۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۲۳

بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری‌های الکترونیکی جهان در لاس‌وگاس، از امروز تا 3 روز آینده، میزبان جدیدترین دستاوردهای دنیای فناوری خواهد بود. گزارش‌های روزانه خبرآنلاین را از سی.ای.اس 2010 دنبال کنید.

مجید جویا: سی.‌ای‌.اس یا نمایشگاه ابزارهای الکترونیکی مصرفی، هر سال از 7 تا 10 ژانویه در لاس‌وگاس ایالات متحده برگزار می‌شود و ابزارهای جدیدی که در سال نو به بازار عرضه خواهند شد، در آن معرفی می‌شوند. سی.ای.اس امسال میزبان بیست‌هزار محصول از 140 کشور جهان است و بیش از 2700 شرکت، تازه‌ترین دستاوردهای خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند.
سی‌نت
در گزارشی به معرفی برترین نوآوری‌های ارایه‌شده در نمایشگاه امسال پرداخته است که اولین بخش آن، امروز تقدیم می‌شود. بخش دوم و سوم این گزارش، فردا و پس فردا تقدیم خواهد شد.

دو روز مکالمه تصویری با وی.فون
با تشکر از Saygus، شرکت کوچک متخصص نرم‌افزارهای مکالمه تصویری، وریزون اولین شرکتی خواهد بود که تلفنی با قابلیت ویدیوکنفرانس دوطرفه را ارائه می‌کند. این تلفن که وی‌فون نام گرفته، به یک نمایشگر بزرگ لمسی، کی‌برد کشویی و یک شتاب‌سنج 3بعدی مجهز است و احتمالا برادر خود، موتورولا دروید و رقیبش آی‌فون را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

وی‌فون اولین ابزار همراهی خواهد بود که در «برنامه تشویقی توسعه آزاد» وریزون تایید شده است. این برنامه، تولیدکنندگان را به ساخت فناوری‌های سازگار با شبکه وریزون تشویق می‌کند و این، درحالی است که تاکنون، این شرکت تنها محصولات غیر مصرفی را تایید می‌کرد.

شرکت سایگوس تاکنون توانسته جایزه بهترین نوآوری در دسته ابزار دستی بی‌سیم را از جوایز طراحی و مهندسی سال 2010 در روز 10 نوامبر به دست بیاورد؛ جایزه‌ای که قطعا لیاقت ان را داشت. در کنار مکالمه ویدیویی دو طرفه به مدت 24 ساعت با کیفیت 30 فریم در ثانیه، این تلفن می‌تواند به عنوان یک نقطه دسترسی بی‌سیم برای حداکثر 8 ابزار کار کند. همچنین یک دوربین 5.1 مگاپیکسلی مجهز به فلاش هم در پشت دوربین همراه با رادیوی موج اف.ام و یک قطب‌نمای دیجیتال در آن نصب شده است.

متاسفانه نمی‌توان این موبایل را در فروشگاه‌ها یافت، چراکه فقط به صورت مستقیم و از طریق سایگوس به مشتریان فروخته می‌شود. قیمت نهایی آن نیز هنوز مشخص نشده است.

کاهش زباله‌های الکترونیکی با شاپ‌جیمی
تکان‌های ناخواسته به‌هنگام حمل و نقل، گاهی منجر به ترک برداشتن، شکستن و یا ضربه‌خوردگی تلویزیون‌ها می‌شود. معمولا در این حالت، تلویزیون را بی‌استفاده می‌نامند. اما سایت ShopJimmy.com چنین فکری نمی‌کند. این شرکت در سال جاری 3 میلیون دلار از جدا کردن قطعات سالم این تلویزیون‌های معیوب سود برد.

هر هفته، شاپ‌جیمی بین 800 تا 1000 تلویزیون شکسته دریافت می‌کند تا با جدا کردن قطعات سالم، آنها را به تعمیرگاه‌های کوچک تلویزیون بفروشد. رایان زارلنگو، مدیر بازاریابی شاپ‌جیمی.کام می‌گوید: «ما می‌خواهیم زباله‌های الکترونیکی را که در نهایت از محل‌های دفن زباله سر در می‌آورند، کاهش دهیم».

این شرکت هم‌چنین با کاستن از تقاضای تولید قطعات جدید، به حفظ منابع طبیعی نیز کمک می‌کند که صدالبته خیلی گران‌قیمت‌تر از قطعات جدا شده جیمی هم هستند. ولی شاپ‌جیمی برنامه‌های بزرگ‌تری را برای صنعت تعمیر تلویزیون در سر دارد. به گفته زارلنگو، این شرکت به دنبال پر کردن خلا بین تعمیرکاران قطعات الکترونیک و تجارت الکترونیک است. تعمیرکاران قطعات الکترونیک قادر خواهند بود فروشگاه‌های شاپ‌جیمی خود را باز کنند تا در آن، قطعات نو یا دست دوم تلویزیون را بفروشند. اما مسئله اصلی در مورد تعمیرکاران تلویزیون این است که این گروه عموما آشنایی چندانی با دنیای اینترنت ندارند، و نیاز به کسانی دارند که این کار را به آنها بیاموزد.

بگذارید پدربزرگ‌ها صدای تلویزیون را زیاد کنند
یکی از ناراحت‌کننده‌ترین مشکلات خانواده‌های پرجمعیت، این است که هر قدر سن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها افزایش می‌یابد، صدای تلویزیون هم بیشتر می‌شود! اما محصول TV Ears، مجموعه هدست بی‌سیمی است که به پدربزرگ شما اجازه می‌دهد بدون مزاحمت برای دیگران به تلویزیون گوش کند.

یک فرستنده کوچک به خروجی صدای تلویزیون، گیرنده ماهواره، ویدیو و یا هر دستگاه صوتی و تصویری دیگر متصل به تلویزیون وصل می‌شود و صدای تلویزیون را به گوشی می‌فرستد. روی گوشی نیز یک پیچ تنظیم صدا قرار دارد که با آن می‌توان صدا را به میزان دلخواه تنظیم کرد. این سیستم به رغم این‌که خیلی پیش پا افتاده به نظر می‌رسد، ولی می‌تواند نقش مهمی در کاستن از درگیری‌های اعضای خانواده بازی کند.

 

 

 

ترکیب نت‌بوک و کتاب الکترونیکی
شرکت Entourage Systems که برای اولین بار در سی.ای‌.اس شرکت می‌کند، خود را برای ارائه Entourage Edge آماده می‌کند، ابزاری که دو فناوری محبوب نت‌بوک و ای‌ریدر را یک‌جا جمع کرده است.

اصغر مصطفی، مدیرعامل این شرکت، یک کارآفرین شناخته شده است. این ابزار از دید وی بیشتر برای دنش آموزان دبیرستانی و دانشجویان کالج که می‌خواهند کوله‌پشتی سبک‌تری داشته باشند، مناسب است. آمازون تلاش کرد با کیندل دی‌ایکس به همین نیاز پاسخ دهد، ولی دانشجویان کالج‌ها از این فناوری استقبال خوبی به عمل نیاوردند، خصوصا به دلیل قیمت آن.

انتوریج از تمام ویژگی‌های کیندل به همراه توانایی‌های یک نت‌بوک بهره می‌برد. این دستگاه، دو نمایشگر با عملکردهای مستقل دارد که می‌توانند هم‌زمان کار کنند. قیمت این دستگاه نیز نزدیک به قیمت کیندل تعیین شده و با قیمت 490 دلار، از بهمن‌ماه در فروشگاه‌ها خواهد بود.

موسیقی را با KOR-fx لمس کنید
شرکت Immerz که تا همین اواخر شرکتی تک نفره بود، ابزاری برای احساسی واقعی از بازی، فیلم و یا موسیقی خلق کرده است. این دستگاه از دو ابزار پلاستیکی تشکیل شده که روی سینه قرار می‌گیرند و لرزه‌هایی هماهنگ با سیگنال‌های صوتی دریافت شده ایجاد می‌کنند.

شهریار افشار، فیزیک‌دان و رئیس شرکت، آن را فناوری آکوستو- هپتیک می‌نامد. شهریار افشار به‌خاطر آزمایشی در دانشگاه هاروارد مشهور شد که خودش، آن‌را در تناقض با یکی از اصول بنیادین مکانیک کوانتوم تفسیر کرد؛ اما این تفسیر با انتقادهای فراوانی روبرو شد و بحث پیرامون آن هنوز ادامه دارد.

خوشبختانه (برای دنیای فناوری)، او پس از آن به سوی کور-اف‌ایکس روی آورد. ایده اولیه آن پس‌از جدل‌های بی‌حاصل او با دانشجویان کالج به ذهنش رسید: چرا هیچ‌کس نمی‌تواند بازی‌های ویدیویی را با صدای کم انجام دهد؟ او دریافت که افزایش صدا در سطحی کرکننده، تلاشی برای احساس باس است، دقیقا مانند احساس فیزیکی انفجار در بازی کانتراسترایک.

البته چنین اختراعی برای سالخوردگان یا بانوان باردار جالب نخواهد بود، ولی هستند کسان دیگری که از این فناوری استقبال کنند. مثلا در سینماهای جدید می‌توان با استفاده از آن، فیلم بعدی شرک را 4بعدی احساس کرد! این سینماها هم‌اکنون فیلم‌ها را با گرافیک 3بعدی، صندلی‌های متحرک و دیگر جلوه‌های ویژه نمایش می‌دهند، ولی شاید بتوانند از فناوری منحصر به فرد ایمرز هم استفاده کنند.

ایمرز در چین و تایوان تولید خواهد شد و انتظار می‌رود که با قیمت 250 تا 350 دلار (که مشابه قیمت هدفون‌های پیشرفته است) به فروش برسد.

جارو برقی خودکار Neato
مدت‌های طولانی است که رومبا حاکم بازار جارو‌های روباتیک است، ولی یک شرکت کارآفرینی جدید به‌نام Neato Robotic در نظر دارد تا در ماه فوریه / بهمن با یک جاروی اتوماتیک جدید به قیمت 400 دلار، سهمی از این بازار را به خود اختصاص دهد و در آینده محصولات روباتیک خانگی دیگری را نیز به بازار عرضه کند.

محصول اول این شرکت نیتو XV-11 نام خواهد داشت، برتر از جاروهای رومبا خواهد بود. کارشناسان نیتو می‌گویند که این جارو هوشمندتر است، چرا که از یک سیستم مکان‌یابی لیزری با فناوری بالا بهره می‌برد تا اتاق را پیمایش کند و از موانع اجتناب کند. و از آنجا که هوشنمدتر است، اتاق را به نحو موثرتری تمیز می‌کند، و می‌تواند کار خود را سریع‌تر انجام دهد.

این جارو با استفاده از یک باتری قابل شارژ و تعویض می‌تواند به مدت نیم ساعت کار کند و هنگامی هم که شارژ باتری جارو در شرف اتمام بود، خودکار به محل نصب خود بر می‌گردد تا شارژ شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 35094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۸
    0 0
    جالب بود. ممنون
  • a IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۸
    0 0
    عالی