عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت:مدیران تحرک لازم را برای حرکت های جهادی ندارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم معتقد است مهمترین مانع بر سر راه تحقق شعار های سال شعارزده شدن است.

مریم هدیه لو: سید محمد بیاتیان نماینده مردم بیجار و دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص شعار سال معتقد است که مهمترین مانع بر سر راه تحقق شعار های سال شعارزده شدن و پرداختن به مسایل فرعی به جای مسایل اصلی است.

به نظر این نماینده مجلس برای تحقق شعار فرهنگی امسال در ابتدا باید فکری برای نهادهای متعدد تصمیم گیر در حوزه فرهنگ کرد و برای تحقق شعار اقتصادی باید قانون گریزی ها را حل کرد و مسئولین ضعف های جدی در مدیریت جهادی را برطرف کنند.

وی معتقد است که مدیریت جهادی دو دولت اصلاحات و سازندگی نمونه خوبی برای معرفی است اما در حال حاضر استفاده از مدیرانی با معدل سنی بسیار بالا که البته صاحب تجربه هستند،مدیریت جهادی را محقق نمی کند.

  

براساس تجربه سال های گذشته، فکر می کنید چه موانعی برای تحقق شعار سال وجود دارد؟

متاسفانه در سال های گذشته در بحث شعار سال ها که مقام معظم رهبری مطرح می فرمودند، ما یک مقدار شعار زده شدیم به این معنی که فقط آن را در سخنرانی و مقاله ها و در کنگره ها به عنوان زینت کلمات استفاده می کنیم و در عمل اتفاقی نیافتاده است.البته مردم به نوعی به صورت صد در صدی عمل می کنند و در سال 92 ، بحث حماسه سیاسی را در انتخابات ریاست جمهوری با حضور حداکثری شان و در22 بهمن و حضوردر راهپیمایی کاملا ثابت کردند.

از نظر شما مهمترین موانعی که بر سر راه تحقق شعار سال 93 وجود دارد چیست؟در حوزه مردم یا مسئولین؟

 موانعی که وجود دارد، متفاوت است. یکی از آن ها شاید این باشد که اگر می توانستیم جهت بودجه سال 93 را به سمت بحث های فرهنگی و اقتصادی هدایت کرده و یک بازنگری در آن صورت بدهیم .اگر توجه جدی تری در مباحث فرهنگی و حساسیت هایی که در این زمینه وجود دارد،می داشتیم ، می توانستیم بیش از حالا به تحقق جدی این شعار امید داشته باشیم.

 مقام معظم رهبری در پایان سال قبل و هم درزمینه شعارسال به بحث فرهنگ، کاملا و به صورت جدی به این مساله پرداختند. در مورد فرهنگ هم در بحث بودجه ها ، هزینه ها، جهت گیری ها و هم در بحث های نظارتی که وظیفه مجلس است، حتما بایستی مقداری دقیق تر وهماهنگ تر عمل کرد.

دقیقا چه کاری باید کرد؟

 متاسفانه ما نهادهای فرهنگی فراوانی داریم که برخی دولتی و برخی غیر دولتی هستند ولی هیچ سیاست واحدی در این ها دنبال نمی شود، بعضی اوقات برآیند کار همدیگر را  به صورتی خنثی می کنند، باید یک مقدار مدیریت واحد در بحث فرهنگی را جدی تر گرفت.

مشکلات و موانع تحقق شعارهای اقتصادی که در سال های گذشته بارها مطرح شده چیست؟

در بحث اقتصادی هم موانعی که وجود دارد بیشتر ناهماهنگی ها بین دستگاه های اجرایی و بعضا قانون گریزی است و در بخش اهم آن ما باید برای برنامه ششم توسعه به سمتی حرکت کنیم که این سیاست ها و جهت گیری ها حتما در آن لحاظ شود یعنی هم افق 1404 را در نظر بگیریم هم شعار سال  و هم سیاست های اقتصاد مقاومتی را در نظر بگیریم که بتوانیم از شعار زدگی به عمل گرایی برسیم و حداقل نزد مقام معظم رهبری و مردم رو سفید شویم.

مدیریت جهادی در حال حاضر در کدام بخش ضعیف است، مسئولین یا مردم؟

مدیریت جهادی مطمئنا در مسئولین ضعیف است.

چه کار باید کرد، به نظر شما این رخنه عدم اهتمام به مدیریت جهادی در بین مسئولین آیا در عرض یک سال و یک برنامه توسعه رفع خواهد شد؟

در بحث توسعه می شود مدیریت جهادی را به نوعی حل کرد و به عمل رساند. بسیاری ازمدیرانی که ما داریم این ضعف جدی را دارند. انتقادی که به دولت فعلی حتی دارم این است که معدل سنی وزرا در دولت بسیار بالاست و معاونین وزرا هم همینطورهستند، این مدیران با تجربه هستند ولی تحرک لازم را برای کار جهادی ندارند. باید در این مورد بازنگری شود.

 از ابتدا هم خیلی از دلسوزان اعتقاد داشتند که باید در بحث چیدمان مدیران اجرایی کشور، بازنگری شود تا بازگشت به عقب نکنیم. آن افراد اغلب مدیران دولت سازندگی و اصلاحات هستند. اگر می خواستیم در بحث مدیریت جهادی به جایی برسیم باید آن دو دولت چه دولت سازندگی و چه دولت اصلاحات به عنوان دولت های نمونه معرفی می شدند.

 من معتقدم که ما باید مدیریت را در اختیار جوانان قرار دهیم و از تجربه با تجربه ها هم استفاده کنیم تا بتوانیم مدیریت جهادی را اجرایی کنیم، مدیریت اجرایی با افرادی که تحرک جسمانی و مدیریتی ندارند، شدنی نیست.

تعریف شما از مدیریت جهادی چیست؟

 مدیریت جهادی یعنی اینکه ما خود را مستقل و غیر وابسته بدانیم. درست است که در سیاست خارجی باید تلاش کرد ولی آنچه که مهم است در سیاست داخلی و در کار اجرا باید نگاهمان به داخل و پتانسیل های داخلی خودمان باشد.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 346782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =