رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه ۹۰ درصد گرد و غبار موجود در این استان را با منشاء عراقی عنوان کرد و گفت: استان کرمانشاه به شاهراه ورود گرد و غبار در کشور تبدیل شده است.

به گزارش خبرآنلاین، سعید دزفولی‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: چند سالی است که شاهد پدیده گرد و غبار در استان کرمانشاه و چند استان همجوار هستیم که این معضل زیست محیطی تنها با برنامه‌ریزی بلند مدت حل ‌می‌شود.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست کرمانشاه افزود: وضعیت هوای استان از نظر وجود گرد و غبار نرمال بوده و از ساعت 12 نیمه شب گذشته تا صبح امروز مقدار ذرات موجود در جو استان 88 میکروگرم بر مترمکعب است.

دزفولی‌نژاد با اشاره به اینکه پنج کشور منطقه بیشترین تاثیر را در تولید گرد و‌ غبارهای ورودی به کشور دارند، افزود: منشا تولید گرد و‌ غبار در سال‌های اخیر به ترتیب عراق، اردن، عمان، سوریه و عربستان هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 90درصد گرد و‌ غبار موجود در جو ایران ناشی از طوفان‌هایی که در کشور عراق رخ داده که به‌طور عمده از استان کرمانشاه وارد شده و در صورت افزایش میزان غلظت آن به سمت استان‌های همجوار و شمال کشور انتقال می‌یابند.

دزفولی‌نژاد با اشاره به وضعیت جوی استان کرمانشاه براساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا گفت: هوای استان درحال حاضر از نظر وجود آلاینده‌ها نرمال بوده و تنها در نواحی مرزی کرمانشاه از جمله قصر‌شیرین و سومار شاهد میزان گرد و غبار هستیم .

وی با بیان اینکه در طول 10 سال تجربه وجود گرد و‌ غبار در جو استان کرمانشاه شدت این پدیده در نیمه نخست سال بسیار بیشتر بوده است، گفت: به طور معمول این پدیده در نیمه دوم سال کمتر دیده شده و در این بازه زمانی به طور متناوب شاهد وجود ریزگرد‌ها هستیم.

وی از وجود 9 دستگاه سنجش کیفیت هوا در استان کرمانشاه خبرداد و افزود: از این تعداد چهار دستگاه در کرمانشاه و بقیه در شهرستان‌های قصر شیرین، کنگاور، اسلام‌آباد غرب، پاوه و سرپل‌ذهاب قرار دارند.

انتهای پیام /

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 419280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =