مهر نوشت:

معاون برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور با بیان اینکه مطالعات تدوین برنامه ششم از شهریورماه امسال آغاز شده است، گفت: بی‌تردید ما با اقتصاد سرمایه‌داری لیبرال نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و مفهوم دولت اقتضایی هم با اصول قانون اساسی به ویژه اصل 44 و هم با سند چشم‌انداز توسعه تناسب و هم‌خوانی دارد.

محمدباقر نوبخت که در نشست مشترک معاونت برنامه‌ ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور با مدیران و کارشناسان مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت سخن می‌گفت، با اعلام اینکه مطالعات اولیه تدوین برنامه ششم توسعه از شهریورماه سال 92 آغاز شده است، گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه، ضرورت دارد که قبل از اتمام سال سوم این قانون، برنامه ششم توسعه تدوین شود. بی‌تردید در تدوین این برنامه، الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت لحاظ خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور افزود: مطالعات اولیه برنامه ششم توسعه از شهریورماه سال 92 در این معاونت آغاز شده و خود را مقید می‌دانیم که در راستای تأمین رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برداریم و این لایحه را در وقت مناسب و قانونی به مجلس شورای اسلامی ارایه کنیم.

وی، مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکزی دانست که در تدوین برنامه ششم توسعه از دیدگاه‌ها و مطالعات صورت گرفته در آن استفاده خواهد شد. نوبخت همچنین به تشریح ویژگی‌های الگوی بومی و مطلوب اداره کشور پرداخت و گفت: مفهوم توسعه انسانی، مضمونی تکامل یافته از توسعه تلقی می‌شود و ما به دلیل دینی و ارزشی بودن جامعه‌مان، به اهدافی فراتر از توسعه انسانی باور داریم و در عین حال که مقوله‌های فرهنگی را در توسعه مطلوب مدنظر داریم، به شاخص‌های دفاعی و امنیتی هم توجه می‌کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌ جمهور در ادامه اظهارات خود ضمن برشمردن انواع رویکردها و دیدگاه‌ها در مورد توسعه افزود: استراتژی دانش‌ بنیان، عدالت‌ گرا، گرایش اقتصاد باز با محوریت صادرات و سایر مؤلفه‌ها که نقش و جایگاه دولت را در اقتصاد به عدم دخالت و تنها نظارت و هدایت ترسیم می‌کند، شرایطی را فراهم می‌کند که نوع نگاه ما را به مکتب اقتصادی نهادگرا نزدیک می‌کند.

نوبخت تصریح کرد: بی‌تردید ما با اقتصاد سرمایه‌داری لیبرال نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم و مفهوم دولت اقتضایی هم با اصول قانون اساسی به ویژه اصل 44 و هم با سند چشم‌انداز توسعه تناسب و هم‌خوانی دارد.

وی، توسعه مطلوب را توسعه همه‌جانبه، متوازن، دانش‌بنیان، فرهنگ‌محور و با لحاظ کردن ملاحظات زیست‌محیطی برشمرد و اظهارداشت: در عین حال باید بسترهای حقوقی لازم را در کنار الگوی اسلامی ـ ایرانی توسعه و پیشرفت فراهم کنیم.

در این نشست، صادق واعظ‌ زاده رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با اشاره به روند تشکیل این مرکز گفت: منشأ تشکیل مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت به برگزاری نشست اندیشه‌های راهبردی در حضور مقام معظم رهبری برمی‌گردد که معظم‌له در نخستین نشست اندیشه‌های راهبردی، علاوه بر تحلیل مفهومی و مشخص ابعاد الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، ظرف ساختاری موردنیاز برای پیشبرد تدوین الگو را نیز مشخص فرمودند.

به گفته وی، این مرکز در تاریخ دوم خرداد سال 90 با حکم مقام معظم رهبری تشکیل شد و به دنبال انتصاب اعضای آن از سوی ایشان اساسنامه آن نیز در پس از یکماه به تصویب معظم‌له رسید.

مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت تحت نظر مقام معظم رهبری، نهادی علمی و پژوهشی دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی، اداری و استخدامی است که طبق اساسنامه خود اداره می‌شود و رئیس و اعضای آن با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای یک دوره 3 ساله منصوب می‌شوند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =