عضو ارشد تیم پیشین مذاکره کننده هسته ای ایران می‌گوید: آمریکایی ها بنیانگذار فعالیتهای هسته ای در ایران بودند. آلمانها بودند که اولین توافق برای تأسیس نیروگاه هسته ای را با ایران امضاء کردند و فرانسویها بودند که برای غنی سازی مشترک اورانیوم با ایران قرارداد بستند.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین مذاکره کننده هسته ای ایران و سفیر اسبق کشورمان در آلمان در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی و خبری اول آلمان ( آ.آر.د)، به بررسی دلایل صدور بیانیه مشترک هسته ای میان ایران و گروه 5+1 و همچنین تاریخچۀ تأسیس سایتهای هسته ای ایران پرداخته است؛

موسویان در این گفتگو ضمن ابراز خوش بینی نسبت به آینده مذاکرات و همچنین طولانی شدن روند آن گفت: یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات این بود که آمریکا و اروپا خواسته هایی فراتر از ان پی تی داشتند؛ مثلاً دربارۀ ظرفیت غنی سازی و تحقیقات و توسعه. با این حال ایران 80% از خواسته های آنها را صرفاً برای جلب اعتماد جهانی و برای دوره ای مشخص با وجودی که فراتر از چهارچوب ان پی تی بود، پذیرفت. از این رو و با توجه به اینکه ایران همه تعهدات را در چارچوب معاهده ان پی تی هم پذیرفت، لذا عملا مذاکرات برای قدرتهای جهانی به یک نقطۀ غیرقابل بازگشت رسید.

موسویان، در پاسخ به سوالی پیرامون نگرانی های اسراییل گفت: برای ایرانیها مهم نیست که اسراییل چه می کند و چه فکری می کند. از زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، ایران یکی از اعضای امضاء کننده پیمان ان پی تی بوده است، ولی اسراییل عضو آن نیست. ایران در کارنامۀ فعالیتهای هسته ای خود 7000 ساعت- نفر تفتیش بازرسان از سایتهای هسته ای را دارد. اسراییل بمب هسته ای دارد و معاهده هسته ای را نپذیرفته و اجازه یک بازرسی هم به آژانس نداده است.
مذاکرات بین سالهای 2003 و 2013 به بن بست خورد، تنها به دلیل تقاضای غیرمنطقی آمریکا که نمی خواست ما غنی سازی داشته باشیم. زمان از دست رفت تا اینکه در نهایت در سال 2013 با پذیرش غنی سازی توسط آمریکا، مذاکرات واقعی آغاز شد.

مصاحبه کنندۀ آلمانی در ادامه پرسید:
چند سال پیش زمانی که مذاکرات در جریان بود، ایران تقلب کرد. در سال 2005 آقای روحانی، اعلام کرد که ایران در سال 1980 اورانیوم غنی کرده بود اما آنرا پنهان کرد. از اینرو همه شک دارند که ایران واقعا خواستار یک توافق به منظور پایان تحریم هاست و میخواهد بعد از آن سلاح های خود را گسترش دهد. غرب چگونه می تواند مطمئن باشد که هدف ایران تنها فعالیتهای صلح آمیز هسته ای است؟

موسویان پاسخ داد:

آقای روحانی هیچگاه چنین چیزی نگفته است. این یک دروغ ساختگی است. مهم است که تاریخ هسته ای ایران را بدانید. واقعیت اینست که آمریکا و اروپا بنیان فعالیتهای هسته ای ایران را آنهم پیش از انقلاب گذاشتند. آمریکایی ها بنیانگذار فعالیتهای هسته ای در ایران بودند. آلمانها بودند که اولین توافق برای تأسیس نیروگاه هسته ای را با ایران امضاء کردند و فرانسویها بودند که برای غنی سازی مشترک اورانیوم با ایران قرارداد بستند. آمریکایی ها بودند که اولین رآکتور هسته ای را در 1967در ایران ساختند و پیشنهاد کردند که ایران باید 20 رآکتور داشته باشد. در حقیقت آمریکا و اروپا قبل از انقلاب برای هسته ای کردن ایران مسابقه گذاشته بودند.

