گسترده‌ترین جستجوی ماهواره‌ای برای یافتن هواپیمای گم‌شده مالزی

4 شبانه‌روز پس از مفقود شدن هواپیمای مسافربری مالزی ایزلاینز، دولت چین ماموریت ده ماهواره خود را به یافتن نشانه‌هایی از این هواپیما تغییر داد.

محمدامین آهنگری: دولت چین اعلام کرد ۱۰ ماهواره خود را برای جستجوی آثار هواپیمای ناپدید شده مالزی به کار گرفته است. هواپیمای متعلق به خط هوایی مالزی ایرلاینز یک ساعت پس از پرواز بامداد شنبه گذشته به وقت محلی با 239 سرنشین شامل 227 مسافر و 12 خدمه در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد و هنوز هیچ‌گونه شواهد و نشانه قطعی در خصوص سرنوشت این هواپیما به دست نیامده است.

به گفته رسانه‌های چینی، وزارت دفاع این کشور برای پیدا کردن آثار این هواپیما که ۱۵۴ تبعه این کشور را با خود حمل می‌کرد، موقعیت چندین ماهواره خود را در فضا تغییر داده است. مرکز پایش ماهواره‌ای شیان چین نیز مأموریت‌های اصلی برخی ماهواره‌های خود را به صورت تعلیق در‌آورده و آن‌ها را برای کمک به جستجوی هواپیمای ناپدیدشده اختصاص داده است.

چین در این برنامه جستجوی فضایی که در نوع خود گسترده و کم‌نظیر است، بر ماهواره‌های نظارت بر زمین گائوفن که از دوربین‌هایی با دقت بسیار بالا برخوردار هستند و در ارتفاعی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر قرارگرفته‌اند تکیه کرده است. در گزارش‌های مختلف برای این سری ماهواره‌ها از دقت تفکیک مکانی معادل ۸۰ سانتی‌متر تا ۱ متر ذکر شده است؛ اما ماهواره‌های نظارت بر زمین تنها گزینه چین در این عملیات نیستند. این کشور از انواع مختلف ماهواره‌ها بهره گرفته است. ماهواره‌های مخابراتی چین برای تقویت ارتباطات نیروهای امدادی که در زمین، هوا و دریا در حال جستجوی منطقه هستند به کار گرفته‌شده‌اند و ماهواره‌های هواشناسی نیز برای پیش‌بینی وضعیت هوای منطقه جستجو، فعالیت خود را متمرکز کرده‌اند.

پیش از این نیز در زلزله مهیب چند ماه پیش پاکستان که تلفات و خسارات گسترده‌ای بر جای گذاشت، چین با ارائه تصاویر ماهواره‌ای توانست نقش فعالی در امدادرسانی و برآورد خسارات بر عهده گیرد.

امروزه از ماهواره‌ها در هنگام وقوع بلایای طبیعی برای انجام مأموریت‌های مختلفی استفاده می‌شود. ماهواره‌ها می‌توانند وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور و نیز روند مهار یا گسترش آتش را با دقت و سرعت بالایی آشکارسازی کنند. همچنین پایش یونوسفر و پیش‌بینی تغییرات بحرانی جوی با استفاده از فناوری‌های فضایی، به سادگی امکان‌پذیر است. از طرفی این فناوری‌ها می‌توانند با پایش حرکت‌های تکتونیکی پوسته زمین به پیش‌بینی زلزله پرداخته و جان بسیاری از انسان‌ها را نجات دهند، یا پس از وقوع بلایا به سرعت خسارات وارده را برآورد کرده تا منابع به صورتی هوشمندانه، سریع و صحیح با توجه به شدت خسارات در نواحی مختلف تخصیص یابد. ماهواره‌ها می‌توانند در عملیات جستجو و نجات نیز نقش پر رنگی داشته باشند. این نکته حائز اهمیت است که در شرایط بحران زیرساخت‌های زمینی صدمه می‌بینند، اما ماهواره‌ها می‌توانند فارغ از حوادث روی زمین برای برگرداندن شرایط به حال طبیعی به گونه‌ای پایدار به اطلاع‌رسانی پرداخته و ارتباطات را برقرار نگاه دارند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    71 8
    روسیه توانست شلیک دو موشک اسرائیلی را از وسط مدیترانه تا محل اصابت اون رو دقیق اعلام کنه اما اینجا یک هواپیمای بزرگ مسافربری در رادارها قابل ردیابی نیست؟
  • بی نام US ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    30 4
    حجم تصاویر ماهواره ای خیلی زیاده و به این راحتی نمیشه همش رو بررسی کرد. اینطور مواقع باید تصاویر رو به طور کسترده در سطح جهان منتشر کنند که مردم دنیا به دنبال علائم بگردند. اینکار رو ناسا برای مطالعه فضا انجام میده.
  • واقعييت A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    39 23
    دوستان قطعا اتفاق ماورائي رخ داده.حتي يك كشتي تفريحي شخصي اگر زير آب بره با پالسهايي كه توليد ميكنه محل خودش رو نشون ميده.چه برسه به هواپيماي پيشرفته اي مثل اين.در كل جداي از اين تعاريف جعبه سياه هر هواپيمايي هر جا كه باشه و هر بلاي سرش بياد.با جي پي اس و هم با پالسهايي كه توليد ميكنه محل خودش رو نشون ميده.رادارهايي كه اجسام پرنده فلزي رو رديابي ميكنند كاري با ارتباط راديويي داشتن يا نداشتن اون جسم(هواپيما) با مراكز برج مراقبت ندارند.اگه يكم توي اينترنت در مورد اين نوع ارتباط ها بخونيد ميفهميد من چي ميگم.اين كه هواپيماي جنگي نبوده كه سيستم رادار گريز داشته باشه. وقتي پايگاه نظامي مالزي گفته از رادار محو شده واقعا اتفاق عجيبيه...
    • بی نام A1 ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      5 0
      اقيانوس خيلي بزرگتر از اونه كه فكرش رو بكني!
  • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    46 8
    چین به نفع مردم هم کار میکنه؟! جدی؟! در راه رضای خدا؟!
  • بی نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    3 1
    من که می گم از جو زمین خارج شده ، ارتفاعش بالا بوده کلا محو شده الان همشون پیش ستاره هان...
  • ناهید A1 ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    5 0
    سلام من شنیدم که میگن19 نفر از سرنشین های این هواپیما گوشیشون زنگ میخوره ولی هیچکی جواب نمیده!!!!!فقط خدا خودش میدونه که چی شده...
  • علی A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    5 0
    یاد فیلم lost افتادم
  • ازاده US ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
    3 6
    چرا مالزی و چین رو با روسیه و امریکا مقایسه میکنید؟ این دو کشور هر چند وقت یه بار برای اینکه قدرت نظامیشون رو به رخ بکشن یه سناریو جدید طراحی میکنن و منو شما قربانیان اصلی این سناریو ها هستیم ! اما وقتی این نوع اتفاقات رخ میده تازه میفهمیم اونقدرا هم علم و مخصوصا صنعت هوافضا پیشرفت نکرده و هنوز دوره ایده الی که منو شما فکر میکنیم نرسیده !!
  • saeed IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۸
    0 1
    یک عدد هواپیمای مسافربری پیدا شده است . صاحب هواپیما با ذکر مشخصات و پرداخت مژدگانی به بنده مراجعه نماید . با تشکر