تسنیم نوشت:

مشاور ارشد رییس‌جمهور گفت: با تعرفه‌های موجود بخش آب نمی‌توان از مصرف‌کننده انتظار صرفه‌جویی داشت و باید قیمت اقتصادی آب مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.

اکبر ترکان در پانل تخصصی سومین همایش و نمایشگاه سد و تونل ایران، با بیان اینکه ارشاد و نصیحت برای کاهش مصرف آب در کشور به‌تنهایی کارساز نیست، گفت: باید تدابیر دیگری ازجمله تغییر سازوکار قیمت آب را مورد بررسی قرار داده و راهکاری مناسب را برای حفظ منابع آب کشور تدوین کنیم.

مشاور رییس‌جمهور با اشاره به مصرف بی‌رویه و بی‌حساب آب در بخش کشاورزی، گفت: باتوجه به پایین بودن بهره‌وری در بخش کشاورزی، هم‌اکنون در ایران به‌ازای یک مترمکعب آب، فقط یک کیلوگرم محصول برداشت می‌شود درحالی که این رقم در کشورهای دیگر 2.5 کیلوگرم است.

او ادامه داد: همین موضوع در سال‌های گذشته در بحث سوخت مطرح بود؛ دولت، گاز و بنزین را با بهای اندک به مردم می‌داد و از آنان توقع صرفه‌جویی داشت، اما در بحث آب متاسفانه روند مصرف مسیری صعودی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است.
مشاور رییس‌جمهور با بیان اینکه در حوزه شبکه‌های توزیع ‌آب دچار عقب ماندگی هستیم، گفت: وزارت نیرو تامین و انتقال را انجام می‌دهد و توزیع برعهده کشاورزی است که با وجود بازده آبیاری بسیار پایین و قیمت کم، بدیهی است که آب بدون دغدغه و هراس مصرف شود.
ترکان با بیان اینکه به‌سازی شبکه‌های آبیاری آغاز شده و 550 هزار هکتار در خوزستان در دستورکار قرار گرفته است، گفت: در سطح کشور نیز طرح به‌سازی در 800 هزار هکتار از شبکه‌های آبیاری و زهکشی آغاز شده است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 4
    کارآمدترین راه برای مقابله با دیو خشکسالی است . هزاران بار ثابت شده که با ننه من غریبم بازی و خواهشا کمتر مصرف کنید تا به همه برسه راه به جایی نمیریم . هیچ راه منطقی کارآمد و با صرفه ای نیست که به اندازه راه کار افزایش قیمت در کنترل مصرف گوهر گرانسگ آب و ... موثر باشه .