به مناسب ورود آب زاینده‌رود پس از 10 سال به تالاب گاوخونی آیین شکرگزاری در غروب روز پنج شنبه در جوار تالاب بین المللی گاوخونی برگزار می‌شود.

رضا خلیلی ورزنه به ایسنا اظهار کرد: آب رودخانه با دبی متغیر یک تا دو متر مکعب بر ثانیه بامداد روز  دوشنبه به دلتای ورودی تالاب رسید که معتقدیم در اوج گرمای هوا، آب خوبی وارد تالاب شده است.

وی افزود: خوشبختانه رطوبت بستر تالاب گاوخونی به دلیل کشت غله پاییزه در شرق اصفهان در سال گذشته افزایش داشته است در حالیکه در سال‌های قبل بستر آن خشک‌تر از زمان حال بود.

این فعال محیط زیست تاکید کرد: همایش یا مراسم آیین شکرگزاری در تالاب بین المللی گاوخونی به مناسب ورود آب زاینده‌رود پس از 10 سال به این تالاب در ساعت 18 تا 20 روز پنج شنبه هفته جاری برگزار می‌شود.

خلیلی ورزنه با بیان اینکه این همایش با مشارکت انجمن‌های زیست محیطی استان برگزار می‌شود، افزود: برگزاری آیین شکرگزاری در غروب زیبای تالاب گاوخونی برای برگزار کنندگان اهمیت خاصی دارد.

وی خاطر نشان کرد: مدیر کل سازمان حفاطت محیط زیست استان و فرماندار شهرستان به احتمال زیاد از سخنرانان و حاضران در این همایش مردمی هستد و همچنین اعضای شوراهای شهرهای مسیر رودخانه در شرق نیز حضور خواهند داشت.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعت ورزنه یادآور شد: از ساعت 9 و نیم تا 11 صبح پنج شنبه نیز در سالن آموزش و پرورش این شهر فیلم و عکس‌های تلاش مردم ورزنه برای رساندن اب به گاوخونی به نمایش گذاشته خواهد شد.

خلیلی ورزنه تصریح کرد: از روز 27 خرداد ماه با رها شدن آب زنده رود از بند ساروچی و قدیمی گُلی در بخش جلگه مردم ورزنه با تلاش زیاد و به مدت دو هفته آب را به تالاب گاخونی رسانند.

وی با تاکید بر اینکه عده‌ای جاری شدن آب به این تالاب را غیر ممکن می‌دانستند، اظهار کرد: رساندن آب به تالاب گاوخونی فقط با همکاری بین مردم و مسوولان محقق شد برای نمونه شرکت میراب یک دستگاه بیل مکانیکی در راستای حذف موانع جریان آب به مردم داد و مردم ورزنه نیز یک دستگاه بیل مکانیکی و یک لودر برای این امر آوردند.

این فعال محیط زیست، نبودن جاده‌های حریمی در کنار بستر رودخانه را از مشکلات اصلی دانست و ادامه داد: حذف و کور کردن بسیاری از تونل‌ها و لوله‌های حفر و نصب شده در بستر زاینده رود در مسیر شرق اصفهان تنها حاصل همکاری کشاورزان این مناطق بود در غیر اینصورت نمی‌توانستیم وجود تونل‌ها را به درستی تشخیص دهیم.

خلیلی ورزنه تاکید کرد: کشاورزان حق برداشت حق آبه تالاب گاوخونی را از مسیر رودخانه ندارند اما متاسفانه در حال حاضر از بند آبشار اصفهان تا زیار حدود 200 حلقه چاه حریمی در حال برداشت آب است که باید برچیده شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 431586

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    چرا ما تو ایران به سبک سه هزار سال پیش داریم کشاورزی میکنیم؟ چرا مشاوره نمیگیریم از خارجیها برای احیا و ارتقای کشاورزی و آبیاری.