۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۳:۳۱
چرا روس‌ها به کمک بغداد رفتند

با گسترش پیشروی های داعش در عراق که از چند روز پیش نام خود را به دا ( دولت اسلامی ) و یا شاید دقیق تر، خا ( خلافت اسلامی) تغییر داده ، روسیه پیشگام ارسال کمک به بغداد برای مبارزه با این گروه تروریستی شده است.

محمدرضا نوروزپور

با گسترش پیشروی های داعش در عراق که از چند روز پیش نام خود را به دا ( دولت اسلامی ) و یا شاید دقیق تر، خا ( خلافت اسلامی) تغییر داده ، روسیه پیشگام ارسال کمک به بغداد برای مبارزه با این گروه تروریستی شده است.
شتاب و اشتیاق روسیه در امدادرسانی به عراق برای مبارزه با داعش که به سرعت عملیاتی نیز شد، برای طرف غربی که پس از سرنگونی صدام در سال 2003 اصلی ترین متحد بغداد به حساب می آید نه تنها سوال برانگیز، بلکه تا اندازه زیادی موجب نگرانی شده است.

شاید ساده ترین پاسخ به این سوال این است که روسیه بر خلاف آمریکا، تصمیم گرفت به ندای "هل من ناصر" نوری مالکی برای مبارزه با داعش پاسخ مثبت دهد حال آنکه واشنگتن همچنان یا در اما و اگرها و ارزیابی ها گرفتار مانده و یا قصد و نیت دیگری بغیر از کمک به بغداد دارد.

با این همه چند نکته را می توان در خصوص این که چرا روسیه درخواست کمک مالکی برای مبارزه با داعش را با روی باز پذیرفته است مورد بررسی قرار داد.

نخست: روسیه در مبارزه با تروریسم بسیار جدی تر از آمریکا است. هرچقدر آمریکایی ها در برخورد و مبارزه با تروریسم با استاندارد دوگانه عمل می کنند، روسیه نیازمند یک سیاست واحد، یکپارچه و قاطع در برابر تروریسم بوده و هست. مسکو به شدت از گسترش تروریسم در منطقه هراسناک است چرا که میزان آسیب پذیری این کشور از تروریسم بواسطه تحرکات اسلامگرایان افراطی در منطقه خودمختار داغستان به شدت افزایش یافته است. موید این ادعا انفجارهای ترویستی سال گذشته در ولگوگراد و در آستانه برگزاری المپیک زمستانی است که منجر به تنش شدیدی میان این کشور و عربستان سعودی شد. از این رو روسیه می تواند با مد نظر قرار دادن شرایط خود در داغستان و با توجه به اینکه برخی از سرکردگان و مهره های اصلی داعش متعلق به این منطقه و منطقه قفقاز هستند، با آنچه در سوریه یا عراق در حال رخ دادن است هم ذات پنداری کند.

دو: روسیه از اساس بنیادگرایی سنی، رادیکالیسم اسلامی وهابی و تکفیری را ضد تمدن بشری و بنیان کن می داند و به یقین می داند اگر این جریان صاحب تاریخ، جغرافیا، عقبه سیاسی و گذر زمان شود تهدیدی به مراتب جدی تر از گذشته برای منافع این کشور به حساب خواهد آمد. از سوی دیگر تجربه تاریخی روس ها خصوصا در افغانستان و چچن به آنها آموخته است که بنیادگرایی و رادیکالیسم مذهبی سنی در هر قالبی اعم از القاعده، طالبان و یا داعش همواره با سرویس های اطلاعاتی غربی-عربی و اسرائیلی مرتبط بوده و در هر زمانی نوک این پیکان می تواند متوجه منافع روس ها شود. پس چه بهتر که این دشمن را در همان خارج از مرزها و با هزینه دیگران نابود کرد.

سه: روسیه اگرچه ذاتا با توجه به شرایط بالا با کمک به دولت مرکزی عراق برای رویارویی با تروریست های داعش منتفع می شود اما سوای از آن به این بهانه می تواند به یکی از حوزه های مهم و قدیمی نظامی و اقتصادی از دست رفته خود در منطقه بازگردد. عراق مانند سوریه یکی از کشورهای متمایل به شوروی سابق بود و عمده زیرساخت های نظامی و اقتصادی آن با ساختارهای شوروی سابق و بعد از آن روسیه هماهنگ و منطبق بود. پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و در خلال ده سال گذشته آمریکایی ها سعی کردند به کلی این زیر ساخت ها را تغییر داده و همه آنها را وابسته به صنایع و تولیدات آمریکایی کنند. پیشرفت های ناگهانی داعش در عراق و کوتاهی آمریکا در ارسال تجهیزات نظامی لازم برای مبارزه دولت مرکزی با این گروه این فرصت را به روسیه داده است تا علاوه بر اهداف ایدئولوژیک و سیاسی که در مبارزه با تروریسم دنبال می کند به بهانه کمک به دولت مرکزی عراق، جای پای خود را مجددا در این کشور باز کند.

چهار: ارتش عراق با ساختارها و تجهیزات و ادوات جنگی روسی آموخته تر است. از آنجا که شاکله ارتش عراق تغییرات ماهوی چندانی پیدا نکرده ، برای آنها همچنان کار با تجهیزات روسی راحت تر است. آمریکایی ها بر خلاف وعده و وعیدهایی که به دولت و ارتش عراق مبنی بر آموزش و کادر سازی داده بودند، آنگونه که باید و شاید عمل نکردند. آنها سال هاست که می خواهند جنگنده های اف-16 و بالگردهای آپاچی در اختیار ارتش عراق بگذارند اما هنوز این کار را نکرده اند حال آنکه روس ها تنها در فاصله یک هفته پس از اعلام قصد خود مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی به ارتش عراق ده فروند سوخو و چندین فروند بالگرد تهاجمی به عراق تحویل داد.

پنج: روس ها در کنار سایر منافعی که از کمک به بغداد می برند، به منفعت مالی ناشی از فروش سلاح به دولت عراق نیز چشم دوخته اند. روسیه در شرایطی است که به شدت به منابع مالی نیازمند است و به هرحال بابت خدماتی که به دولت عراق ارائه می کنند قراردادهایی منعقد کرده و پول آنها را خواهد گرفت. از این منظر نیز کمک روسیه به عراق معنی دار و با ارزش است.

شش: به رخ کشیدن قدرت مانور و قدرت عمل روسیه در مقابل ضعف و تعلل آمریکا به جهانیان، دیگر هدفی است که روس ها در عراق دنبال می کنند. به این معنی که روس ها با واکنش سریعی که به درخواست کمک نوری مالکی نخست وزیر عراق از خود نشان دادند می خواهند ثابت کنند که در مبارزه با تروریسم عملگرا تر از آمریکا هستند و توان و چابکی آنها در میدان عمل بسیار فراتر از آمریکا است. این موضوع همراه با فشاری که کشورهای عربی به اوباما بخاطر ناتوانی او در حل و فصل بحران سوریه به نفع آنها وارد می کنند می تواند موضع اوباما را بیش از پیش در آمریکا و در صحنه بین المللی تضعیف کند.

هفت: روس ها با کنش گری به موقع در عراق دو پیام متفاوت را برای دوستان و دشمنان خود ارسال می کنند. ارسال پیام دلگرم کننده به طرفداران روسیه در منطقه و خصوصا روس گرایان اوکراین که آنها را امیدوار می کند که تکیه گاه قابل اعتمادی دارند و می توانند در مواقع ضروری روی کمک مسکو حساب کنند. از سوی دیگر ارسال پیام هشدار به مخالفان روسیه و برهم زنندگان امنیت و ثبات در منطقه که روسیه به هیچ وجه با تروریسم ریشه دار در بنیادگرایی و افراط گرایی سنی کنار نخواهد آمد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    از بس این چندشها نون به نرخ روز خور هستند .بزرگترین دیکتاتوری فعلی جهان؟؟؟؟؟؟؟؟ رو حمایت میکنن ولی دم از کمک به عراق برای مبارزه با تروریسم میزنند .
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    9 6
    برای اینکه در اصل ما کمک کردیم و آنها فقط بخاطر پوشش و عدم ایجاد حساسیت به ظاهر وارد شدند.بنظر می رسد تنها کمک انها هواپیمای بزرگی بود که در اختیار ما گذاشتند تا بتوانیم در پوشش روسیه کمک کنیم.
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    اتفاقا اينجا روسيه داره با عقل كار مي كنه و مي خواد ريشه تروريسم را در نطفه خفه كنه،ولي آمريكايي ها اينقدر اين دست اون دست مي كندد كه اين مشكل به يك مشكل خيلي حاد تبديل بشه
  • کریم A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    5 8
    با کمال احترام به نظر نگارنده، به نظر من تنها موارد 5، 6 و بخش اول مورد 7 درست هستند
    • حجت A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      9 2
      می شه بگید چرا بقیه نادرستند؟
    • کریم A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      3 2
      دلایل نادرست بودن بقیه از نظر من: 4 ارتش عراق در سال 2003 منحل و ارتش جدید توسط آمریکایی ها آموزش داده شده و با سلاح آمریکایی آموزش دیده 3 از لحاظ اقتصادی سودی که به روسیه میرسه در فروش اسلحه خواهد بود که در مورد 5 ذکر شده. پس مورد 3 یا تکراری هست یا مرتبط نیست 2 تاریخ روسیه نشان داده که این کشور نگران تمدن بشری، آزادی و دمکراسی خصوصا خارج از مرزهای خودش نیست و با اسلام گرا ها هم در صورتی که به نفعش باشه همکاری خواهد کرد 1 روسیه هم همانند آمریکا سیاست دوگانه داره هم در مورد تروریسم و هم سایر موارد. این رو تاریخ ثابت کرده و ما نباید گول روس ها رو بخوریم مورد دوم 7: روسیه تا همین حالا هم به اسلام گراهای داخلی هشدار کافی داده و به صورت قاطع برخورد کرده و نیازی نداره از این طریق ..
    • حجت A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      2 2
      آقای کریم ممنون از توضیحاتتون اما متاسفانه موافق نیستم. آموزش امریکایی ها به ارتش عراق صرفا از سال 2008 کلید خورد و البته ناکارآمد بود و شما باید این رو بدونید که اولا ارتشی های قدیم تن به این اموزش های جدید ندادند و سربازان جدید هم تا می خواستند یک ارتش جدید ازموده شوند به زمانی بیش از یک دهه نیاز داشتند.پس عملا شاکله ارتش عراق همچنان روسی بوده و هست. روس ها همیشه از بنیادگرایی اسلامی چه شیعه و چه سنی هراس داشته اند و از آن ضربه خورده اند حتی کمک های بی حد و حصر روس ها به صدام برای حمله به ایران ریشه در ترس اونها از انقلاب اسلامی ایران داشت. دشمنی دیرینه و خونی اونها با اخوانی ها هم که اظهر من الشمس هست. با این همه اونها شیعیان رو بهتر از سنی ها می دونن و در واقع قصدشون هم همین هست که در من
  • محمود IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    113 5
    هم روس و هم آمریکا هیچ کدام به فکر مردم منطقه نیستندفقط و فقط به فکر منافع خود می باشند .
    • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      118 2
      دقیقا همینطوره از هر طرف کشته بشه به نفع اون هاست کسی با اسرائیل هم کاری نداره
    • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      175 1
      چون عراق نفت داره و حالا که ایران و سوریه متحدشون هست بدشون نمیاد عراق رو هم به دست بیارن ، تا در نهایت بر خاورمیانه مهمترین منبع نفت و گاز جهان تسلط پیدا کنن و نفوذ امریکا رو محدود کنن و به رویای بازگشت به ابرقدرتی برسن . در جنگ منافع بین استعمارگران روسیه و امریکا ، این کشورهای وابسته به اونها هستن که ضرر میکنن خصوصا وابستگان به روسیه
  • محسن EU ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    13 1
    همه اینها رو گفتی ولی یکی رو از منظر روانشناسی سیاسی حاکمان جا انداختی اونهم: افزایش محبوبیت پوتین در پی مبارزه سریع با تروریسم ... نتایجش رو بعدا توی روزنامه های داخل ایران ببین، همینطور جهان ... ماجرای پسر ریگان رو هم که خودتون نوشتین پوتین رو جزء مهمترین رهبران جهان میداند
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    57 10
    اساس بیشتر گرفتاری های منطقه کشور روسیه ، انگلستان هستند.
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    6 6
    عالي بود
  • مجید از مراغه IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    18 2
    در جهان امروز همه کشورها دارای سیاست دوگانه شده اند و این فقط منحصر به سیاست خارجی امریکا نیست بلکه شامل حال روسیه هم میشود و شاید این سیاست دوگانه است که منطقه و جهان را بحران زده کرده است . مهمترین سوال من از نویسنده محترم این است که ایا چچنی ها و داغستانی ها از چه راهی به سوریه و عراق میایند ؟ ایا روسیه با سوریه و عراق مرز مشترک دارد ؟ ایا روسیه توان کنترل مرزهایش را ندارد ؟ ایا روسیه تندروهای چچنی و .. نمی شناسد ؟ ایا بهتر نیست که روسیه از خروج تندروهای چچنی جلوگیری کرده تا لااقل قسمتی از بحران در نطفه خفه شود ؟ ایا این سوال به ذهن مردم نمیرسد که امریکا و اروبا و روسیه در یک اقدام مشترک میخواهند افراد خطرناک کشورهای خود را با فرستادن به منطقه کشور خود را باکسازی و ایمن کنند ؟
    • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      10 3
      بخشی از تحلیل شما درست است. یعنی روسها و خیلی از اروپایی ها بدشان نمیاد که نیروهای تندروی اونها از کشور خارج بشن و در جاهایی مثل عراق و سوریه کشته بشن. اما یه سوال هست. اگر این ها کشته نشدن و تونستن همونطور که نویسنده گفته دارای سابقه و عقبه و لشگر و دفتر و دستک بشن چی؟ لذا اینجاست که نمیشه زیاد رو این تحلیل حساب باز کرد. از دستشون خیلی مواقع در می ره در خصوص قفقازی ها یه تحلیل این هست که اونها با همکاری ترکیه و گرجستان به منطقه اعزام می شن. گرجستان نقش مهمی در انتقال چچنی ها و قفقازی های بینادگرا به ترکیه و از اونجا به سوریه و عراق داره
  • بی نام A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    36 65
    این سناریو توسط امریکا تهیه شده و هدف این است 1تشکیل دولت کردستان2تجزیه عراق 3به چالش کشیدن ایران.که خوشبختانه ایران عاقلتر از اینهاست
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    روس کثیفترین دولت دنیاست وهرکس از ان حمایت کندخاین وکثیف ودزدورانتخوار ووطن فروش است. روس بیشترین اسیب را به ایران زد ولی متاسفانه اکنون دایی ایران شده ونیشش درخون مردم فروشده وشیره جان ایران را میمکد. ننگ برخاینین وطن فروش
    • کیهان خوان A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      6 137
      ای کاش همین نطق را بر علیه آمریکا که ایرباس شما رو زد و سالگردش هم دیروز بود می گفتید وطن پرست کسی در بد بودن اجنبی شک نداره اما ما می گیم شما چرا دنبال تنش زایی و دشمن درست کردن هستید ما که آمریکا و اسرائیل رو داریم و در موقعیت مخاصمه با اون ها هستیم شما چرا می خوای رابطه ما روس ها که یک رابطه رقابتی هست رو تبدیل به مخاصمه بکنی ؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      4 151
      درستش رو امام گفتن. آمریکا از شوروی بدتر شوروی از امریکا بدتر انگلیس از هر دو بدتر . شوروی و روسیه هم درعین حال زیاد فرقی با هم ندارن فقط اسمشون عوض شده و الا همون هایی هستند که بودن
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    7 6
    روس ها هزار بار از امریکایی ها کثیف تر و شیاد ترند
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    0 2
    مطمن باشی رفتن روسیه با چرغ سبز امریکا بوده وعلتش اینه که ایران به نفع عراق وارد نشود تا کشور ایران برای عرقیها ملکه نجات مردم عراق از دست داعش نشود د وبعدا در شرایط دیگر امریکا می تواند نقش روس را در عراق خاموش کند
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    1 4
    همزادپنداری نه همذات پنداری
  • اسماعیل A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    0 1
    به نظر من سیاست کشورهای غربی در قبال بحران سوریه و عراق معقولانه میباشد ولی کافی نیست آنها برایشان مطلوبتر است تروریستها با هزینه خود کشورهای اسلامی از بین بروند غافل از اینکه آنها باید تئوریسینهای آنها را از بین ببرند مانند علمای وهابی در عربستان که غیر از خود همه محکوم به مرگ هستند