و میراث‌بانان محوطه باستانی میرک هستند

به گزارش خبرگزاری خبر انلاین، اين نشست در محل مسجد روستاي دلازيان و با هدف ارائه گزارش پژوهشي توسط هيات باستان شناسي و تبادل نظر با مردم محلي در رابطه با چگونگي كاوش در محوطه ميرك و حفظ و حراست از اين منطقه باستاني برگزار شد.


دكتر «حامد وحدتي نسب» با ارائه اطلاعاتي در رابطه باقدمت دلازيان و فعاليت‌هاي باستان شناسي انجام شده در اين منطقه گفت: اين منطقه به لحاظ زمين‌شناسي داراي اهميت فراوان است و مردم محلي مي‌توانند در اين زمينه به بازديدكنندگان اطلاعات لازم را ارائه كنند.


وي با تاكيد بر اينكه مردم دلازيان مي‌توانند نقش مهمي در حفاظت و نگهداري از اين منطقه داشته باشند، گفت: محوطه مورد بررسي فاقد سكه و سفال و فاقد گنج است.

 


اين نشست كه با استقبال چشمگير مردم روستاي دلازيان برگزار شد، با ارائه نظرات و تبادل اطلاعات مردم محلي با هيات باستان شناسي ادامه يافت.


وجود چشمه در محوطه ميرك يكي از اطلاعات ارزشمندي بود كه توسط مردم محلي به هيات باستان شناسي ارائه شد.


مرحله جديد كاوش در محوطه پارينه سنگي ميرك سمنان با حضور باستان شناسان ايراني و فرانسوي در حال انجام است.هدف از انجام اين مرحله از كاوش، بازسازی اقلیمی، رسوب شناسی، تدوین نحوه شکل گیری محوطه و ارائه گاه نگاری قطعی با همکاری متخصصین مرکز ملی علوم کشور فرانسه است.


كار گمانه زنی در محوطه میرک براي مشخص شدن زوایای تاریک این بخش از جغرافیای ایران در ادوار پارینه سنگی انجام مي‌شود.محوطه میرک دلازیان بیشتر منتسب به ادوار پارینه سنگی جدید و فراپارینه سنگی است.


روستای دلازیان در ۸ کیلومتری جنوب سمنان واقع شده است، معدن گوگرد و محوطه باستاني ميرك در اطراف اين روستاي تاريخي واقع شده است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 433505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =