دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت اگر غربی ها بعد از توافق بد عهدی کنند در کمتر از چند ساعت ایران آماده تولید اورانیوم 20 درصد می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ؛ دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که به برنامه گفت گوی ویژه خبری شبکه 2 رفته بود به سئوالات بی شمار کامران نجف زاده پاسخ داد تا ابعاد فنی بیانیه سوئیس ( لوزان) را تشریح کند. پدربزرگ 66 ساله ای که گفته خیلی دیر پدربزرگ شده است، در این برنامه سعی کرد مسائل فنی را خیلی ساده توضیح دهد و ابهام های پدید آمده درخلال چند روز گذشته را از بین ببرد.

صالحی گفت: اگر غربی ها زیر حرف های شان بزنند ، در کمتر از چند ساعت ایران می تواند تاسیساتش را آماده تولید اورانیوم 20 درصد کند.

او دوباره درباره نگرانی نجف زاده مبنی بر ایجاد خلل در چرخه هسته ای ایران در صورت انجام توافق و خلف وعده غربی ها گفت: «یادمان نرود که این دانش یک دانش بومی در کشورماست و خود ما این سانتریفیوژها را ساختیم ، خودمان این غنی سازی را انجام دادیم . فقط کافی است دو آبشار 300 سانتریفیوزی را به هم پیوند بدهیم و به آنها گاز یو اف 6 تزریق کنیم تا دوباره اورانیوم 20 درصد تولید کنیم. با این کار در همان یک ماه اول 5 کیلو اورانیوم تولید کرده ایم. ما که همین حالا و در صورت انجام توافق 5000 سانتریفیوژ در نطنز داریم و بلافاصله می توانیم غنی سازی20 درصد را از سر بگیریم.»

صالحی افزود: مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب اسلامی همچون ناخدای کشتی انقلاب آفت های بالقوه را که ممکن است خدای ناکرده به انقلاب ضرر و زیان بزند رصد می کنند .

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از دو منظر، سخنان مقام معظم رهبری را ارزیابی کردم گفت : نخست اینکه سخنان ایشان تذکری به ما مذاکره کنندگان از باب این آیه قرانی که تذکر بده چون در آن نفع است بود .

صالحی اضافه کرد : باید همواره با هوشیاری و هوشمندی و احتیاط لازم در مقابل کسی که خیرخواه ما نیست ظاهر شویم و باید به این تذکر گوش دل بسپاریم .

وی ادامه داد : تذکر دیگر اخطار بود به طرف مقابل که فکر نکنند گروه مذاکره کننده حامی ندارد و بی دفاع است و می توانند زیاده خواهی و زیاده طلبی خود را بر این گروه تحمیل کنند .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: از این منظر این سخنان به موقع بود و هم تکلیف ما و هم طرف مقابل را روشن و راه را برای ما هموار می کند .

صالحی با تشکری دوباره از سخنان امروز مقام معظم رهبری افزود : این سخنان درست در زمان حساسی بیان شدند و چراغ راه و رهنمون ما خواهد شد تا کار را پیش ببریم .

رئیس سازمان انرژی اتمی که سعی داشت در برنامه کامران نجف زاده مسائل فنی را خیلی ساده و برای روشن شدن تمام نکات برای همه مردم توضیح دهد ، از این شروع کرد که چرا ایران تصمیم گرفته تغییراتی در راکتور آب سنگین اراک ایجاد کند و این تغییرات اما چه خواهد بود؟

او گفت: «من اول بگویم این طبیعی است که آنچه آنها به عنوان فکت شیت می گویند با آنچه ما می گوییم فرق کند ولی خود شما می دانید که ما فقط حقیقت را در حرف های مان آوردیم و این همان چیزی است که در پیش توافق وجود دارد. اما درباره اراک ؛راکتور اراک در شرایط فعلی با آب سنگین و اورانیوم طبیعی کار می کند. مخزنی که در آن سوخت قرار می گیرد ، تمام مخزن پر سوخت می شود. وقتی اورانیوم طبیعی است همه مخزن را می گیرد. این راکتور اگر راه اندازی می شد چون ما هنوز با راه اندازی راکتور اراک 3 سالی فاصله داشتیم . اگر این راکتور اجرایی می شد می توانست سالی 9 تن پلوتونیوم تولید کند. اما ما می خواهیم طراحی راکتور را به کلی عوض کنیم.»

نجف زاده از صالحی پرسید آیا با این تغییرات باز هم راکتور اراک آب سنگین است؟ که رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:«آنها روز اول می گفتند آب سنگین را تعطیل کنید. ولی این خط قرمز نظام بود. رهبری از ابتدا فرمودند آب سنگین یکی از خط قرمزهای مذاکرات است و ما توانستیم این خط قرمز را حفظ کنیم. با تغییراتی که اتفاق می افتد ما مخزن فعلی را عوض می کنیم و مخزن جدیدی را جایش می گذاریم که به جای اورانیوم طبیعی از اورانیوم غنی شده استفاده می کند. آب سنگین در راکتور وجود دارد اما با اورانیوم غنی شده کار می کند»

صالحی در ادامه توضیح داد که با این تغییر مخزن، قلب راکتور تغییر می کند و کارکردش عوض می شود و با این تغییرات بازگشت پذیری اش به حالت فعلی خطرساز خواهد بود اما رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد این تغییر در ساختار راکتور آب سنگین اراک فقط زمانی اتفاق می افتد که ایران از انجام تمام تعهدات طرف مقابل به اطمینان رسیده باشد.

او سپس در ارتباط با فوردو شروع به صحبت کرد و گفت:«1000 سانتریفیوژ در فوردو می ماند که 350 تای آنها در حال چرخش خواهد بود. این یکی از دستاوردهای مهم ما در مذاکرات بود. البته اینکه می گویم دستاورد به این دلیل است که آنها اساسا با این نوع توافق مشکل داشتند و نمی خواستند فوردو کارش را بکند.

بحث سر دوره اعتمادسازی در مذاکرات بود. آن زمان من عضو تیم مذاکره کننده نبودم و تازه از یک ماه و نیم قبل به گروه اضافه شدم. اما می دانم در شروع آنها دوره اعتمادسازی را 25 ساله خواسته بودند و ایران دو ساله. چانه زنی ها انجام شد تا دو طرف به دوره اعتمادسازی 10 ساله رسیدند.

ما پیش از این غنی سازی 20 درصد را در فورودو تعطیل کرده بودیم و همین حالا هم آنجا غنی سازی نزدیک به 4 درصد را انجام می دهیم ، درست عین نطنز.الان ما در فوردو 600 ماشین داریم که مقدار کمی اورانیوم غنی سازی می کند. قبلا در ماه 10 کیلو اورانیوم 20 درصد تولید می کردیم و الان 30 کیلو حدود 4 درصد.»

نجف زاده از او دراین باره پرسید که آیا با این حجم تولید می توان سوخت سالانه نیروگاه بوشهر را تولید کرد که صالحی پاسخ داد:«خیر نیروگاه بوشهر سالانه 30 تن سوخت نیاز دارد که برای تولید یکسالش با ضرفیت فعلی باید سالها اورانیوم غنی کنیم یا تعداد سانتریفیوژهای مان را افزایش بدهیم. »

او سپس درباره کارایی فوردو در دوره بعد از توافق گفت:« مابه جای غنی سازی اورانیوم می توانیم روی ایزوتوپ ها یا همزادهای اورانیوم کار کنیم. ببینید ما کلا 105 عنصر در دنیا داریم . مثل اکسیژن یا اورانیوم. این ها 283 ایزوتپ پایدار دارند. یعنی مثلا ما اورانیوم های مختلفی داریم که همزاد اورانیوم هستند .

همه از خانواده اورانیوم هستند اما کمی با هم فرق دارند. کلا ما 105 عنصر داریم که 283 عنصر همزاد پایدار دارند. 3200 عنصر غیرپایدار . گاهی برای خرید چند گرم از این ایزوتپ های همسان که کارایی های بسیاری دارند باید 10 ها هزار دلار هزینه کرد اما از این پس ما می توانیم در فوردو به دنبال تحقیق و تولیدشان باشیم.»

شاید مهمترین بخش از گفته های صالحی جایی بود که او درباره احتمال پیمان شکنی غربی ها حرف زد. اینکه اگر آنها زیر همه چیز بزنند ، ایران با قطع تولید اورانیوم 20 درصد چه راهکاری برای مقابله دارد. رئیس سازمان انرژی اتمی خیلی صریح به این سئوال پاسخ داد:«فرض کنید بزنند زیر همه چیز. ما با باز کردن یک شیر گاز، به چرخه تولید بر می گردیم. در توافق انجام شده تاسیسات فوردو هیچ تغییری نمی کند. ما یک گالری سانتریفیوژ را نگه می داریم که ضامن کار ماست. خیلی راحت. فقط یک کپسول یو اف 6 می آوریم و بلافاصله چرخه غنی سازی اورانیوم 20 درصد به کار می افتد. یکی از دستاوردهای بزرگ ما ، همین باقی نگه داشتن تاسیسات فوردو است. آنها می گفتند فوردو را ببندید و اراک آب سبک شود. ولی ما زیربار نرفتیم. فوردو با یک کپسول یو اف 6 شروع به کار می کند»

صالحی دوباره درباره راکتور اراک توضیح داد. درباره اینکه قرار است در صورت انجام توافق کنسرسیومی متشکل از کشورهایی مثل چین ، فرانسه و آمریکا در تکمیل راکتور اراک مشارکت می کنند. راکتوری که به یکی از مدرنترین راکتورهای دنیا تبدیل می شود. او درباره اینکه اگر زیر حرف های شان بزنند و به تعهدات شان عمل نکنند هم گفت:«ما بالاترین تعهدات بین المللی را در شورای امنیت از آنها می گیریم. »

صالحی درباره بازرسی های سرزده آمده در پیش توافق هم گفت:« این ها همه مشخص هستند و این طور نیست که انها بتوانند از هر مرکزی که خواستند بازدید کنند. یک بحث من در آوردی به اسم مطالعات ادعایی دارند که پیشتر هم مطرح کرده بودند درباره اینکه مثلا ما آلودگی 50 درصد داریم. بعد که رفتند و به اصرار ما آزمایش کردند ، دیدند این آلودگی ها برای کشور دیگری بوده و بیرونی بوده است. ناظر این توافق در صورت اجرا تنها باید خود آژانس باشد چون کار تخصصی است. ما بار قبل هم که پروتکل الحاقی را اجرا کردیم ، این تصمیم را سر خود نگرفتیم. ما می خواهیم نظارت بر عهده آژانس باشد چون وقتی پادمانی پیش می رویم می توانیم به تعهدات فنی عمل کنیم و آنها راهی برای زدن زیر انجام تعهد ندارند.

صالحی افزود: می گوییم 5 هزار سانتریفیوژ داریم که قابل شمارش است پس به تعهد عمل کردیم. حالا آنها می گویند بر اساس پروتکل الحاقی مثلا می خواهند محلی را ببینند. ما می گوییم این محل نمی شود ، باید محلی نزدیک به آنجا را آزمایش کنند یا ...این نگرانی های پیش آمده سر یک خواسته آنهاست که توضیح می دهم ،آنها گفتند کارخانه تولید کیک زرد ما را ، حساب رسی اش را برای 20 سال داشته باشند. ما کیک زرد را از اردکان به اصفهان می بریم ، می گویند این را زیر نظر داشته باشند. ما فقط این مورد را می پذیریم چون اصلا نمی خواهیم کیک زرد را غیر از مسیر اردکان به اصفهان به جای دیگری ببریم. یا مثلا درباره آنچه درباره فعالیت های گذشته گفتند ، آنها یک سئوال هایی دارند که لیست شده. باید بنشینیم ببینیم چطور می توانیم نسبت به این سئوال ها پاسخ بدهیم. این حرف ها بحث سیاسی و حقوقی مذاکرات است که بر عهده وزارت خارجه است و من بحث فنی را زیر نظر دارم. ولی چون من اشراف داشتم توضیحاتی دادم.»

او سپس درباره تحقیق و توسعه گفت:« در تحقیق و توسعه چیزی از دست نمی دهیم. اهمیت این تحقیق و توسعه برای انها این قدر بود که اگر می گفتیم این تحقیق و توسعه را ببندیم ، حاضر بودند ما هر کار دیگری را انجام بدهیم. تحقیق و توسعه اساس هر کاری است. ما الان این قدر شرکت تولید سانتریفیوژ داریم که شده برای مان با عرض معذرت مثل کارخانه سماورسازی. ما تولید قالب سانتریفیوژ را به کارخانه های خصوصی سفارش می دهیم.خود آن شرکت ها نمی داند چه می سازد اما دارد سانتریفیوژ می سازد .اما آن تحقیق و توسعه است که دارد فکر هسته ای را رشد می دهد. ما آمدیم روی ماشین هایی که رویش کار کرده بودیم و امید بخش بودند ،کارمان را با قدرت پیش ببریم. همه این ها را تحقیق و توسعه شان را ادامه می دهیم. از روز اول توافق با برنامه خودمان پیش می رویم.»

صالحی درباره تحریم های دوگانه هم گفت: «وقتی تحریم را بر می دارند دو نوع تحریم می ماند. تحریم اقتصادی برداشته می شود اما 2 نوع تحریم می ماند . مثلا به ما کیک زرد نمی فروشند . برخی تجهیزات دوگانه را احتمالا نمی دهند یا مثلا در خرید و فروش سلاح محدودیت هایی خواهیم داشت. می گویند تحریم های سازمان ملل چند نوع بوده. ولی ما گفتیم شما هر چیزی را می گویید دوگانه و این مشکل ساز می شود . برای همین قرار شد یک گروهی باشد که مثلا اگر خواستند یک پمپ خلاء را هم به ما ندهند میانجی باشد.قرار شد کمیته ای تشکیل شود و با داشتن قوانین که دیگر این کمیته مانع نباشد و تسهیل کننده باشد .»

او در پاسخ به این پرسش که آیا با توافق ایران چرخه کامل هسته ای را خواهد داشت ، گفت:«ما همین الان هم چرخه کامل هسته ای را داریم. هیچ تاسیساتی نمی خوابد. یک جایی مثل اراک که در دست بازطراحی است کمی کند می شود. این راکتور اراک در این مسیر تا 3 سال آینده شاید راه اندازی می شد. ولی الان 2 سالی از برنامه عقب هستیم و 5 سال دیگر راه اندازی می شود و مدرن ترین راکتور دنیا می شود که خود ما ساختیم ، را آمریکایی ها آمدند و از تماشایش لذت بردند و نگرانی های واهی شان را با این تغییرات از بین می بریم. در راکتور یک اصطلاحی است هست به نام شار نترون . راکتور جدید ما 10 به توان 14 است . یعنی پیشرفته ترین نوع آن. این راکتور جدید با آنچه از قبل داشتیم قابل مقایسه نیست و یک دستاورد علمی بزرگ می شود.»

او درپایان درباره انتشار فکت شیت ایران هم گفت:«این دیگر دست من نیست باید ببینیم مسئولان چه تصمیمی می گیرند اما همین حرف های من ، آقای عراقچی ودکتر ظریف همین فکت شیت است.

 

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =