رسانه های خبری صوتی و تصویری و خبرگزاری های جهان سخنان روز پنحشنبه مقام معظم رهبری را بطور گسترده بازتاب داده و اعلام کردند که حضرت آیت الله خامنه ای در جمع مردم در باره مذاکرات هسته ای لوزان و حمله عربستان به یمن سخنانی ایراد کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از  ایرنا، رسانه های خبری صربستان روز پنجشنبه در گزارشی به نقل از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نوشتند که بیانیه ایران و شش قدرت بزرگ جهانی تضمینی برای توافق نامه نهایی تا پایان ماه ژوئن نیست.

خبرگزاری رسمی صربستان «تانیوگ» در این گزارش به نقل از حضرت ایت الله خامنه ای نوشت که آنچه تاکنون انجام شده و حتی اگر مذاکره به توافق منتهی شود، توافق نامه را تضمین نمی کند.

تانیوگ نوشت: هفته گذشته تهران و شش قدرت بزرگ در مورد چارچوب توافق نامه ای به تفاهم رسیدند که می بایستی تا پایان ماه ژوئن نهایی شود و تحریم های بین المللی بر ضد ایران لغو گردد.

خبرگزاری صربستان این بخش از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را بازتاب داد که تا کنون هیچ موضعی را در باره مذاکرات اتخاذ نکرده، زیرا هنوز کاری انجام نشده است که در باره آن موضعی را اتخاذ کند. مقامات می گویند هنوز اقدامی صورت نگرفته، زیرا که هنوز کاری انجام نشده و هیچ موضوع الزام آوری نیست. من نه موافق هستم و نه مخالف.

تانیوگ افزود : ایشان همچنین اشاره کرد که همیشه از تیم مذاکره کننده ایران حمایت کرده و حمایت می کند.

این خبرگزاری به نقل از آیت الله خامنه ای حفظ صنعت هسته ای غیر نظامی در هر توافق نامه را عامل مهم برای توسعه آینده ایران خواند و گفت که صنعت هسته ای برای تولید انرژی، شیرین کردن آب و در زمینه های پزشکی، کشاورزی و دیگر زمینه ها یک ضرورت است.

تانیوگ به اظهارات رهبر عالی قدر انقلاب اسلامی ایران در مورد تجاوز عربستان سعودی و نیروهای ائتلافی به یمن نیز اشاره کرد و و با بیان اینکه در این حملات شهروندان بی گناه کشته می شوند، این حملات را در حد نسل کشی دانست.

این خبرگزاری به این قسمت از سخنان آیت الله خامنه ای اشاره کرد که تجاوز عربستان سعودی علیه یمن و مردم بی گناه آن، اشتباه است و این یک جنایت و نسل کشی است که می تواند در دادگاه های بین المللی تحت پیگیرد قانونی قرار بگیرد.

ایشان همچنین گفت که عربستان سعودی از این درگیری پیروز بیرون نخواهد آمد.

تانیوگ در این باره به نقل از اطلاعات سازمان بهداشت جهانی نوشت که در حملات جنگنده های عربستان سعودی به یمن از 19 تا 6 آوریل امسال 643 نفر کشته شدند و دو هزار و 226 نفر مجروح شدند.

یونیسف در این مورد نیز اعلام کرد که از شروع حملات هوایی در یمن 74 کودک کشته و 44 نفر مجروح شدند.

رادیو فرانسه

پایگاه اینترنتی بخش فارسی رادیو فرانسه آن بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را در باره حمله یمن به عربستان بازتاب داد که تصریح کرده اند: حملات هوایی ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان علیه حوثی های یمن، جنایتکارانه است و باید فوری متوقف شود.

این رسانه در گزارش خود تصریح کرد که اظهارات آیت الله خامنه ای مستقیماً خطاب به دولت ریاض ایراد شد. سخنانی که در آن تاکید کردند: حملات هوایی عربستان غیرقابل قبول و مصداق نسل کشی و مشابۀ حملات اسرائیل علیه فلسطینان نوار غزه است.

رادیو فرانسه هشدار رهبر انقلاب به دولت عربستان را بازتاب داد و نوشت: دولت عربستان سعودی از نتایج زیان بار اقدام های نظامی اش در یمن مصون نخواهد ماند و با وجود اختلافات دو کشور بر سر مسائل گوناگون، جمهوری اسلامی ایران همواره سیاست خارجی عربستان را «متین و باوقار» توصیف کرده است.

آیت الله خامنه ای با اشاره تلویحی به روی کار آمدن ملک سلمان پادشاه جدید عربستان و وزرای جوان دفاع و کشور دولت ریاض که هدایت عملیات نظامی را در یمن برعهده دارند، این بخش از اظهارات رهبر انقلاب را منتشر کرد که اشاره کرده اند: چند جوان بی تجربه ادارۀ امور عربستان را در دست گرفته اند و اکنون جنبۀ وحشیانه بر جنبۀ متین و با وقار سیاست خارجی عربستان سلطه یافته است.

پایگاه اینترنتی بخش فارسی رادیو فرانسه نوشت که آیت الله خامنه ای، روز پنج شنبه ٢٠ فروردین / ٩ آوریل، در نخستین موضع گیری پس از انتشار بیانیه لوزان سوئیس و دستیابی به تفاهم بر سر پرونده هسته ای ایران، تصریح کرده اند که با آنچه رخ داده، نه موافق است و نه مخالف.

این رسانه به این بخش از اظهارت رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرده است که در روزهای اخیر سوال می کنند که چرا درباره موضوع هسته ای و تفاهم لوزان موضعی اتخاذ نشده است، زیرا «جائی برای موضع گیری وجود نداشته، مسئولان می گویند هنوز کاری انجام نشده و چیز الزام آوری نیست. همه چیز در جزئیات است و ممکن است طرف مقابل با بدعهدی بخواهد در جزئیات کشور ما را محصور کند. اینکه حالا به بنده و دیگران تبریک می گویند، بی معنی است.

حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کرده اند که آنچه تاکنون انجام شده نه اصل توافق و نه محتوای آن را تضمین می کند و نه حتی تضمین می کند که مذاکرات تا به آخر برسد.

ایران و کشورهای قدرتمند غربی، روز سیزدهم فروردین بر سر صدور بیانیه ای حاوی چارچوب توافق جامع اتمی در لوزان سوئیس به توافق رسیدند.

مذاکره کنندگان تا پایان ماه ژوئن / ١٠ تیر ماه، برای دستیابی به توافق جامع اتمی بر سر پرونده هسته ای ایران فرصت دارند.

بی بی سی

شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی نیز روز پنجشنبه، ٢٠ فروردین (٩ آوریل) به نخستین اظهارات رهبر معظم انقلاب در باره مذاکرات هسته ای لوزان اشاره کرد و به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: «با آنچه که روی داده نه موافقم نه مخالف.»

بی بی سی این بخش از سخنان مقام معظم رهبری را در جمع مداحان برجسته کرد که «می پرسند چرا فلانی [رهبری] درباره موضوع هسته ای موضع نگرفته، در پاسخ باید گفت: «جایی برای موضع گیری وجود نداشته، مسئولان می گویند هنوز کاری انجام نشده و چیز الزام آوری نیست. همه چیز در جزئیات است، ممکن است طرف بدعهد مقابل بخواهد در جزئیات، کشور ما را محصور کند' و افزود 'این که حالا به بنده و دیگران تبریک می گویند، بی معنی است، آنچه تا کنون انجام شده نه اصل توافق و نه محتوای آن را تضمین می کند، نه حتی [تضمین می کند] که مذاکرات تا به آخر برسد.»

بی بی سی دغدغه رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد و به نقل از ایشان نوشت که همچنان در مورد بیانیه لوزان و نتیجه آن دغدغه وجود دارد.

این رسانه انگلیسی به این بخش از بیانات رهبر انقلاب نیز توجه نشان داد که از مذاکره کنندگان حمایت کرده و می کنم. با توافقی که منافع و عزت ملت را حفظ کند موافقیم، اما توافق نکردن شرف دارد به توافقی که منافع و عزت ملت از بین ببرد. طرف مقابل مذاکرات، «بد عهد و متقلب است» و نمونه آن هم اطلاعیه دولت آمریکا چند ساعت پس از بیانیه لوزان است که در اغلب موارد روایتی مخدوش و خلاف واقع بوده است.

بی بی سی به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: صنعت هسته ای برای جمهوری اسلامی از نظر تولید انرژی، فناوری پزشکی و سایر مصارف یک ضرورت است. «حالا یک کشور عقب مانده می گوید اگر ایران غنی سازی داشته باشد، ما هم غنی سازی می کنیم، خوب تو هم برو و غنی سازی کن. توسعه فنی هسته ای باید ادامه یابد ولو اینکه محدودیت هایی هم در کار باشد. اینها حرف های من است و این سخنان را به رئیس جمهوری و در مواردی به وزیر خارجه تذکر داده و اینکه آنان چطور به آن عمل می کنند، به توانایی آنان در مذاکرات بستگی دارد.

هفته گذشته، ایران و کشورهای گروه ١+٥ پس از چند روز مذاکره در لوزان، سوئیس، بر سر صدور بیانیه ای حاوی چارچوب توافق جامع به تفاهم رسیدند و قرار شد در این چارچوب، مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع تا پایان ماه ژوئن (١٠ تیر) ادامه داشته باشد. بخش قابل توجهی از مذاکرات لوزان بین نمایندگان ارشد آمریکا و ایران صورت گرفت.

رسانه های عربی

شبکه خبری اسکای نیوز بخش هایی از سخنان صبح امروز مقام معظم رهبری در این دیدار را پوشش داده و نوشت: آنچه تاکنون به دست آمده است، نه اصل توافق و نه محتوای توافق و نه ادامه مذاکره برای رسیدن به توافق را تضمین می کند.

اسکای نیوز در ادامه نوشت: رهبر ایران با بیان اینکه در خصوص مذاکره با آمریکا خوشبین نیست و این موضوع به دلیل تجربه ای است که پیش تر به دست آمده است، گفتند که از مذاکره کنندگان ایرانی حمایت می کند.

این شبکه خبری بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره لغو تحریم های ایران در روز انعقاد توافق نهایی به طور کامل را بازتاب داد و مخالفت حضرت آیت الله خامنه ای با لغو تدریجی تحریم ها را منعکس کرد.

المیادین

شبکه خبری المیادین نیز در گزارش خود به این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد که مذاکره با آمریکا تنها بر سر موضوع هسته ای است و هیچ موضوع دیگری را که مربوط به اوضاع داخلی ایران یا منطقه یا جهان شود، شامل نمی شود.

المیادین به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشت که ایران به هیچ وجه اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی یا توقف توسعه دفاعی کشور را نمی دهد و هیچ توافقی نباید مانع حمایت ما از برادران مان در جبهه مقاومت در نقاط مختلف جهان شود.

المنار

پایگاه خبری المنار نیز با پوشش بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب نوشت: آنچه تاکنون در مذاکرات هسته ای بدان دست یافته شده است، اصل توافق، محتوای آن و مذاکره ای که به توافق بینجامد را تضمین نمی کند.

المنار نوشت: در خصوص اتخاذ موضع در مذاکرات هسته ای، رهبر ایران تأکید کرد که موضعی در خصوص برنامه هسته ای اتخاذ نکرده اند؛ زیرا هنوز کاری انجام نشده و موضوع الزام آوری میان دو طرف تاکنون به وجود نیامده است.

این شبکه خبری لبنانی همچنین نوشت: رهبر ایران در باره عملیات نظامی عربستان سعودی به یمن تصریح ساخت که عربستان در حمله به یمن اشتباه کرده است و با این اقدام بدعت بدی را در منطقه ایجاد کرد.

النشره

پایگاه خبری النشره نیز با انعکاس بخشی از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: آنچه تاکنون در مذاکرات هسته ای حاصل شده است، اصل توافق، محتوای آن و مذاکره ای که به توافق بینجامد را تضمین نمی کند.

النشره نوشت: رهبر ایران تأکید کرد که نسبت به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستم اما از مذاکره کنندگان هسته ایران حمایت می کنم و دست نیافتن به توافق در خصوص برنامه هسته ای بهتر از توافق بد است.

النشره همچنین این بخش از سخنان رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد که عربستان در حمله نظامی به یمن قطعاً ضربه خواهد خورد و بینی اش به خاک مالیده می شود و هرگز در این نبرد پیروز نخواهد شد.

دویچه وله فارسی

پایگاه اینترنتی دویچه وله نیز مانند بسیاری از رسانه های جهان در بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره مذاکرات به این بخش اشاره کرد که به این علت تاکنون سکوت کرده که جایی برای موضع گیری وجود نداشته است. مسئولان می گویند هنوز کاری انجام نشده و چیز الزام آوری نیست؛ نه موافقم نه مخالف. همه چیز در جزییات است، احتمال داده اند که طرف بد عهد مقابل بخواهد در جزییات، کشور ما را محصور کند.

این پایگاه اینترنتی به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: به رغم بدبینی به مذاکره با آمریکا، با این دور از مذاکرات هسته ای با این کشور موافقت کرده و همچنان از مذاکره کنندگان ایران حمایت می کند. با توافقی که منافع و عزت ملت را حفظ کند موافقیم، اما توافق نکردن شرف دارد به توافقی که منافع و عزت ملت از بین برود.

دویچه وله این بخش از سخنان رهبر انقلاب را بازتاب داد که گفته اند در جزییات مذاکره دخالتی نکرده و نمی کند و تنها خطوط اصلی و خطوط قرمزها را به مسئولین، بیشتر به رییس جمهوری ایران گفته است.

ایشان در ادامه اضافه کرده است، اینکه گفته بشود جزییات زیر نظر رهبری است، حرف دقیقی نیست.

صدای آمریکا

شبکه اینترنتی صدای آمریکا در گزارشی نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در بخشی از سخنان خود در جمع گروهی از زنان ایرانی، در توضیح دلیل موضع گیری نکردن خود در این زمینه گفته، جایی برای موضع گیری وجود ندارد، زیرا مسئولان کشور و مسئولان هسته ای می گویند هنوز کاری انجام نگرفته و هیچ موضوع الزام آوری میان دو طرف بوجود نیامده است.

آیت الله خامنه ای در ادامه افزوده اند که اگر از من سئوال شود که آیا موافق مذاکرات اخیر هسته ای هستم یا مخالف، می گویم نه موافق هستم و نه مخالف، چون هنوز اتفاقی نیفتاده است.

صدای آمریکا با اشاره به آن بخش از سخنان آیت الله خامنه ای که گفته اند اگر در این مذاکرات به جایی برسیم، آنگاه تجربه آن را در مذاکرات بعدی دنبال خواهیم کرد، این اظهارات را نشانه بسیار مثبتی دانست.

آیت الله خامنه ای سال گذشته در واکنش به گفت وگوهای ایران و آمریکا برای یافتن راه حلی دیپلماتیک برای حل و فصل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران، گفته بود که هرچند به طرف آمریکایی اعتماد ندارد، اما با گفت وگوهای دولت حسن روحانی با مقام های دولتی آمریکا در این زمینه مخالفتی هم ندارد.

آیت الله خامنه ای در سخنان روز پنجشنبه خود نیز بار دیگر بر حمایت خود از مذاکرات جاری، با وجود بی اعتمادی به طرف آمریکایی، تاکید کرده و گفته است که من از توافقی که عزت ملت ایران را تأمین کند، صد در صد حمایت می کنم و اگر کسی بگوید که رهبری با رسیدن به توافق مخالف است، سخن خلاف واقع گفته است.

خبرگزاری شین هوا

خبرگزاری شین هوا در گزارشی از سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری نوشت: آیت الله خامنه ای، به عنوان بالاترین مقام روحانی کشور ایران درباره تفاهمی که هفته گذشته بین این کشور و گروه 1+5 صورت گرفت، اعلام کردند که این مذاکرات به هیچ عنوان تضمین کننده توافق جامع نیست.

این رسانه رسمی کشور چین می افزاید: رهبر عالی ایران ضمن قدردانی از تلاش های تیم هسته ای این کشور معتقد است تمام آنچه که تا این لحظه از رهگذر مذاکرات ایران و غرب بدست آمده، نه تنها تضمین کننده قطعی «توافق جامع» نیست بلکه حتی به طور قطعی پایان مذاکرات تا ماه ژوئن را هم تضمین نمی کند.

این گزارش همچنین با تاکید بر موضع عالی ترین مقام کشورمان مبنی بر اینکه «هدف مذاکرات رفع تحریم هاست»، می افزاید: آیت الله خامنه ای هدف مذاکرات را رفع کامل تحریم ها اعلام کرده و در عین حال تاکید دارند که هیچ گونه مخالفتی با دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و غرب ندارند.

شین هوا می نویسد: در پی مواضع روز گذشته رهبر عالی ایران، حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور نیز در سخنانی به صراحت اعلام کرد که ایران تنها در صورت لغو تحریم ها در همان روز توافق نهایی هسته ای، پای این سند بین المللی را امضا خواهد کرد.

هندوستان تایمز

روزنامه انگلیسی زبان هندوستان تایمز روز جمعه با بازتاب سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشت:رهبر عالی ایران اعلام کرد که فهم مشترک به دست آمده با قدرت های جهانی در مورد برنامه هسته ای ایران، هیچ ضمانتی را نسبت به رسیدن به توافق نهایی هسته ای نمی دهد و هنوز کارهای زیادی در این زمینه باقی مانده است.

این روزنامه به نقل از حضرت آیت الله خامنه ای نوشت: آنچه که تاکنون انجام شده است،محتوای فهم مشترک است و هیچ ضمانتی برای رسیدن به توافق نهایی و ادامه این مذاکرات تا پایان وجود ندارد.

روزنامه هندوستان تایمز درادامه نوشت:رهبر عالی ایران تاکید کرد که ممکن است طرف مقابل که عدالت را رعایت نمی کند، قصد داشته باشد کشور ما را با استفاده از جزییات محصور کند.

این روزنامه در ادامه اضافه کرد: رهبر عالی ایران نسبت به موضع خود در مورد توافق هسته ای اعلام کرد که چیزی وجود ندارد تا نسبت به آن موضع گیری کند. مقامات می گویند که کاری تاکنون انجام نشده است و هیچ چیز قطعی نشده است.

شبکه خبری زی نیوز نیز به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: حفظ صنعت هسته ای غیر نظامی برای پیشرفت ایران حیاتی است. استفاده از صنعت هسته ای برای تولید انرژی، نمک زدایی آب دریا و در زمینه های پزشکی، کشاورزی و سایر بخش ها یک ضرورت است.

روزنامه انگلیسی زبان تایمز او ایندیا نیز ضمن پرداختن به سخنان ریس جمهور ایران نوشت: روحانی رییس جمهور ایران نیز امضای توافقنامه هسته ای را منوط به لغو تمام تحریم ها کرد .

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد A1 ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲
    2 0
    در ذیل ؛ رادیو فرانسه ؛ خبری که درج نموده اید به اشتباه حمله یمن به عربستان ثبت شده است. لطفا تصحیح فرمایید.