طرح ایجاد ولایات در مجمع تشخیص مصحلت نظام/ 30 استان کشور، 5ولایت می شود؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ازبررسی طرحی در این مجمع خبر داده که در صورت نهایی شدن، تقسیم بندی کشور را دگرگون می کند.

به گزارش خبرآنلاین،این خبر را خبرگزاری ایرنا به نقل از مصطفی میر سلیم و در حاشیه سفر او به بیرجند منتشر کرده است. او گفته است «طرح ایجاد ولایات همجوار در مجمع تشخیص مصلحت نظام در دست بررسی است.»

اگر طرح مورد اشاره میر سلیم همان اداره منطقه ای کشور باشد باید سرنخ آن را از نشست های استانداران کشور در سال 88  گرفت.طرحی که به مرور پخته تر شد تا آذرماه 92 وزير كشور از طرحي خبر دهد كه به موجب آن قرار بود مديريت استاني، منطقه‌اي شود.طرحی که هدف نهایی اش تغییر «شيوه مديريت استان‌ها و شکل‌گيري نظام منطقه‌اي»  است.

2 تیر ماه 93 هم خبرگزاری ها از قول جواد ناصریان معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر کشور از  تقسیم بندی استانهای کشور به 5 منطقه خبری منتشر کردند که به سرعت با واکنش های منفی در میان نمایندگان مجلس و کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شد. طرحی که معاون وزیر می گفت مبنای تقسیم بندی آن قرار گرفتن استان‌هایی که «دارای اشتراکات و همجواری» به منظور هم‌افزایی و تبادل تجربه بود  اما کاربران انتقاد اصلی را  متوجه همین تقسیم بندی می دانستند.

این ایده البته دردسر ساز هم شد.کارت زرد به رحمانی فضلی وزیر کشور در روزی که او برای توضیح درباره اقدام هایش درباره عفاف و حجاب به مجلس رفته بود،یک بهانه  داشت؛ عصبانیت نمایندگان از وزیر کشور در رابطه با تقسیمات کشوری.موضوعی که حجت‌الاسلام ابوترابی‌ که ریاست جلسه آن روز مجلس را بر عهده داشت،بدان اذعان کرد و گفت که «خبری راجع به تقسیمات کشوری منتشر شده که وزیر به بنده اعلام کرد این خبر به طور قطع خلاف است و چنین چیزی صحت ندارد.»

 طرح پیشنهادی وزارت کشور برای  تقسیم بندی استانهای کشور

 

منطقه

استانها

1

تهران، قزوین، مازندران، سمنان ، گلستان، البرز و قم

2

اصفهان، فارس، بوشهر، چهار محال بختیاری، هرمزگان و کهکیلویه و بویراحمد

3

آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و کردستان

4

کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان

5

خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان

طرح فدرالی نمونه ای ضعیف شده از طرح  محسن رضایی درباره فدرالی اداره کردن استانها بود. تنها چهره ای که در سال 88 در خصوص طرح رضایی موضع گیری کرد محمود احمدی نژادبود که در مناظره با رضایی طرح  وی را برای  محیط ایران غیر قابل اجرا خواند.

فدرالیسم ، نظامی بر مبنای قواعد دموکراسی و نهادها و سازمان‌هایی است که در آن‌ها قدرت ادارهٔ کشور، بین حکومت‌های ملی و ایالتی یا استانی تقسیم می شود.

 محسن رضایی میگفت که طرح او برای ایران فدرالسیم اقتصادی است  ومتفاوت از روش هایی است که درپاكستان ،هند و روسيه اجرا شده است. چرا که سیستم مستقر در این کشورها فدراليسم كامل است ، اما فدراليسم اقتصادي  مد نظر او در جايي پياده و اجرا نشده است.

تفاوت این روش با فدراليسم  کامل هم این بود که رضایی می گفت در اين نظريه اداره كشور محدود به اقتصاد  مبادلات تجاري شده است و امور علمي و فناوري.

/17212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382584

برچسب‌ها