وزیر آموزش و پرورش امروز در شورای شهر حاضر شد و از این نهاد خواست تا اجازه بدهد بدون دریافت پول، برخی از فضاهای آموزشی و اداری متعلق به این وزارتخانه تبدیل به فضای تجاری شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اصغر فانی در ابتدای سخنانش به اثربخشی هزینه های فرهنگی تاکید کرد و در صحن علنی شورای شهر گفت: از شورای شهر و شهرداری تهران خواهش می کنم در اثربخشی هزینه های فرهنگی دقت کنند. بعضا دیده می شود اثربخشی برخی از هزینه 5 درصد هم نیست. در حالی که اثربخشی هزینه های فرهنگی در آموزش و پرورش، بیش از 100 درصد است. یعنی 130 میلیون کتاب چاپ می کنیم که دانش آموزان همه آن را به همراه آموزش دیدن از معلمان می خوانند، امتحان می دهند و اگر قبول نشوند، تجدید می شود. این اقتدار آموزش و پرورش است. زیرا بودجه ای که در این نهاد صرف می شود، بازدهی بیش از 100 درصد دارد.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به صورت واضح، درخواست خود را از شورای شهر مطرح کرد و درخواست کرد شهرداری و شورای شهر، از تغییرات کاربری در املاک متعلق به آموزش و پرورش پول نگیرند و اجازه بدهند مدارس به صورت رایگان، تبدیل به پاساژ و مغازه شود.

او در صحن علنی شورای شهر گفت: از شورای شهر و شهرداری درخواست می کنم در تغییر کاربری ها به ما کمک کنید. چه اشکالی دارد شورای شهر تصویب کند آموزش و پرروش وقتی می خواهد تغییر کاربری بدهد، از او پول نگیرند.

البته وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که درآمدزایی این کار، صرف بدهی های این نهاد به معلمان و سایر هزینه های جاری اش نمی شود، بلکه با پولی حاصل از این کار، مدارس جدید ساخته می شود. او گفت: اجازه بدهید فضای اداری ما تبدیل به فضای تجاری شود تا درآمد آن صرف فضاهای آموزشی شود. قطعا این درآمد زایی صرف فضای آموزشی می شود نه هزینه های جاری.

فانی در بخش دیگری از سخنانش، پیشنهاد تشکیل کمیته مشترکی بین شورای شهر و آموزش و پرورش را مطرح کرد: پیشنهاد می کنم با تصویب شورای شهر، کمیته مشترکی برگزار شود تا این مسایل بررسی شود. همچنین موافق نامه ای هم قرار است 15 ماه رمضان بین آموزش و پرورش و شهرداری تهران امضا شود. دو هفته پیش با آقای قالیباف جلسه ای داشتم و اگر پروژه های مشترک ما به جمع بندی برسد، در آن تفاهم نامه خواهد آمد."

فانی تاکید کرد فضای جدیدی که در آموزش و پرورش توسط او باز شده، معلوم نیست دیگر تکرار شود: "دوستان از این فرصت استفاده کنند. من این فضا را باز کرده ام و معلوم نیست دوباره این فضا تکرار شود."

 

مسجدجامعی: اقتدار نرم افزاری باید داشته باشید

در ادامه سخنان وزیر آموزش و پرورش، احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر گفت: در بحث آموزش، حوزه های سخت افزاری و سخت افزاری باید از هم تفکیک شود. مسایلی که امروز مطرح شد، سخت افزاری است و دنیا می گوید شهرداری می تواند در این مسایل ورود کند، ولی کار آموزش و پرورش، کار نرم افزاری است و باید زمینه تربیت دانش آموزان و نسل آینده را فراهم کند.
او در ادامه گفت: تدبیری که واگذاری مدارس به شهرداری به صورت نمونه در بخش سخت افزاری انجام شده، تدبیر خوبی است. در این مدل، درسها، انتخاب معلمان، برنامه ریزی بر عهده آموزش و پرورش است، ولی در بحث سخت افزاری، سیما و منظر مدارس، طراحی سرویس های بهداشتی مدارس متناسب با سن دانش آموزان و این مسایل سخت افزاری را شهرداری می تواند به خوبی عهده دار شود.

در طرح جامعی که در برنامه سوم و چهارم پنجساله هم پیش بینی شده که مسایل آموزش و پرورش هم به مدیریت شهری واگذار شود، کلیدش را شما بزنید. هر چند شما هم تاکید کردید که در این موضوع، مقاومتهایی وجود دارد."

مسجد جامعی در ادامه از فانی خواست از 2600 مدرسه تهران، 34 مدرسه را به شهرداری واگذار کند: "این قدم اساسی است ولی سریع نمی شود برداشت. ما اول 110 مدرسه را پیش بینی کردیم و بعد آن را به 34 رساندیم. در تهران 2600 مدرسه هست، ولی می توان با این رقم شروع کرد که نمونه قابل قبول می شود. با این کار، اقتدار ظاهری را با اقتدار واقعی عوض کنیم."

او در انتقاد از چاپ 130 میلیون جلد کتاب در سال، توسط آموزش و پرورش گفت: "چه اصراری هست بگوییم این قدر کتاب چاپ کنیم؟ این همه کارها متمرکز شده در بخش دولتی و این همه چاپخانه کار می کنند، خودش یک معضلی است. این رویکرد مبارک شما در سایر بخشها هم می تواند انجام شود."


معصومه آباد: از حضور فانی خبر نداشتیم

در ادامه نشست، معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرد حضور وزیر آموزش و پرورش، بدون اطلاع قبلی شورای شهر بوده و فانی، سرزده به صحن علنی شورا آمده است. آباد گفت: ما از حضور دکتر فانی در جمع امروز خبر نداشتیم، ولی حساسیت مسایل آموزش و پرورش به قوت خود باقی است.

آباد از فرصت استفاده کرد و درباره مشکل یکی از مدارس تهران به شهردار منطقه 4 تذکر داد: "تذکر می دهم به شهردار منطقه 4 آقای جاوید درباره زمینی در خیابان پاسداران، بوستان پنجم که قریب به 9 ماه است مشغول عملیات گودبرداری و خاکبرداری است. اما در جنب این زمین، مدرسه ای با 280 مدرسه قرار دارد و تهدیدات جدی برای این مدرسه وجود دارد و اعضای شورای شهر، رفته اند و تذکر داده اند. ساختمان مدرسه، نشست پیدا کرده، ترک خورده و یک بار کانکس افتاده پایین و برقها قطع شده است."

رئیس کمیته سلامت شورای شهر در ادامه گفت: یکشنبه گذشته به آقای جاوید گفتم شما ظرف یک هفته به این موضوع خاتمه بدهید و آموزش و پرورش هم مکاتبه کرده، اما یک پرونده قطور از مکاتبات درست شده، ولی تاکنون کاری نکرده اند. دانش آموزان و اولیای مدرسه، سال گذشته با نگرانی های زیاد، این سال را سپری کرده اند. اما این مخاطرات هنوز وجود دارد."


فانی به خبرنگاران جواب نداد

در ادامه این نشست، علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، بلافاصله صحن شورا را ترک کرد. او که خود را در مقابل سئوالات خبرنگاران مواجه می دید، ترجیح داد پاسخی به سئوالات از جمله پرسش خبرآنلاین درباره تعداد مدارس و فضاهای اداری آموزش و پرورش که قرار است کاربری تجاری پیدا کند، نداد.

46231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 3
    به جای کاغذ از تدریس الکترونیکی استفاده کنید۰۰۰۰ چرا انقدر عقب هستید۰۰۰۰ تقلید هم بلد نیستید بکنید؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 4
    زیر مساجد که پاساژ تجاری میزنند، مدرارس رو هم بکوبن هایپر بزنن هههههههه
  • مهمان A1 ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    3 1
    من یه فرهنگی هستم اگه اجازه بدن ما کلی املاک داریم که اموزش وپرورش از تبدیل وضعیت انها کلی می تونه سرمایه دار بشه همه جا مدارس در بهترین نقاط تجاری شهرها واقعند فقط یه همت کوچلو لازمه.
    • مهدی A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
      2 0
      البته این هم راهکار خوبی است اما لطفا توجه کنید که بسیاری از فضاهای اموزشی ما و به خصوص زمین مدارس توسط خیرین و به صرف ساخت مدرسه اهدا شده است و تغییر کاربری ان از لحاظ شرع مشکل دارد البته من نمی دانم قانون در این مورد چه می گوید اما در شهر تبریز یک دبیرستان که زمین ان توسط یک خیر اهدا شده بود و اموزش و پرورش قصد فروش ان را داشت با شکایت فرزندان اهدا کننده که پدر ما این زمین را برای مدرسه اهدا کرده و نه تجاری جلوی فروش مدرسه را گرفته اند ... هر چند به نظر من اگر بتوانند این مشکل را رفع کنند و تجاری سازی برخی مدارس را انجام بدهند پول خوبی برای ساخت مدارس بزرگتر و بهتر در یک موقعیت دیگر فراهم می شود چون اکثر موقعیت مکانی مدارس در شهرها برای تجاری سازی بسیار ایده ال هستند