۰ نفر
۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۰

واحدمرکزی خبر نوشت:

منابع خبری در اردن اعلام کردند جسد طارق عزیز، وزیر امور خارجه پیشین عراق، روز شنبه در سی و پنج کیلومتری شهر امان در حضور حدود یکصد تن از شهروندان عراقی و اردنی دفن شد.
طارق عزیز که تا زمان سقوط صدام حسین دیکتاتور سابق عراق در سال دو هزار و سه به وی وفادار ماند، پس از سپری کردن بیش از ده سال حبس سرانجام پنجم ژوئن در سن هفتاد و نه سالگی در بیمارستانی در جنوب عراق درگذشت.
خانواده طارق عزیز از مقامات اردن اجازه گرفتند جسد وی را در خاک این کشور دفن کنند اما جسد وی سرانجام جمعه شب با پرواز عادی بغداد- امان به اردن منتقل شد.
مارون لحام Maroun Laham ، اسقف اعظم اردنی که در مراسم مذهبی در یکی از کلیساهای مرکز امان سخن می گفت، تاکید کرد: k اردن از این که مرد بزرگی مانند طارق عزیز در خاک این کشور آرام می گیرد، خوشحال است و به این مسئله افتخار می کند. k
وی افزود: k طارق عزیز تمام تلاش خود را در عرصه دیپلماتیک به کار گرفت تا از وقوع جنگ بر ضد کشورش، تخریب و تجزیه آن جلوگیری کند و در همین راستا اواخر سال دو هزار و سه با پاپ رهبر کاتولیک های جهان دیدار کرد و از وی خواست برای جلوگیری از فاجعه ای که بر ضد عراق در حال شکل گرفتن بود، جلوگیری نماید. k
یکی از پسران طارق عزیز نیز به نام k زیاد k گفت: k با درگذشت پدرم، شصت سال مبارزه برای سربلندی عراق و وحدت ملت های عرب به پایان رسید. دیپلماسی جهان عرب پیر خود را از دست داد. k
پس از این مراسم، تشییع کنندگان جسد طارق عزیز به طرف گورستان الخلد در حومه شهر مادبا منتقل کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مادبا در اردن، حرکت تابوت زردرنگ حامل جسد طارق عزیز که با پرچم عراق منقش به سه ستاره نماد حزب بعث رژیم صدام حسین پوشانده شده بود، با شعارهایی از این قبیل همراه شد: k صدام در را باز کن، یکی از عزیزترین دوستانت از راه می رسد k یا k صدای من را به بغداد برسان، ما همگی ابوزیاد ( لقب طارق عزیز) هستیم k .
صدها تن از شهروندان عراق و اردنی های طرفدار طارق عزیز و همچنین اعضای خانواده طارق عزیز که در امان زندگی می کنند، در مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری وی شرکت کردند.
خانواده طارق عزیز اعلام کرد مراسم بزرگداشت وی قرار است به مدت سه روز در سالنی در شهر امان برگزار شود.
طارق عزیز پس از گذراندن بیش از ده سال در حبس بر اثر سکته قلبی درگذشت. وی از مدت ها پیش از مشکلات قلبی ، اختلالات تنفسی، فشار خون بالا و همچنین دیابت رنج می برد. خانواده وی بارها آزادی وی را خواستار شده بود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا A1 ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    25 3
    "فلانی به خاک سپرده شد " معمولا برای انسان های نیک بکار برده میشه
  • سیدمهدی کاظمی A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 4
    خدا لعنتش کنه چه جنایتها که در حق ملت ایران انجام داد.
  • فریبرز A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۴
    1 3
    دستش به خون جوانان ما آلوده است