گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بر ایران در ارتباط با "برنامه اقدام مشترک" منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین به دنبال این گزارش بود که شورای وزیران اتحادیه اروپا در نشست خود که صبح دوشنبه (به وقت ژنو) برگزار شد، قانون تحریم‌ها را براساس توافق ژنو بین ایران و 1+5 اصلاح کرد. اتحادیه اروپا در چاچوب توافق هسته‌یی ژنو رسما بخشی از تحریم‌های ایران را تعلیق کرد.
به گزارش ایسنا اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «با به تعلیق درآوردن برخی از تحریم‌ها اتحادیه اروپا وظیفه خود را در اولین گام در جهت دستیابی به راه‌حل جامع برای برطرف کردن نگرانی‌های موجود درباره مساله هسته‌یی ایران برداشته است.

بر اساس تصمیم روز دوشنبه، محدودیت موجود درباره بیمه و انتقال یا فروش نفت خام ایران به مشتریانش برداشته شده است. هم‌چنین محدودیت در واردات، فروش و انتقال محصولات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن برداشته شد. ایران قادر است نفت خام و محصولات پتروشیمی خود را انتقال دهد هم‌چنین اقدامات لازم برای رفع محدودیت در زمینه کشتی‌رانی انجام شده است.

این محدودیت‌های تعلیق شده در دوره شش ماهه انجام می‌شود. از طرف دیگر اقدامات قانونی تصویب شده توسط شورا اواخر امروز به چاپ می‌رسد که در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر می‌شود.

یادآور می‌شود که برخی از تحریم‌های اتحادیه اروپا هنوز علیه ایران در حال اجراست.»


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس در گزارشی که پس از تعلیق غنی سازی 20 درصد منتشر شد ضمن ارائه اطلاعاتی درباره وضعیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران درباره اقدامات داوطلبانه‌ای که ایران در قالب برنامه اقدام مشترک که از بیستم ژانویه 2014 اجرا می‌شود، قبول کرده است گزارش داد.

آژانس بین‌المللی تاکید می‌کند که ایران از 30 دی ماه (بیستم ژانویه 2014) اقدامات زیر را انجام داده است:

- توقف اورانیوم غنی‌شده بیش از پنج درصد در دو آبشار موجود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز و چهار آبشار موجود در تاسیسات غنی‌سازی فردو که قبلا استفاده می‌شد؛

- توقف فعالیت آبشارها در ارتباط با سانتریفیوژهای موجود در تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو؛

- آغاز رقیق کردن اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی در تاسیسات هسته‌ای نطنز؛

- ادامه تبدیل اورانیوم غنی‌شده 20 درصدی به کیک زرد (U3O8) در تاسیسات تولید صفحه سوخت در تاسیسات غنی‌سازی نطنز؛

- نبود خط بازگشت تبدیل اکسید اورانیوم به اورانیوم غنی‌شده 20 درصد در تاسیسات تولید سوخت؛

- نبود هیچ‌گونه پیشرفت در فعالیت‌های موجود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز یا فردو یا رآکتور اراک شامل تولید، و تست سوخت برای راکتور تحقیقاتی اراک (IR-40)؛

- ادامه تولید پودر اکسید اورانیوم (UO2) از تبدیل اورانیوم غنی‌شده بیش از 5 درصد به اکسید؛

- ادامه تحقیق و توسعه پادمانی در تاسیسات هسته‌ای نطنز شامل غنی‌سازی موجود و انبار نکردن اورانیوم غنی‌شده؛

- انجام ندادن فعالیت‌های مربوط به بازفراوری در رآکتور تحقیقاتی تهران و فعالیت‌ نکردن تاسیسات تولید ایزوتوپ‌های زنون، ید و مولیبدن؛

آژانس هم‌چنین تایید می‌کند که نامه‌های نوشته شده توسط ایران در ارتباط با اقدام داوطلبانه این کشور در شش ماه آینده بر اساس برنامه اقدام مشترک به شرح زیر است:

- ایران در نامه نوشته شده در هجدهم ژانویه 2014 درباره گام اول در دوره شش ماهه اعلام می‌کند که هیچ مکان جدیدی برای غنی‌سازی به غیر از تاسیسات غنی‌سازی موجود در سایت‌های نطنز و فردو وجود ندارد.

- ایران در نامه نوشته شده در هجدهم ژانویه 2014 درباره گام اول در دوره شش ماهه اعلام می‌کند که این کشور هیچ‌گونه فعالیت بازفرآوری و ساخت تاسیساتی که توانایی بازفرآوری داشته باشد انجام نمی‌دهد.

- ایران در نامه نوشته شده در هجدهم ژانویه 2014 درباره گام اول در دوره شش ماهه اعلام می‌کند که هیچ خط بازگشتی برای تبدیل اکسید اورانیوم غنی‌شده به اورانیوم غنی‌شده 20 درصد وجود ندارد.

- ایران در نامه نوشته شده در بیستم ژانویه 2014 اطلاعاتی درباره کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، تاسیسات انبار و کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ ارائه می‌دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران هم‌چنین برای دسترسی بیش‌تر بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای نطنز و فردو به خصوص در روزهای تعطیل و آخر هفته در ایران توافق کردند.

استقبال آژانس از اجرای توافق ژنو

جلسه توجیهی فنی آژانس روز دوشنبه به ریاست ترو واریورانتا، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در امور پادما‌ن‌ها برگزار شد.
معاون مدیرکل آژانس در این نشست با ارائه گزارشی از روند نظارت بر اجرای اقدامات داوطلبانه ایران طبق توافق ژنو از همکاری ایران تقدیر و تشکر کرد.
اکثریت اعضای حاضر در جلسه نیز با استقبال از آغاز اجرای این توافق اظهار امیداواری کردند که شروع سال 2014 میلادی با این تحول سال ثمربخشی برای آژانس باشد.
هم‌چنین رضا نجفی، نماینده کشورمان در آژانس ضمن تاکید بر ادامه همکاری با آژانس اعلام کرد که ایران به‌طور دقیق اجرای اقدامات متقابل گروه 1+5 را رصد می‌کند.
او ادامه داد: با پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات‌شان راه برای دستیابی به راه حل دراز مدت هموارتر می‌شود.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خانوم مارپل IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۳۰
    37 5
    تبریک...
  • آرش A1 ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    3 2
    نمیدونم چرا الان که این اتفاقا میوفته باید خوشحال باشم ولی نیستم :(
  • خرزو A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    3 2
    نمردیمو دیدیم حق مسلم یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    5 2
    امیدوارم یادمون نره واسه یه چنین روزی چقدر دعا می کردیم. باید حواسمون به جو دادن ها و نا امید کردنای تندروها باشه!
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    2 11
    خوبه اما ایران خوب کوتاه اومد دیگه همه چیزو تحویل دادیم و انرژی هسته ای هم بقول جاهل ها سابید به الک