اولین شرکت شهرک های کشاورزی استان البرز با حضور مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و جمعی از مدیران این سازمان برگزار شد.

مریم پورابراهیم خبرآنلاین- البرز: سید مجید موسوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز در ابتدای مراسم با اشاره به شرایط ویژه کرج در بخش کشاورزی و مهم شمردن این موضوع به مشکلات این بخش پرداخت و افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات استان البرز در خصوص کشاورزی و دامی، کمبود و بحران آب و خروج آب به سایر استان‌ها به خصوص استان‌های قزوین و تهران است که این امر باعث شده روز به روز از ذخایر آبی این منطقه کاسته شود و بالطبع شاهد پایین آمدن سطح کشت و کار هستیم .
موسوی همچنین با اشاره به مشکلات دیگر از قبیل: تغییر کاربری اراضی کشاورزی، کمبود منابع مالی، کمبود نیروی انسانی متخصص و فضای کاری نامناسب در ادارات کشاورزی استان را از دیگر مشکلات سیستم دانست و افزود: سازمان به منظور ساماندهی در این امر و پیگیری ساختار اداری ساختمان و راه‌سازی مدیریتی، دوبخش مهم کشاورزی از جمله ایجاد شرکت شهرک های کشاورزی و مدیریت تنظیم بازار را در دستور کار خود قرار داده است و امیدواریم با فعالیت این شرکت شاهد پیشرفت چشمگیری در امر کشاورزی و دامپروری باشیم.
در ادامه مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی اصلی‌ترین هدف بخش کشاورزی را افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی دانست و گفت: یکی از مهمترین چالش ها برای رسیدن به این هدف بحران آب است، و با توجه به اینکه کشور ما در منطقه خشکی قرار دارد و مشکل کم آبی داریم ولی متاسفانه از همین ذخیره اندک به درستی استفاده نمی‌کنیم.
سید نظام الدین سجادی افزود: طی 8 سال گذشته اقدامات خوبی از جمله احداث سیستم نوین آبیاری، زه‌کشی، تجهیز و نو سازی شبکه آبی و سدها و... برای بهبود وضعیت آب انجام شده ولی این اقدامات کافی نیست و راهکار اساسی ایجاد تغییر در الگوی رشد و روش کاشت می‌باشد و راهی جز پیش رفتن به سوی کنار گذاشتن روش‌های سنتی و افزایش کشت های گلخانه ای باقی نمی گذارد و الزام است.
سجادی دومین مشکل اساسی بخش کشاورزی را عدم تکمیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی دانست و تصرح کرد: کمبود سردخانه ها وانبارهای نگهداری محصولات کشاورزی و ناهماهنگی بخش‌های تولیدی و مراکز فراوری از مهمترین چالش‌ها در بخش تولید است که این امر باعث می‌شود سود اصلی کشاورزی در جیب دلالان برود و این امر رغبت و انگیزه کشاورزان را روز به روز کمتر می‌کند و برای جلوگیری ازین امر باید مسایل و مشکلات بعد از مرحله تولید را رفع کنیم.
وی در ادامه سخنان خود افزود: مجموعه این مشکلات باعث شد قانون‌گذار احداث شرکت شهرک‌های کشاورزی در کشور را با هدف و توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی اعلام کند و امید است که با این اقدام پیشرفت چشمگیری در جهت توسعه فعالیت‌ها در بخش گلخانه‌ای ، دامی و شیلات رخ دهد.
سجادی با اشاره به آمار بالای تحصیل گران علمی کشاورزی، پیشینه، تجربه و فعالیت‌های تولیدی استان را از جمله مزایای منطقه جهت راه اندازی شهرک‌های کشاورزی دانست و افزود استان البرز از استان های اولویت دار فعالیت‌های مجتمعی و شهرکی است.
وی در آخر سخنان خود افزود: با توجه به اینکه افزایش کشت‌های گلخانه ای در بحران کم آبی می‌تواند بسیار موثر باشد افزود: سقف و محدودیتی برای اجرای طرح‌های گلخانه‌ای قایل نیستیم و به هر تعداد تقاضا پاسخ مثبت داده خواهد شد ولی در خصوص واحد های شیلات و دامی به علت مصرف بالای آب در حال حاضر واحدهای فعلی را تکمیل و به بهره‌وری رسانده و سپس واحدهای جدید را راه‌اندازی می‌کنیم.
و در انتهای مراسم رسول سلگی به عنوان مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی استان البرز معرفی شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =