فارس نوشت:

علیرغم پیشرفت‌های تکنولوژی در زمینه ارتباطات، ماهواره و رادار، سرنوشت جت مسافربری مالزی ایرلاینز بعد از ۵ روز جستجو همچنان نامعلوم است.

اگر با شماره تماس اضطراری در حاشیه یک جاده تماس بگیرید سیستم GPS و رادارها می‌توانند محل دقیق جایی که درخواست کمک شده است را تعیین کنند. هواپیماهای مسافربری به نقشه‌هایی دسترسی دارند که محل دقیق مسیر حرکت آنها را در طول سفر مشخص می‌کنند. سیستم‌هایی مانند WIFI و گوگل می‌دانند شما از کجا به کجا سفر می‌کنید و حتی پیشنهاداتی به شما درباره سفر و غذایی که می‌خواهید بخورید ارائه می‌کنند.

روزنامه واشنگتن پست در این زمینه می‌نویسد: با این همه توانایی، چگونه است که پرواز MH370 خطوط هوایی مالزی گم شده است و اثری از آن نیست؟ پاسخ آن شاید به محدودیت توانایی‌های تکنولوژیک ما برگردد.

چه اتفاقی برای رادار افتاده است؟

همه ما می‌دانیم که از رادار برای کنترل ترافیک هوایی استفاده می‌شود و مسیر یک پرواز را مشخص می‌کند اما رادار نیز دارای محدودیت‌هایی است و شما نمی‌توانید مثلا در وسط اقیانوس یک ایستگاه راداری نصب کنید. بنابراین خلبان‌ها معمولا از دیگر ابزارها مانند ارتباط رادیویی برای تحت کنترل ماندن استفاده می‌کنند. در این زمان کنترل‌کننده‌ها فقط یک تصویر کلی از جایی که هواپیما در حرکت است، دارند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، پرواز MH370 احتمالا در لحظات پایانی ارتباط خود، با رادار نظامی تماس داشته است اما اینکه کنترل هواپیمایی کشوری می‌دانست هواپیما کجا قرار دارد کمتر مشخص است و به دلیل اینکه این فرستنده با رادار کار می‌کند بنابراین هواپیما نزدیک ساحل بوده است چرا که ایستگاه رادار زمینی باید با آن ارتباط می‌داشته است.

آیا نقشه‌هایی که مسافران هنگام پرواز روی مانیتور خود می‌بینند می‌توانند محل پرواز را مشخص کنند؟

نه کاملا. انجمن خلبانان و مالکان هواپیماها می‌گویند؛ نقشه‌هایی که شما در جلو و پشت صندلی‌های خود در هواپیما می‌بینید نتیجه داده‌هایی هستند که توسط ایستگاه‌های زمینی جمع آوری می‌شوند که در فرمتی که شما می‌بینید بسته بندی شده‌اند. بنابراین حتی اگر شما به این اطلاعات دست پیدا کنید نیز ممکن است دربردارنده همه ناشناخته‌هایی باشند که در تحقیقات اکنون با آن مواجه هستید.

آیا کسی می‌تواند فرستنده هواپیما را غیرفعال یا خاموش کند؟

خلبان می‌تواند در مواقع اضطراری پیام‌ها را روی فرستنده کدبندی کند اما ما واقعا مطمئن نیستیم که واقعا چه بر سر فرستنده این هواپیما آمده است. ما نمی‌دانیم آیا کسی آن را دستکاری کرده است یا نه. گزارش‌ها می‌گویند که هیچ کسی در هواپیما پیامی درباره وقوع فاجعه یا هر نوع دیگر آن مخابره نکرده است. این نشان می‌دهد که هیچ کس زمان کافی برای درخواست کمک در آن شرایط نقص فنی یا هر نوع اختلال دیگر را نداشته است. اگر فرد مهاجمی نیز وجود می‌داشت در زمان در اختیار گرفتن کنترل هواپیما فرصت ارسال پیام وجود می‌داشت.

آیا تجهیزات امنیتی نقص داشته است؟

در آمریکا هواپیما ملزم به داشتن یک فرستنده‌یاب اضطراری هستند. با این حال در بازارهای تجاری شما می‌توانید یک مکان‌یاب شخصی خریداری کنید که در مواقع اضطراری بر روی یک فرکانس مشخص رادیویی که مخصوص حوادث و فاجعه است سیگنال ارسال می‌کند. این تکنولوژی اغلب توسط کوهنوردان و امدادگران استفاده می‌شود.

سازمان هواپیمایی غیرنظامی بین‌المللی یک نهاد جهانی است که استانداردهای لازم برای ارسال سیگنال‌های مکان‌یاب و پیام‌های خاص تعیین می‌کند.

تلفن‌های همراه مسافران چی؟ آیا آن‌ها را می‌توان ردگیری کرد؟

دلیل اینکه شما روی زمین می‌توانید رهیابی شوید این است که تلفن شما با برج‌هایی در ارتباط است که امکان مکالمه را برای شما فراهم می‌کند. هنگامی که شما در آسمان هستید استفاده از این فرصت برای شبکه تلفن همراه شما وجود ندارد. اگر چه این مساله در اروپا و به زودی در آمریکا نیز تغییر می‌کند. تکنولوژی اکنون این قابلیت را دارد که با نصب یک ایستگاه تلفن همراه بر روی هواپیما ارتباطات شما را با یک ماهواره تجاری برقرار سازد اما پذیرش آن در میان ایرلاین‌ها داوطلبانه است.

بسیاری از تلفن‌ها همراه مجهز به سیستم GPS هستند اما از نوعی نیستند که در ماشین‌ها استفاده می‌شوند و بنابراین نمی‌توانند مکان را مشخص کنند. تلفن‌های همراه مجهز به یک نوع خاص از GPS هستند، بدون WIFI و برج تلفن همراه شما نمی‌توانید به ماهواره مرتبط شوید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز درباره مفقود شدن هواپیما در اقیانوس و سابقه این اتفاق در تاریخ نوشت: علی‌رغم پیشرفت تکنولوژی گم شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی در اقیانوسی به وسعیت زیاد چیز عجیبی نیست. در سال ۲۰۰۹ لاشه یک هواپیمای جت ایرفرانس در اقیانوس اطلس پس از ۲ سال کشف شد و در همین منطقه ای که اکنون هواپیمای مالزی مفقود شده یک هواپیمای اندونزی در سال ۲۰۰۷ ناپدید شد که بعد از یک هفته لاشه آن پیدا شد.

این گزارش همچنین می‌افزاید که قصد بازگشت هواپیمای مالزی قبل از ناپدید شدن بر پیچیدگی و ابهام موضوع افزوده است و ممکن است هواپیما صدها کیلومتر دورتر از جایی که شناسایی شده است گم شده باشد.

متخصصان صنعت هوانوردی می‌گویند که هواپیما بالاخره پیدا خواهد شد. از زمان تولید جت‌ها در سال ۱۹۵۸ فقط تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها ناپدید شده‌اند و هرگز پیدا نشدند.

کاپیتان «جان کاکس» با سابقه ۲۵ ساله در خلبانی می‌گوید که من مطئنم که ما این جت را پیدا می‌کنیم. ارتباطات مدرن انتظارات غیرواقعی را برآورده می‌کنند. این برای اولین بار نیست که چند روز منتظر لاشه یک هواپیما باقی مانده‌ایم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 343744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهنام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    42 12
    سیستم هایی مانند وای فای و گوگل؟؟؟ یعنی چی؟ وای فای چه ربطی به موقعیت یابی داره؟
    • amir RO ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
      1 1
      ربط داره عزیزجان، یه نوع مسیریابی برپایه وای فایه در کنار ماهواره و جی پی اس
  • مهدی IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    124 2
    کی گفته جی پی اس موبایلها بدون وای-فای نمیتونه کار کنه؟ من تقریبا همیشه از جی پی اس بدون وای-فای استفاده میکنم.
    • بی نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      21 74
      از جی پی آر اس استفاده میشه در این حالتی که شما میگی
    • بی نام A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      39 2
      راست میگه جی پی اس موبایل من بدون سیم کارت و بدون اینترنت کار میکنه 4 سال پیش خریدم همیشه استفاده میکنم
    • کوروش A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      49 1
      من خودم چند وقت پیش تو هواپیما درحالیکه گوشیم آفلاین بود از جی پی اس استفاده کردم و هر لحظه سرعت و ارتفاع و طول و عرض جغرافیایی رو مشاهده میکردم. نقشه گوگل هم به راحتی مسیر پروازی هواپیما رو نشون میداد... هیچ ربطی هم به وای فای و برج تلفن همراه نداشت. چون گوشی در حالت آفلاین بود!
  • شیما DE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    64 2
    در خبری که از طرف اطرافیان مسافران نوشته ,خواندم که تلفن همراه مسافران زنگ میخوره !!!
    • علی A1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      34 5
      آره نوشته بودن ولی اگه هواپیما تو هوا باشه و یا زیر دریا و دور از دکل های مخابراتی این غیر ممکنه. شاید تلفن روی یک خط دیگه دایورت بوده. که احتمالا هم همینطوره. البته اگه قبل از پرواز جا نمونده باشه.
    • بی نام IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      18 3
      علی آقا.امروزه اغلب سیم کارت ها از سیستم ماهواره ای استفاده میکنن نه دکل مخابراتی. البته توی ایران هنوز از سیستم دکل مخابراتی استفاده میشه.
  • بی نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    شاید رفته جزیره لاست!!
    • بی نام A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      گالیور اسم اون جزیره لاست نبود ...
  • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    16 5
    آخه عزیز من ماهوراه جی پی اس نزدیک جو زمینه هر جایی باشه چه وسط اقیانوس یا وسط کوه راحت می تونه شما رو پیدا کنه دوما یعنی یه فرسنده جی پی اس تو این هواپیما نبود که مدام موقعیتش رو ارسال کنه ؟ سوما اصلا اینا به کنار و شما درست می گین . صد ها ماهواره ی جاسوسی تو دنیا وجود داره که وجب به وجب کشور های بیچاره رو داره زیر و رو می کنه . شما نمی تونید با یکی از اینا پیداش کنین ؟ . اگه سقوط کرده و وارد آب شده . یعنی نمی شه با ماهواره تحقیقاتی که امواج قوی به کف اقیانوس می فرستن پیداش کنن ؟ . شاید هم می تونید ولی دارین این دست و اون دست می کنید تا باهاش شایعه پراکنی بکنین . مگه نه ؟
  • یوگی زاده GB ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    36 1
    جالبه این خبر دقیقا ترجمه خبری در واشنگتن پست است.این هم منبع : http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp/2014/03/10/technology-tracks-our-every-move-how-can-an-entire-plane-go-missing/
    • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      47 6
      فارس برای جذب مخاطب حاضره اخبار هر رسانه استکباری رو ترجمه کنه! لفظ به لفظ!
    • سعید IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      9 0
      خب خودش گفته دیگه آی کیو " روزنامه واشنگتن پست در این زمینه می‌نویسد: "
    • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
      2 3
      خبرانلاین بلد نیست از این کارا کنه حسودیت شده؟!
  • بی نام A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    34 0
    برید برنامه پیام اضطراری بگید اون حتما پیداش میکنه
  • سعید A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    10 0
    اصلا ترجمه مناسبی نبود جواب ها بصورت ماشینی و پر از ابهام بود.
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    24 1
    حودکشی خلیان ... رادار را خاموش کرده... هواییما را به مقطه ای دور برده و سربه نیستش کرده است
  • فرید A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    19 0
    اگه واقعا این خبر که فارس منتشر کرده ترجمه دقیق مطلب منتشر شده در واشنگتن پست باشه نشون میده که خبرنگاران اونها هم از کمترین اطلاعات فنی بی بهره اند چون این مطلب حاوی تعداد زیادی اطلاعات اشتباه و خلاف واقع است.
  • part 1 AE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    6 0
    وقتی که خاموش میشود,و ٤ رقم کدی که برج به هواپیما میدهد , روی صحفه رادر ناپدید میشود , ارتفاع , و سرعت حذف میشود اما خود هواپیما بصورت پرایمری تارگت (هدف اولیه)) دیده میشود , که مسوول برج با نگاه کردن ساعت خود , میتواند سرعت هواپیما را تخمین بزند, حتی هواپیما ربایی هم در ٢٠ دقیقه بعد از پرواز و حتی اگر هواپیما دزدیده شده بود امکان پذیر نیست, و هنوز برج میتوانست ان را در صحفه رادر ببیند (( البته باید دید فرودگاه مالزی این امکانات را داشته یا نه)) در امریکا همه فرودگاهها اصلی این امکان را به برج میدهند, همین هم که مالزی با قاطعیت اعلام کرده , که این ایرانیها ,هیچکاره بودند , یعنی خود آنها میدانند چه خبر است, در ضمن خود هواپیما در صورت هر نقصی بصورت خودکار با یارانه های شرکت هوایی
  • حامد A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    25 0
    و یک چیزی که مهمترین هست و کسی توجه نداره . عظمت اقیانوس هست...
  • بی نام A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    13 0
    اين حرفا رو ول كنيد . صحبت هاي اون نماينده كه گفته بود آمريكا هواپيما رو دزديده چرا ور داشتيد تازه داشتيم يه شرلوك هلمز پيدا ميكرديم .
  • بی نام IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    6 0
    روسیه سال گذشته به سرعت از پرتاب دو موشک اسرائیلی از وسط مدیترانه به سمت نزدیک ساحل لبنان خبر داد. حالا کمی عجیب است که یک هواپیمای مسافربری با این عظمت در هیچ راداری قابل ردیابی نیست!
  • بی نام US ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    6 0
    چندتا چرند توی مطلب نوشته. مثلا اینکه هواپیما برای تعیین موقعیت نیاز به ارتباط با رادار زمینی دارد یا اینکه جی پی اس تلفن بدون ارتباط با اینترنت کار نمیکند. اصلا کار کردن جی پی اس هواپیما یا تلفن یا ماشین هیچ ربطی به اینتزنت یا هر سرویس زمینی دیگه نداره. هرکس باور نداره با تلفنش امتحان کنه. حتی بدون سیم کارت هم کار میکنه. حتی وسط کویر لوت اما نه در ساختمان بسته اگرچه داخل ساختمان موبایل آنتن میده.
  • میرحسین از مشهد A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    3 0
    این جمله بد بود واقعا و نگران کننده : ممکن است هواپیما صدها کیلومتر دورتر از جایی که شناسایی شده است گم شده باشد.
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    18 1
    خدا خونواده های ایرانی داغ دیده را صبر بده جووناشون از بین رفتن
  • سعید IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    9 0
    چه جالب !! نظرات کاربران زیر همین خبر در سایت واشنگتن پست رو هم اگه بخونید مثل همین نظرات هست ! یکی گفته شبیه سریال لاست شده اما واقعی .. یکی گفته gps نیاز به ارتباط وای فای و نت نداره مثل موقعیت یاب یک خودرو , یکی گفته فیلم جدید هالیوود جور شد و .....
  • بی نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    10 3
    مگه جعبه سیاه تا یک مدتی سیگنال نمی فرسته؟ پای موجودات فضایی به قضیه باز شده!!
  • فرهاد A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    25 1
    جالب اینجاس که میگن تلفن هاشون زنگ می خوره ولی جواب نمیدن خوب مرده حسابی برادرای گمنام وطنی که استاد پیدا کردن محل تلفن هستن ایران یه اکیپ اعزام کنه 3 سوت لاشه ی هواپیما رو باند پروازه
  • ویدا IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    3 16
    فقط خدا میدونه کجاست اون هواپیما اما مسئله این جاست شاید یک عده زنده باشند شاید اتفاقی که براشون افتاده شامل این میشه که زنده اند صدای زنگ را می شنوند اما نمی تونند جواب بدهند شای رفتن به یک سرزمین دیگه جایی که فقط تاریکی و رطوبت و رعب و وحشت همه جا رو فرا گرفته شاید همشون الان دارن فریاد می زنند اما چون اون جا یک سرزمین کشف نشده است امکان ارتباط نیست
  • قدرت از تبریز A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
    6 0
    خدا کمکشان کنه