مقامات ارشد چندین وزارت خانه اقتصادی و تجاری آفریقای جنوبی به تهران آمده اند تا در دوازدهمین اجلاس مشترک ایران و آفریقای جنوبی شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین صبح امروز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران میزبان وزیـر خارجه آفریقای جنوبی و مقامـات ارشد چندین وزارتخانه اقتصادی و تجاری و پنج نماینده پارلمان آن کشور بود تا دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور را افتتاح کند.
وزیـر امور خارجه کشورمان در نطق افتتاحیه خود ضمن ممتاز بـر شمردن روابـط دو کشور ابراز اطمینان کرد: با استفاده از ظرفیت های موجود می توان شاهد گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه ها باشیم .
دکتر ظریف با برشمردن ظرفیت های دو کشور در زمینه علوم و فناوری ، انرژی ، صنایع و معادن و حمل و نقل ، کشاورزی و محیط زیست افزود: آفریقا از اولویت های ما برای همکاری تجاری و اقتصادی است که در این زمینه کشور آفریقای جنوبی از جایگاه ویژه ای برخوردار است .
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در ارتقاء مناسبات دو کشور بر برداشتن موانع و هموار کردن راه برای آنان تأکید کرد .
دکتر ظریف صلح و امنیت جهانـی را از دغدغه هـای مشترک دو کشور برشمرد و افزود: در چارچوب روابط دوجانبه و همکاری های بین المللی نیز این دغدغه مشترک را پیگیری خواهیم نمود .
در ادامه خانم ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی ضمن تشکر از میزبانی ایران، افزود: ما برای ارتقاء روابط سیاسی و تقویت مناسبات اقتصادی و همکاری های استراتژیک به ایران آمده ایم .
وزیر خارجه آفریقای جنوبی افزود: ما هیچگاه از تحریم علیه ایران حمایت نکرده ایم و آن را غیر منطقی و غیر قانونی می دانیم .
خانم ماشابانـه ضمن تأکید بر اتخاذ راه حل سیاسی برای بحران یمن اظهار داشت: حملات نـظامی و تخریب هـای گسترده را مردود می دانیم و آن را سازنـده و نتیجه بـخش نمی دانیم .
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک افزود: ما از روند این مذاکرات حمایت می کنیم و در همین چارچوب معتقدیم اقدام اخیر سنای آمریکا می تواند این روند را کند نماید .
گفتنی است مذاکرات هیأت های کارشناسی دو کشور در چارچوب دو کار گروه سیاسی - اجتماعی و اقتصادی - فنی از دیروز در محل وزارت امور خارجه آغاز شده است .
دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور عصر فردا با امضاء یک بیانیه مشترک و برگزاری کنفرانس مطبوعاتی دو وزیر خارجه خاتمه می یابد .

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 415278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =