رئیس موسسه استاندارد خبر داد: با کارخانه های مشهوری که از روغن پالم استفاده کردند، برخورد می کنیم

ماجرای شیرهای آلوده به روغن پالم صنایع و بازار مصرف صنایع لبنی را دچار بحران کرده است.

ولي خليلي: گزارش هاي ميداني نشان مي دهد قيمت انواع شيرهاي کم چرب هم در بازار به دليل افزايش تقاضا افزايش يافته است. از سوي ديگر مديران برخي صنايع لبني خبر مي دهند به دليل اتفاقاتي که طي روزهاي گذشته رخ داده، خط توليد برخي توليداتشان به طور کامل تعطيل شده است. همچنين بازرسي هاي نهادهاي نظارتي از کارخانه هاي صنايع لبني، فعاليت آنها را مختل کرده است.

با اين وجود انجمن صنايع لبني ايران نيز هنوز در مورد اين تحولات موضع گيري نداشته است. در همين حال فيروزبخت رئيس موسسه استاندارد ايران در گفت و گو با خبرآنلاين اعلام کرده که حتي با کارخانه هاي بزرگ صنايع لبني که از روغن پالم استفاده کرده اند نيز برخورد جدي مي شود.

چرا موضوع روغن پالم تازه مشخص شده است و پیش از این هیچ خبری از این موضوع منتشر نشده بود؟ مگر موسسه استاندارد این موضوع را همیشه بررسی نمی کند؟

قبلا نظارت بوده است و اتفاقا ظرف دو سال گذشته چندین مورد هم مشاهده کرده بودیم و با متخلفان برخورد هم کرده بودیم. ما نمی خواستیم که مردم نگران بشوند.

پیش از این برخودی با متخلفان صورت گرفته بود یا نه؟

بله ما برخورد می کردیم اصلا ما یک محموله ماست را از مرز عراق برگرداندیم و منهدم کردیم در همین دو سال ما با یک واحد تولید ماست پرچرب در استان تهران برخورد کردیم .

پس چرا آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت اعلام  که من خودم ماست پر چرب مصرف نمی کنم و از مردم هم خواست که مصرف نکنند، اگر شما پیش از این با این موضوع برخورد می کردید، پس چرا روغن پالم در سطح گسترده در محصولاتی لبنی وجود دارد؟

نه خیر الان دیگه این مشکل وجود ندارد زیرا بعد از اینکه آقای وزیر این موضوع را اعلام کرد ما با همکاری خود وزارت بهداشتت رفتیم و ماموران خود را ریختیم در بازار و باور کیند تمام محصولات لبنی را در بازار تست کردیم در همین دو هفته و در تمام واحدهای سرکشی کردیم و وزارت بهداشت هم تعدادی از متخلفان را شناسایی کرد  و ما هم 5 مورد را شناسایی کردیم. البته مواردی که ما کشف کردیم چربی گیاهی بود و نه روغن پالم و من تاکید می کنم که بحث پالم را شما از چربی های گیاهی جدا کنید چون هنوز روش تشخیص پالم از سایر چربی ها یک مقداری مشکل است و ما چیزی که در تحقیقات به دست آورده ایم چربی گیاهی بوده است نه صرفا پالم. الان بیشترین مصرف روغن پالم در روغن های سورخ کردنی است.

یعنی به جز پالم مواد دیگری دیگری هم هست که مضر باشد و الان وجود دارد؟

پالم می توان گفت که جزو سطح پایین ترین روغن هاست، البته نه تمام انواع پالم چون پالم 4 نوع است که بدترین نوع آن پالم صنعتی است. مرکز استاندارد الان به اینکه پالم باشد یا نباشد کاری ندارد ما استفاده از هر گونه روغن گیاهی را در موسسه استاندارد منع کرده ایم و کاری نداریم پالم باشد، روغن سویا هم ممنوع است، روغن کلزا هم ممنوع هست و...البته باید توجه کنید که برخی از این روغن ها مانند کلزار خوب است و مشکل چندانی ندارند اما با استفاده از این نوع چربی در حال حاضر مخالفت کرده ایم.

ما درکشور 300 نوع محصول و فراورده لبنی داریم که تنها در 8 نوع آن استفاده از چربی گیاهی مجاز بوده است که در مورد استفاده از این چربی ها در هفته گذشته تجدید نظر کردیم و الان چربی گیاهی را به صورت کلی حذف کرده ایم.

با کسانی که جان مردم را به خطر می اندازند و در این سال ها به خطر انداخته اند چه برخوردی صورت می گیرد؟

هم ما و هم وزارت بهداشت همه متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کنیم . قانون هم محکم است در این زمینه و متعهدد؛ خط تولید محصولی که روغن گیاهی و پالم استفاده می کند متوقف می شود و جلو کار آن خط تولید گرفته  می شود.

یعنی هرچقدر هم که شرکت لبنی مشهور باشد باز شما برخرود را انجام می دهید؟ مردم معتقدند که با شرکت های بزرگ برخرود نمی شود و اسامی آن ها اعلام نمی شود؟

نه اصلا برای ما اهیمت ندارد که شرکت بزرگ یا کوچک باشد شرکتی که سال گذشته جلوی کارش را گرفتیم از همین بزرگ بوده است البته می گویم ما جلوی خط تولید را می گیریم نه اینکه شرکت را تعطیل کنیم. مثلا یک شرکت 30 محصول تولید می کند و خط تولد محصولات متنوعی دارد اگر تخلفی در یکی از خط ها و محصولات باشد جلوی همان خط را می گیریم نه اینکه کل کارخانه را تعطیل کنیم. همچنین کل محصول را هم از بازار جمع و منهدم می کنیم.

قوه قضاییه با متخلفان چه برخوردی می کند؟

دستگا قضایی برای شرکت های متخلف معمولا جریمه در نظر می گیرد

یعنی افرادی که جان مردم رابه خطر می اندازند به زندان نمی افتند؟

نه افراد را به زندان نمی اندازد و بیشتر جریمه نقدی می کنند مثلا کسانی که سال گذشته ما معرفی کردیم می دانم که جریمه نقدی شدند؛ شما باید در نظر بگیرید که روغن پالم خیلی خطرناک نیست. استفاده از آن تخلف هست ولی خیلی هم خطرناک نیست درست مثل اینکه مردم سال ها روغن جامد مصرف می کردند.

اگر خطرناک نیست پس چرا آقای وزیر از مردم خواستند لبنیات چرب مصرف نکنند؟

آقای وزیر به خاطر روغن پالم نگفتند به خاطر چربی و کلسترول و بیماری های دیگر گفتند لبنیات چرب مصرف نکنید من خودم هم مصرف نمی کنم. من بازهم می گویم روغن پالم آن چنان که م گویند مشکل زا نیست، استفاده از آن تخلف هست اما یک جوری رسانه ها با این روغن برخرود کردند که انگار سم است، نه اینگونه نیست مصرف آن تخلف است مثل اینکه همه می گویند شرکت های لبنی در شیر آب می ریزند، خب این موضوع تخلف است.

روغن پالم به چه محصولات لبنی اضافه می شود؟

روغن پالم به شیر اضافه نمی شده است و نمی تواند اضافه شود و به برخی از انواع ماست ها به خصوص ماست های پر چرب و خامه اضافه می شده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    119 2
    نوشدارو پس از مرگ سهراب يكي بايد با شما استاندارد برخورد كنه ...با اين آبرو ريزي مهر استاندارد لكه ننگي شده بر تمامي محصولات ايراني .... ديگه مردم به چه چيز مهر استاندارد اعتماد داشه باشند .
    • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
      85 2
      یعنیا به این کامنت شما باید هر نفری 1000 تا مثبت بدن. از جانب من هزارتا داری. رو همه اجناس مهر استاندارد هست ولی چه مهری؟ استاندارده یا لکه ننگ؟ از الان میدونیم که برخوردتون چیه اگه قرار بود برخورد کنین تا حالا یه کاری میکردین. شما لطف کن اسامی این شرکتها رو اعلام کن مردم خودشون میدونن چه طوری برخورد کنن. آره جانم با این کارت آخرتتو میخری. میگی نه امتحان کن.
  • رامسری IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    64 3
    یک محموله ماست را از مرز عراق برگشت دادند اما تو ایران.....
  • فرزاد IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    61 1
    اگه قرار بر برخورد بود تا حالا باید بهداشت جلوگیری میکرد ....این همه ارم استاندارد بهداشت؟ به نظر من باید وزیر بهداشت هم پاسخگو باشه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    67 2
    الان برخورد می کنید؟ ما مدتهاست به اعتماد شما خود را مسموم کرده ایم آرم استاندارد یعنی انقدر بی هویت است ؟
  • فرزاد IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    56 3
    تا موقعی که زورتون میاد اسامی رو اعلام کنید پس برخوردی هم انجام نمیشه. خیالتون تخت تخت
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    50 2
    حاج خانم اصل وظیفه موسسه استاندارد کنترل قبل از ورود مواد به بازار است نه وقتی که کالای بدون کیفیت وارد بازار مصرف شده و مورد استفاده واقع گردیده است...
  • بی نام IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    70 3
    خيلي جالبه اول استاندارد تاييدش ميكنه حالا كه همه فهميدن ميگه شكايت ميكنيم . يكي بايد از شما شكايت كنه.
  • بی نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    35 2
    همیشه علاج واقعه بعد از وقوع تازه اگه علاجی باشه واقعا . سوال فرق موش آزمایشگاهی با ملت ایران چیست جواب موش ها به مراتب وضعشون بهتره چون یک آزمایش دوبار با یک کیفیت روشون اجرا نمیشه بنابرین امید بیشتری به زندگی دارند
  • rahim IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    38 1
    صبح بخیر سرکار خانم
  • sonic A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    33 2
    موسسه استاندارد
  • مهدی IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    46 1
    شما اسماشون رو منتشر کنین، ما خودمون با نخریدن محصولات اون کارخونه ها باهاشون برخورد می کنیم.. البته اگر واقعا دنبال برخورد هستین..
  • درگز A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    34 0
    برخوردفایده نداره..مگه نمیدونین باجون مردم بازی کردن..بایدجوابگوباشن.
  • آرش A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    45 0
    آخه چرا اسامي شركتهاي متخلف رو اعلام نمي كنيد؟ بازي با سلامت مردم جرم كوچكي هست؟؟؟
  • رامین IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    35 3
    به نظرمن موسسه استاندارددرایران کارایی وقدرت لازم راندارد وبرای افزایش کارایی یاباید به وزارتخانه تبدیل شود یافکردیگری درباره این موسسه شود وقتی که استاندارد فقط نزاره گر کشته شدن مردم ایران درماشینهای غیراستاندارد درجاده های ایران است وهیچ قدرتی نداردکه حجلوی انهارابگیرد ..........به دلایل زیاد موسسه استاندارد درایران یک موسسه نمایشی است
  • حميد IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    47 1
    بي خيال بابا.پاي كسي به موسسه استاندارد برسه مي دونه اونجا چه خبره.ما يه محصولي وارد كرده بوديم براي مصرف بخش توليد خودمون.ساخت آلمان يكي از برترين برندهاي روز دنيا.موسسه استاندارد تاييدش نكرد بعدش يه پروسه متداول در ايران رو طي كرديم تاييد شد.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      9 0
      کانتت هزار تا لایک داشت, والبته میلیون ها افسوس...
  • ش IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    27 3
    ببین قدرت برخورد نداری . عوضت میکنند . میگی نه صبر کن ببین.
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    36 0
    چرا اسامی متخلفین رو منتشر نمی کنید. کارخانه متخلف با جان و سلامتی مردم بازی کرده و بعد هم احیانا جریمه نقدی می دهد و باز هم روز از نو روزی از نو. جان مردم اصلا اهمیتی ندارد؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    37 0
    از این برخورد می کنیم ها زیاد شنیدیم مثل برخورد نمایندگان مجلس با خودرو سازها .عمل کنید عمل عمل عمل عمل عمل .
  • به نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    38 0
    شما حتی اسم کارخونه رو نمیگید برخورد کنید؟؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    44 2
    اصلا کسی نمی پرسه چرا روی همه ی محصولات آلوده نشان استاندارد و نشان سلامت کالا بوده و هست؟
  • رضا RO ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    32 3
    آخه فقط با کارخانه های مشهور برخورد می کنید . خسته نباشید
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    29 0
    واقعا لطف کردید چقدر به فکر مردم هستید بعد از دوسال که تازه وزیر بهداشت اعلام کرد میگه ما خواستیم مردم نگران نشوند شما لطف کنید نمیخواد همینجور که طی دو سال برخورد کردید با واحد های متخلف برخورد کنید اسم خود شرکت ها رو فاش کنید مردم خودشون عقل و شعور دارن میفهمند
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    32 0
    شما فعلا اجازه بده صنایع دیگه ای که باهاشون برخورد کردید کمر راست کنن بعدا...
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    30 0
    مردم به اعتبار مهر استاندارد مواد غذایی خود را خریداری و مصرف می کنند ولی متأسفانه سالهاست که من و بسیاری دیگر با مصرف مواد نامرغوب و مشاهده تخلفات عدیده ای که در صنایع غذایی صورت می گیرد و متأسفانه مهر استاندارد هم دارد اعتمادمان به مؤسسه استاندارد از بین رفته است . امروز دیگر علامت استاندارد ایران نشانه مرغوبیت کالا محسوب نمی شود و به اعتبار حذف این شعار از زمینه مهر استاندارد می توان دریافت که خود موسسه استاندارد هم بر این باور است که کیفیت مواد غذایی بویژه صنعتی و کارخانه ای ارائه شده در بازار های داخلی مرغوبیت لازم را ندارد .
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    34 1
    خانم جان این موسسه بیش از اندازه دکوره و کم زور. تعطیل کنید برید.
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    28 0
    خانم مسئول کار شما نبايد برخورد باشد کار شما جلوگيري مي باشد اينهمه ناظر و بازرس داريد بعد براحتي در کارخانه ها از اين مواد استفاده مي کنند . واقعا" افشاگري و برخورد بعد از حادثه چه مزيتي دارد. سيستم بايد پيشگيرانه باشد
  • عباس IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    25 0
    سلام ،در بحث سلامتی مردم نباید تحت هیچ شرایطی مصلحت طلبی وبا هیچکس و احدالناسی مماشات کرد زیرا حق مردم حق الناس است واگر مسئولین از حق خود هم بگذرند از حق مردم نمی توانند گذشت کنند زیرا مدیون مردم خواهند شد ،سود آنرا کسی دیگر می برد ودر آخرت آنها سئوال وجواب می شوند وتقاص پس خواهند داد.
  • علی A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    40 1
    بازم دم وزیر بهداشت گرم که این موضوع رو به مردم گفت تا استفاده نکنند اگرنه رئیس موسسه استاندارد گفته ما نمی خواهیم مردم نگران شوند برای همین نگفتیم. خدایی با این همه هوای آلوده ماست پر چرب با پالم بنزین آلوده ، قاچاقی زنده ایم
  • بی نام A1 ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    14 0
    برخورد از شما بعید است لطفا اسامی را اعلام کنید خود مردم برخورد می کنند
  • مجید پرسپولیسی A1 ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    14 0
    من الان به لبنیات سرکوچه مون هم دیگه اعتمادندارم چون فکر کنم اون هم متوجه شده با افزودن روغن پالم میتونه سود بیشتری بکنه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    25 0
    چرا اسامی شرکتهای متخلف را افشا نمی کنید تا مردم خودشان تکلیف آنها را مشخص کنند
  • دلسوز IR ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    27 0
    سلام جالبه کسی که رییس موسسه ی استاندارده و باید تعهد داشته باشه میگه برخورد میکنیم چه برخوردی میکنی ؟جواب سوال اولی که از شما شده چیه شما خودت متوجه ی حساسیت مسئولیتت نیستی یا واقعا آن را درک نمیکنی شما نمیخواستی مردم نگران بشن؟یا کوتاهی کردی؟ این اولین نمره ی منفی شما.دومین نمره ی منفی شما کلمه ی خطرناک است که میگویید خیلی هم خطرناک نیست یعنی بازهم خطرناک است برخورد دستگاه قضا هم در خصوص جرائم اینگونه افرادی که با جان مردم در دراز مدت بازی میکنند خیلی محکم باشد که نیست
  • بی نام IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    10 0
    میخواید برخورد کنید مواظب باشید زخمی نشید یه وقتااااا
  • iraj A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    13 0
    نهایت برخورد منجر به جریمه نقدی می شود که تولید کننده با افزایش قیمت به راحتی جبران می کند در پایان هزینه اصلی را مصرف کننده می پردازد چون هم سلامتی اش به خطر افتاده و هم هزینه مالی آنرا پرداخت کرده
  • بی نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    15 0
    یکی باید به خود استاندارد رسیدگی کنه
  • بی نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    8 0
    اولا كه يكى بايد با شما برخورد كند ثانيا اسامى رو اعلام بفرماييد
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    7 0
    بی تفاوتی مسئولان ذیربط تا کی