۰ نفر
۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۲

جباری با گلایه از کمبود اعتبار مرمت بازار تاریخی ارومیه اضافه کرد: متاسفانه بودجه تخصیص یافته به مرمت و احیاء بافتهای تاریخی در استان بسیار محدود بوده و همکاری‌های مردم و حمایت‌های دولت و بویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی و به نقل از جوان پرس ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: با توجه به تخریب بازار تاریخی ارومیه مرمت این اثر بی نظیر طی ماه جاری آغاز شد. به گزارش روابط عمومی ؛جلیل جباری در جریان بازدید نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از بازار تاریخی ارومیه ضمن ارائه توضیحات در خصوص روند مرمت این اثر تاریخی گفت : به خاطر بسته شدن کانال سنتی فاضلاب و نیز نبود روش اصولی برای دفع آب‌های سطحی طی سالهای گذشته برخی سازه‌های بازار به دلیل رطوبت و نفوذ آب در خطر جدی فروپاشی قرار گرفته‌اند.
وی با تاکید بر لزوم تسریع در رسیدگی به وضعیت بازار تاریخی ارومیه گفت: این مجموعه به دلیل رطوبت شدید نشست نامتقارن داشته و وضعیت مناسبی ندارد و چنانچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی نشود بازار ارومیه دچار آسیب جدی خواهد شد.
جباری ادامه داد: به دلیل شرایط نامساعد در تعدادی از راسته‌های بازار و امکان تخریب آن‌ها با نظر کارشناسان اداره کل و اطلاع رسانی کسبه بازار عملیات مرمت و بازسازی در بازار از دو هفته پیش آغاز شده که امیدواریم با اقدامات پیش بینی شده بتوانیم در موعد مقرر نسبت به اتمام عملیات در بازار خاتمه دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی همکاری کسبه بازار را با مجریان این طرح بسیار مؤثر دانست و افزود: در صورت همکاری بازاریان قصد داریم قبل از شروع فصل زمستان نسبت به مرمت راسته‌هایی که نیاز به بازسازی دارند اقدام کنیم.
جباری در ادامه با گلایه از کمبود اعتبار مرمت بازار تاریخی ارومیه اضافه کرد: متاسفانه بودجه تخصیص یافته به مرمت و احیاء بافتهای تاریخی در استان بسیار محدود بوده و همکاری‌های مردم و حمایت‌های دولت و بویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی یاد آور شد: برای انجام عملیات مرمت و بازسازی راسته‌های بازار و مسجد جامع ارومیه مبلغ پنج ریال اعتبار در نظرگرفته شده که جوابگوی نیازها نیست و باید افزایش یابد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در این بازدید ضمن قدردانی از مجموعه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: مردم و بویژه بازاریان متدین همیشه پشتیبان نظام بوده و در اقتصاد نقش مهمی دارند و ما نیز بعنوان کارگزاران مردم بایستی در خدمتگزاری به مردم کوتاهی نکنیم.
نادر قاضی پور پس از بازدید از راسته‌های بذرفروشان، عطاران، و نصیر زاده بازار تاریخی؛ در مسجد جامع ارومیه که در مجاورت بازار قرارگرفته حضور یافته و از عملیات مرمت سقف شبستان و پاکسازی محراب و اجرای دیوار پوش چوبی دیوارهای شبستان نیز بازدید کرد.
بازار ارومیه در بخش جنوب شرقی شهر ارومیه واقع است که با کاربری تجاری و اجتماعی در این شهر می‌درخشد فضای حاکم بر این بازار با توجه به تجمل گرایی های موجود در جامعه، گویی خود را کنار کشیده و سبک و روش باستانی و تاریخی خود را حفظ کرده است و آدمی را صدها سال به به عقب می‌برد و می‌شود به سهولت فرهنگ و سبک زندگی مردم آن دوران را لمس کرد.
در حال حاضر بخش عمده و سالم آن در بین خیابان‌های امام، عسگرآبادی، اقبال و منتظری محصور است و هر راسته از سبک و شکل خاص دوره خود پیروی کرده است.
بازار ارومیه اگرچه از آثار دوره صفویه است اما در طول زمان با تغییر شیوه زندگی، دستخوش تغییرات زیادی شده است به عنوان مثال حمام این بازار متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است.
قرار گرفتن مسجد جامع ارومیه در این محدوده سبب جذابیت بیشتری در این قسمت از شهر شده است که علاوه بر نقش اجتماعی و تجاری، یکی از قطب‌های فرهنگی و مذهبی ارومیه نیز محسوب می‌شود.
سردر ورودی اصلی بازار ارومیه از طرف مسجد اعظم، یکی از زیباترین جلوه‌های قدیمی معماری ایران است. سبک به کار رفته در احداث این بازار، منحصراً سبک ایرانی اسلامی است که با فرهنگ مردم آن دوران همرنگی دارد.
بازار از طریق راسته‌ها به خیابان‌های اطراف راه دارد. این بازار همچنان هسته مرکزی خرید و فروش اهالی این منطقه است و مصالح تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر و اغلب بدون اندود ساده و گچ است.
مغازه‌های این بازار بدون ویترین و در و پنجره است و تمام اجناس آن‌ها بر روی طبق‌های بزرگ و میزهای چوبی چیده شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =