زبان قبیله اژدهادوست «بازی تاج و تخت» از کجا آمد؟

دیوید پیترسن زبان‌شناس در مصاحبه‌ای از اختراع زبان دوتراکی در سریال «بازی تاج و تخت» گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین٬ زبان دوتراکی شاید زبان خوش‌آهنگی نباشد٬ اما این زبان والرین‌ها که زبان کال و کالیسی است بی‌شک نقش مهمی در خط داستانی سریال «بازی تاج و تخت» داشته است. کالیسی بانوی این قبیله صاحب سه تخم اژدهاست که نقش مهمی در سریال دارند.

شکل ابتدایی این زبان را جرج آر. آر. مارتین در کتاب «ترانه آتش و یخ» ابداع کرد. بعدا که این کتاب منبع اقتباس سریال «بازی تاج و تخت» شد٬ دیوید پیترسن زبانی اختراع کرد تا والرین‌ها با آن سخن گویند. زبانی که در آن «سلام» به لغت طولانی «ماتچومارون» و «زمستان می‌شود» به عبارت «آهشکه جادا» بدل شده است.

پیترسن زبان‌شناس است و انگار تنها آدمی است که با ابداع زبان‌های خیالی روزگار می‌گذراند. او در مصاحبه با برنت بمبری در برنامه «روز 6» که از شبکه سی‌بی‌سی پخش شد درباره اختراع یک زبان گفت: «این کار مراحل بسیار زیادی دارد. و راستش چنین کاری همیشه با یک مخترع شروع می‌شود.»

پیترسن که در کالیفرنیا زندگی می‌کند درواقع مخترع زبان والرین‌هاست. او می‌گوید زبان‌های خیالی اساس بسیاری از متن‌های حماسی فانتزی هستند و جرج آر. آر. تالکین٬ خالق «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» یکی از چهره‌های تاثیرگذار در این زمینه است که ابداع زبان خیالی را وارد مرحله جدیدی کرد.

«اولین نفر در این زمینه تالکین بود... او اولین کسی بود که حس کرد خلق یک زبان کار بانمکی است و می‌تواند جالب باشد. و از طرفی حس می‌کرد این کار لایه‌ای جدید به کارش اضافه می‌کند.»

پیترسن برای خلق زبان دوتراکی به منبع اقتباس سریال رجوع کرده است؛ «من با کتاب‌ها شروع کردم. زبان جرج آر. آر. مارتین منبع من بود٬ کاملا جدی می‌گویم. برایم مهم بود که هر لغتی او ابداع کرده و در کتاب‌ها به کار برده در نسخه نهایی سریال باشد.»

این زبان‌شناس درباره نام زبان هم گفت که دوتراکی نام نژادی خیالی از جنگجویان اسب‌سوار است.

سریال تاریخی و حماسی «بازی تاج و تخت» یکی از سریال‌های بسیار موفق شبکه اچ‌بی‌او است که این روزه فصل چهارم آن روی آنتن رفته است.

سی‌بی‌سی / 19 آوریل / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 350403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    91 2
    ببینید برای یه سریال چقدر زحمت میکشند و حتی با زبان شناسها هم مشورت میکنند.
    • بی نام A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
      31 1
      آنها فیلم و تفریح را تبدیل به صنعت کردن و ما صنعت را به بازی گرفتیم
  • ebi IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
    32 3
    این سریال عالیه . . . توصیه می شود شدیدا