"نظارت" نماد صداقت و توان دولت

اگر توان نظارتی جامعه به صورت عملی در آید همه شاهد اجرای عدالت نسبی در جامعه خواهند بود . جامعه ای که مدعی پیروی از حکومت عدل علی (ع) است

وقتی درد دلمان را از زبان رئیس جمهورمان می شنویم خوشحال می شویم که حد اقل آن کسی که برای ریاست قوه ی مجریه انتخاب کرده ایم از مشکلاتمان آگاه است . احساس می کند که بیکاری جوانانمان می تواند سر منشا بسیاری از مشکلات و انحرافات باشد .
می داند که به نام دشمنی با استکبار، جیب مردم را خالی می کنند و با استفاده از خلوص و پاکی ملت بلایی به سرمان می آورند که هر چه می دویم توان بر طرف کردن مشکلات اولیه ی زندگی را نداریم .
آقای رئیس جمهور همه می دانیم که گرانی و تورم در بهترین حالتش، رمق خانواده ها را گرفته است .یک پدر و مادر بعد از عبور از هزار توی مصائب خوشحالند که دختر یا پسرشان را می خواهند به خانه ی بخت بفرستند و به جای خوشحالی برای این اتفاق میمون و خجسته تازه فشار مضاعف تشکیل یک خانواده ی جدید بر دوششان سنگینی می کند که چگونه ابتدائی ترین نیازهای یک زوج جوان را تهیه کنند و آنها را سر و سامان بخشند.
در کمتر خانواده ای است که یک یا دو جوان تحصیل کرده با مدارک عالی و وضعیت تحصیلی فوق العاده حضور نداشته باشند ودر عین حال با بلا تکلیفی آئینه ی دق والدینشان نباشند . بله با هزاران امید و آرزو درس خوانده و هزینه کرده اند و حالا که زمان برداشت محصول زندگیشان شده است ،باید شاهد پلاسیده شدن یا سوختن خرمن امید و آرزویشان باشند .
آقای رئیس جمهور صبر شما ستودنی است وسپاسگزاریم که وقتتان را صرف خدمت کرده اید و نمی گذارید بهانه جویان شما را از فعالیت بازدارند ولی شما هم بهتر از هر کس می دانید که بیان مشکلات به معنی حل آنها نیست .گفتارتان با همه ی زیبایی اصطلاحأ " انشایی" است و جز همدردی مشکلی را حل نمی کند.فرض کنید عده ای از صداقت مردم سوء استفاده می کنند، بیکاری وجود دارد ، گرانفروشی و کم فروشی هم وجود دارد .وضعیت مردم از نظر فرهنگی مناسب نیست وصدها معضل دیگر که حتمأ مردم هم از آنها مطلعند و چون از دروغ و ریا خسته شده بودند و شاهد تعطیلی کارخانه هایشان بودند پای صندوق رأی آمدند و آنچه در توانشان بود برای کمک به خودشان با رأی به شما انجام دادند.
اگر مجموعه ی سخنرانیهای یک دهه ی اخیر را دسته بندی بفرمایید مشاهده خواهید فرمود که مسوولین محترم بارها و بارها مشکلات مردم را به خوبی بیان فرموده و مردم از اینکه هم صدایی یافته اند و کسی دردشان را بیان کرده است احساس رضایت کرده اند به خود امید داده اند ولی چه فایده بعد از مدتی بدون هیچ اتفاق عملی باز منتظرند تا دراوج نا امیدی کسی پیدا شود وباز همدردی کند.
تا اینجای موضوع و بیان مشکلات نه تنها بد نیست که بسیار هم عالی است .همه می دانیم که شما از وجود مشاوران عالیقدر بر خوردارید و خودتان در طول سوابق کاریتان ثابت کرده اید که بهره ی خدادادی خوبی در جذب قلوب دارید .حالا گمان نمی فرمایید که در کنار تمام فعالیت های دراز مدت و کوتاه مدت خدمتتان ؛وقت آن رسیده باشد که با کمک دو قوه ی دیگر، دست به کاری بزنید که همه آن را احساس کنند و عملأ دلخوش به روند رو به جلو دولتی باشند که آن را از خود می دانند و باتمام وجود پشت سرش ایستاده و حاضر به کمک هستند ؟
آقای رئیس جمهور ما بیش از هر چیز در حال حاضر نیاز به "نظارت" داریم . نظارت در همه ی سطوح اجتماعی . از بقالی و خرازی محل گرفته تا ادارات دولتی و نهادهای خصوصی و تعاونی.
آقای رئیس جمهور این احساس اصلأ احساس خوبی نیست که هر کس هر طور دوست دارد خدمتش را به مردم عرضه کند و هیچ نظارتی بر او و بر کارش وجود نداشته باشد . نگران بودجه و منبع در آمدش نباشید شما فراخوانی کمک داشته باشید مطمئن باشید که حد اقل همان نیروهای آموزش و پرورش(مثل همیشه) کمک کار شما خواهند بود .یک آموزش چند ساعتی لازم دارد و یک همت فرهنگی تا لا اقل این ایمنی در زندگی مردم وجود داشته باشد که پولشان را به محصولی می دهند که در تمام نقاط یک شهر قیمت مشترکی دارد .یا در انجام یک کار دولتی چیزی به معنی زیر میزی و حق حساب وجود ندارد.
نیاز مهم ما در حال حاضر نظارت است و بس.نمی دانم با توجه به ساختار تعریف شده و وجود نیروهای بازرس و با تجربه چه شده است که فکر کرده ایم جامعه ی ما فرهنگ خود نظارتی پیدا کرده است؟ واقعیت جدای از شعارها، مردم را کلافه کرده است .به جای همه ی آن جملات زیبا ولی انشائی ؛ترتیبی اتخاذ فرمایید تا چشم بیدار حاکمیت نظارت درست خود را بر مال و جان مردم بگشاید .ما نیازمند نظارتیم ،قانونگذار و قاضی هر دو منتظر یک هماهنگی هستند .باز هم یاد آوری می کنیم که یکی از جنبه های قوی حکومت علی(ع) جنبه ی نظارتی آن بود .نظارت همراه با مجازات متخلف ، دمیدن اولین نفس موثر در احیاء روحیه ی تضعیف شده ی همان مردمی است که می دانیم دلسوزشان هستید . یا علی مدد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 355092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۵
    3 0
    جانا سخن از زبان ما می گویی