اما در 1979 انقلاب شد و انقلاب ایران این برنامه ها را متوقف کرد. انقلابی ها همه برنامه های هسته ای جاه طلبانه اروپایی ها، شاه و آمریکا را متوقف کردند؛ تنها برنامه آنها به پایان رساندن نیروگاهی در بوشهر بود که آلمانها پول آن را گرفته بودند و 90% آن هم تکمیل شده بود. آنها می خواستند از فرانسه برای نیروگاه بوشهر سوخت بگیرند و قصد غنی سازی در ایران را هم نداشتند.
سفیر پیشین کشورمان در ادامه افزود: من بین سالهای 1986 تا 1995 با آلمانها و فرانسویها مذاکره کردم. ما اصلا قصد غنی سازی نداشتیم. اما اروپایی ها و آمریکایی ها میگفتند که شما نه حق داشتن نیروگاه هسته ای دارید و نه حق دسترسی به سوخت هسته ای. این غرب بود که ما را مجبور به خود کفایی در تامین سوخت نمود.

دکتر موسویان، در ادامه پیرامون سوال خبرنگار دربارۀ بی اعتمادی طرفین به یکدیگر گفت: در مذاکرات، اروپایی ها و آمریکایی ها و متقابلا ایرانی ها به طرف مقابل اعتماد ندارند. در طول 8 سال جنگ آنها از صدام حسینی حمایت کردند که از سلاح های کشتار جمعی علیه ایران استفاده کرد؛ سلاح هایی که توسط اروپا و آمریکا تأمین شد. 100 هزار ایرانی با این سلاحها کشته و زخمی شدند و امروز آمریکا و اروپا می گوید که: " به ایران اعتماد نداریم" . این واقعا یک جوک است. این ایرانیها هستند که قربانی استفاده سلاحهای کشتارجمعی با حمایت غرب هستند. حالا غربیها میگویند ما در مورد سلاحهای هسته ای به ایران اعتماد نداریم!!

سفیر پیشین کشورمان در آلمان در ادامه پیرامون شرط برداشته شدن تحریمها افزود: اگر اروپا و آمریکا خواهان مصالحه با ایران است، باید همه تحریمها را بدون چون و چرا لغو کند. توافق نهایی نهایتا در چهارچوب یک بسته با زمان بندی و به صورت قدمهای متقابل خواهد بود. اگر غرب بخواهد دوران اجرای این بسته طولانی شود، ایران هم مجبور خواهد بود اجراب تعهدات خود را متقابلا طولانی کند.

عضو ارشد تیم پیشین هسته ای کشورمان در ادامه پیرامون نگرانی های اسراییل و همچنین عدم به رسمت شناختن اسراییل از سوی ایران افزود: حدود 50 کشور جهان اسلام اسراییل را به رسمیت نمی شناسد، حتی عربستان سعودی و سایر متحدان غربی. چرا هیچکس دربارۀ این کشورها و سیاست عدم به رسمیت شناختن اسراییل آنها سخنی نمی گوید.
موسویان در نهایت افزود: در عین حال بهبود روابط میان ایران و آمریکا می تواند از سطح درگیریهای میان ایران و اسراییل بکاهد. ضمنا نباید فرموش کنیم که ملاک و معیار در مسیله هسته ای پیمان ان پی ای است و نه موجودیت اسراییل.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    40 7
    کاملا درست و بجا.
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
    24 10
    بحث نیروگاه اتمی رو با بحث غنی سازی نباید قاطی کرد. الان هم غربی ها حداقل به ظاهر مخالفتی با احداث نیروگاه اتمی در ایران نداشتند، بحث بر سر غنی سازی بود. کشورهای زیادی هستند که نیروگاه اتمی دارند، اما هیچ گاه سراغ غنی سازی هم نرفتند.