ایرنا نوشت:

 'ولادیمیر آلکسییف' تحلیل گر امور خاورمیانه روسیه در مقاله ای با اشاره به وخامت وضعیت جسمانی شاه عربستان و احتمال فراوان سرنگونی حکومت آل سعود پس از مرگ 'عبدالله'، سرنگونی حکومت سعودی در عربستان را ضربه سنگینی به سیاست های آمریکا در خاورمیانه ارزیابی کرد.
آلکسییف روز پنجشنبه با انتشار مقاله ای در تارنمای روس 'ایران رو'، نوشت: آمریکا با استفاده از رژیم حاکم بر عربستان سعودی سیاست های خود را در منطقه خاورمیانه به پیش می برد و در این مسیر از شیوه های مخرب و تروریستی علیه کشورهای دیگر استفاده می کند.

وی از جمله این اقدامات، به کاهش نفت در بازارهای جهانی اشاره کرد که به طور عمده بر اثر اقدامات عربستان سعودی رخ داده است.

تحلیل گر روس در مقاله خود، می افزاید: ریاض که فعالیت خود را با واشنگتن هماهنگ می کند، برای کاهش هر چه بیشتر قیمت جهانی نفت تلاش به عمل می آورد تا اقتصاد کشورهایی مانند روسیه را هر چه بیشتر تضعیف کند.

او ازجمله اقدامات دیگر عربستان سعودی را حمایت از گروه های تروریستی در سوریه برشمرد و ادامه داد: سعودی ها برای سرنگونی دولت 'بشار اسد' در سوریه نقش تعیین کننده ای ایفا می کنند.

آلکسییف، در این مقاله اقدامات تروریستی عربستان سعودی در عراق را هم یاد آوری می کند اقداماتی که در چند سال اخیر با هدف سرنگونی دولت این کشور صورت گرفته است و بر اثر آن دهها هزار نفر از مردم عراق قربانی شده اند.

این تحلیل گر روس ضمن اشاره به حمایت ریاض از گروه تروریستی داعش، می افزاید: تروریست های داعش از حمایت های گسترده عربستان سعودی برخوردار بوده اند و در واقع این گروه را سازمان اطلاعات عربستان برای تضعیف کشورهای منطقه ایجاد کرده است.

آلکسییف در مقاله خود همچنین به فشار ریاض بر واشنگتن در مذاکرات هسته ای ایران اشاره می کند و ادامه می دهد: سعودی ها در روند مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران دخالت می کنند و این در حالی است که ریاض در مذاکرات هسته ای شرکت ندارد.

در ادامه مقاله می خوانیم: آمریکا با توجه به خدمات حکومت سعودی، در سیاست های خود در منطقه به عربستان اتکا می کند و در شرایط کنونی که پادشاه عربستان در حال نزار است و مدت چندانی از عمر وی باقی نمانده واشنگتن بشدت نگران آینده حکومت سعودی است.

به اعتقاد تحلیل گر روس، با مرگ عبدالله پایه های حکومت سعودی متزلزل می شود و جنگ قدرت در این کشور بین خاندان سعودی و چند طایفه دیگر آغاز و احتمالا منجر به فروپاشی عربستان سعودی شود.

وی با اشاره به نارضایتی اقشار مختلف مردم عربستان از اقدامات حکومت این کشور، می نویسد: رژیم عربستان با بی رحمی اعتراض ها را سرکوب می کند و در حال حاضر مخالفان دولت در انتظار فرصت مناسب برای ازسرگیری اعتراض های گسترده ضد دولتی هستند.

نویسنده مقاله با اشاره به این که رژیم صهیونیستی متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه در منطقه تنها مانده است، می نویسد: ایران کشور مقتدر منطقه با آمریکا هیچ گاه رابطه نزدیک برقرار نمی کند و این کشور را دشمن مسلمانان جهان می داند.

آلکسییف در پایان مقاله می افزاید: سرنگونی حکومت عربستان سعودی عواقب بسیار سنگینی برای سیاست های آمریکا در منطقه در خواهد داشت و واشنگتن نمی تواند طرح های خود را در خاورمیانه اجرا کند و به همین دلیل برای حفظ حکومت سعودی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 395391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =